Min kat har meget luft i maven
Fra : Tove Pedersen

Dato : 02-11-03 22:32

Hej alle
Efter at min gamle højtelskede 15-årige indekat blev aflivet pga. sygdom her
i september, gik der ikke lang tid før savnet gjorde, at jeg måtte have en
ny. Og det fik jeg så igennem dyrenes beskyttelse. En dejlig lille hunkat,
tortiefarvet som den gamle, 1½ år gammel og steriliseret, øremærket,
vaccineret og hele molevitten. Den er indekat og sover nok det meste af
tiden om dagen, så den rigtig kan folde sig ud, når jeg slukker lyset ved om
aftenen. Så får den ikke for lidt. Jeg må gemme legetøjet så den ikke
spiller bold op ad dørene og forstyrrer mine underboere. der dog heldigvis
ikke hører så godt.

Så langt så godt. Der er ingen problemer med katten, bortset fra at den har
usædvanlig meget luft i maven. Jeg tror ikke den er generet af det, men det
er altså ikke så rart, når den gerne vil sidde ved siden af mig, når jeg
spiser, eller ligge ved siden af min hovedpude om natten. Det har jeg så
prøvet at afhjælpe ved at give den mælkesyrebakterier, købt hos dyrlægen, i
en sprøjte igennem en 14-dages periode, det hjalp i den tid, (og den kunne
heldigvis godt lide det), men nu synes jeg, vi er tilbage ved start med, at
den lukker ret meget luft ud.

En anden lidt træls ting er, at dens afføring er meget lind eller løs, det
er ikke diarre eller tynd mave, mere som nogen "kager" der er svære at
balancere fra kattebakken over til wc'et. Og det lugter utrolig meget. Der
har i de halvanden måned jeg har haft katten, været 1 regulær *pølse" der
var fast i det. Jeg fodrer med Specific Physio og Specific Precal i
forholdet 5 Physio og 1 Precal. Katten er glad for det, og har
tilsyneladende aldrig fået dåsemad, for hun er den første kat jeg har haft,
der ikke kommer strygende, når den hører en dåse blive åbnet. Hun er rigtig
flink til at drikke vand, det er måske derfor afføringen er så løs, pga. alt
det vand.

Hvorom alt er, er der nogen her der har et godt råd til hvad jeg evt. skal
give hende at spise? Jeg forestiller mig noget fiberrigt der kunne suge alt
den væske der er i afføringen. Jeg har kikket på Netdyredoktors og Netvets
hjemmesider, men ser ikke problemet behandlet der.

Jeg håber, der er nogen her, der har et godt råd. Jeg læser de fleste indlæg
her og får tit gode ideer mht. at underholde katten, som dog holder mest af
et legetøj, den gamle kat osse var glad for, nemlig en stang med en snor
hvor der er en lille bold for enden der kan springe op og ned, jeg svinger
stangen og katten springer efter den og får godt med motion ved det. En halv
time om morgenen og en time om aftenen.

Med venlig hilsen
Tove

Fra : Denise

Dato : 03-11-03 10:14

"Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> stangen og katten springer efter den og får godt med motion ved det. En

Hej Tove
Tillykke med din nye mis, ja har man først haft en, så er de svære at
undvære.
Jeg fodrer med Hills og IAMS tørmad, jeg bruger Lam varianten, men det
findes i mange slags varianter og kan fås hos dyrehandlere.
Vi har 7-9-13 stort set aldrig maveproblemer, og deres afføring er fast og
hård. Jeg giver vådmad i form af IAMS dåser og noget det hedder W/D fra
dyrlægen.
Men det overvejende er de 2 slags tørmad som er blandet i en pærevælling. Er
også begyndt lidt på Hills varianten Kanin, som de også godt kan lide.
Jeg fodrede for mange år siden med Specific, og må indrømme at det ikke er
min favorit. Det skete af og til at kattene gik fra maden, som om der var
lavet om i foderet, jeg havde faktisk det til analyse hos Specific engang,
da det lugtede underligt, men jeg fik bare nogle gratis kasser, og ikke
noget fornuftigt svar . Desuden tog en af vores katte temmelig på af det.
Husk hvis du skifter mad, så at blande lidt i ad gangen, så den vænnes til
det langsomt.

--
Hilsen Denise

Fra : Stine Hilskov

Dato : 03-11-03 19:48

Hej Tove.

Tillykke med missen.

Jeg fodrer selv med specific physio, da det er dyrelægekontrolleret,
forebygger krystaller i urinen og erdansk produceret. Så kan man få det til
normalt pris gratis leveret lige til døren via www.dyrlægevagten.dk. Mine
katte er glade for det,

Men til dit problem : Jeg fik for et 4 mdr. siden en lille hunkatte killing.
Hun har også løs mave, som du beskriver. Jeg har en hankat, som får samme
foder, og ingen problemer har.

Det kan være orm, men hun har nok fået ormekur?

Derudover kan killinger indtil de er ca. 1 år have meget løs mave uden at
det betyder noget. Det retter sig, når de bliver 1 - 1,5 år.

Killingers maver er meget mere følsomme end voksne kattes maver.

Jeg har i perioder givet dem zoolac-pasta (1 mdr.) med godt resultat.

Tørfoder er i den henseende bedre end dåsemad, da tørfoderet samler maven
lidt pga. fiberindholdet.

Der er mere fedt i dåsemaden, og det får de lettere tynd mave af. Så hvis
den drikker godt, ville jeg bare fortsætte med tørfoderet, evt suppleret med
torskerogn+A38 eller zoolac.

Hilsen Stine