Computer fryser - hjælp ønskes.
Fra : Peter Andersen

Dato : 03-11-03 00:50

Conf:
Abit BP6 - 366 MHz Celeron
144 Mb Ram - PC 100
Codegen 200W PSU
Harddisk 8 Gb
AGP Riva TNT grafikkort
PCI netkort
PCI lydkort
CD-ROM + Brænder

Problem:
Computeren er netop blevet reinstalleret med WinXP, og kører faktisk
overraskende hurtigt. Problemet er, at maskinen fryser, når man fx.
prøver at installere et program eller afvikler et. Den gjorde det også
med windows 2000, der var installeret tidligere, så et eller andet
indikerer, at det nok er noget hardware.

Jeg har prøvet at skifte ram'en - samme fejl opstår.
Netkort, lydkort og diskdrev er fjernet - samme fejl opstår. Har også
prøvet at flytte harddisken til en IDE-controller og slået de andre
fra i bios. Jeg har endda prøvet at give CPU'en mere Volt inde i bios,
men lige meget hjælper det. Jeg har også prøvet at sætte et PCI
grafikkort i istedet for det AGP der sidder standard.

Kan det eventuelt være PSU'en der er for svag eller er CPU eller
bundkort simpelthen bare defekt?

Hvad siger I?

Der sættes pris på al hjælp!!

Peter
Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 03-11-03 01:05

"Peter Andersen" <plandersen@REMOVETHISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:ab2bqvoo9vet0rak31aalh3sar8uihpl4u@4ax.com
> Conf:
> Abit BP6 - 366 MHz Celeron

> Hvad siger I?

Det er ved at være en gammel CPU, er køleren blevet renset?
Start med en lille skruetrækker eller vatpinde. Husk hvis du får lyst
til at puste støvet væk at det bør foregå udendørs, da der sikkert er
meget støv i køleren.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-11-03 12:10

On Mon, 3 Nov 2003 01:04:42 +0100, "Soeren Nielsen"
<soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Start med en lille skruetrækker eller vatpinde. Husk hvis du får lyst
>til at puste støvet væk at det bør foregå udendørs, da der sikkert er

Jeg har renset køleren for støv og har også tjekket temperaturen og
der er ikke nogen bemærkelsesværdige udsving. Det er i øvrigt bestemte
steder i programmer (fx. bestemmer punkter i installationen), at
computeren går kold.
Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 07:45

Peter Andersen wrote:
> Conf:
> Abit BP6

BP6 stammer (desværre) fra den generation af bundkort der blev lavet med
dårlige kondensatorer.
Dermed ikke sagt at alle BP6'ere har dem, men muligheden er der.
Kig efter om nogle af dem buler opad eller ligefrem lækker noget sort
klistret stads.
Ser de sådan her ud? :

http://www.motherboardrepair.com/images/BadCaps3.jpg

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-11-03 12:12

On Mon, 03 Nov 2003 07:45:03 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<"usenet[±]greylion[=]dk"> wrote:

> [...]
>Dermed ikke sagt at alle BP6'ere har dem, men muligheden er der.
>Kig efter om nogle af dem buler opad eller ligefrem lækker noget sort

Jeg har godt læst rundt omkring, at kondensatorerne er dårlige på den
generation af motherboards, men jeg kan ikke umiddelbart se, at der er
noget galt med dem. De buler hverken op eller lækker sort stads.
Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 22:20

Peter Andersen wrote:

> Jeg har godt læst rundt omkring, at kondensatorerne er dårlige på den
> generation af motherboards, men jeg kan ikke umiddelbart se, at der er
> noget galt med dem. De buler hverken op eller lækker sort stads.

Ok, så _lyder_ det ikke som om at det er kondensatorerne der er problemet.

Hvordan ligger spændingsniveauerne? (3,3V 5V 12V)

Har der nogensinde været set efter om der er nok kølepasta under
chipsetkøleprofilen?
Hvis det er tørret ind, kan det godt bevirke frysninger og/eller resets.

Er det en gammel Bios-version?

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-11-03 22:45

On Mon, 03 Nov 2003 22:20:20 +0100, "[usenet][greylion][dk]"
<"[usenet][greylion][dk]"> wrote:

>Ok, så _lyder_ det ikke som om at det er kondensatorerne der er problemet.
>
>Hvordan ligger spændingsniveauerne? (3,3V 5V 12V)

Jeg har ikke tjekket spændingsniveauet, men det kan godt være at
kølepastaen er tørret ind. Rent faktisk prøvede jeg at afmontere
køleren for at rengøre den for støv, men CPU'en røg med op af soklen,
fordi den sad fast til køleren. Jeg prøvede at vride den af, men ville
ikke gøre vold på den, så jeg lod den bare sidde. Nogle tips til,
hvordan den kan tages af på en nænsom måde?

>Har der nogensinde været set efter om der er nok kølepasta under
>chipsetkøleprofilen?
>Hvis det er tørret ind, kan det godt bevirke frysninger og/eller resets.
>
>Er det en gammel Bios-version?

Biosversionen er den nyeste - version RU.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 11:04

Peter Andersen wrote:

> [...]
> ikke gøre vold på den, så jeg lod den bare sidde. Nogle tips til,
> hvordan den kan tages af på en nænsom måde?

Den må være limet fast.
Man kan forsøge at lægge den i fryseren en time eller to, så limen
bliver "sprød" og nemmere går fra.
En Celeron 366 er temmelig hårdfør, så du ødelægger den næppe så længe
du passer på ikke at bøje benene.