/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Simpelt WLan til I-net spørgsmål
Fra : David T. Metz


Dato : 02-11-03 21:09

Jeg er komplet newbie så:

Når man har i-net adgang med et adsl-modem og to dynamiske ip-adresser fra
udbyder, skal man så bruge en router for at få wlan?

Som det er nu er modemet sat i en switch, som to pc'er så er tilkoblet. Er
det nok med et AP oveni for at få Wlan eller skal jeg have både router og
AP (evt i samme enhed)?

Hvis jeg skal have router er der så en pointe i at få en statisk ip i
stedet for de to dynamiske?

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


 
 
Jens (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-11-03 08:36


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Som det er nu er modemet sat i en switch, som to pc'er så er tilkoblet.

Du udnytter de 2 ipèr, og har lokalnet med resten af det net din udbydder
har placeret dig på.

> Er det nok med et AP oveni for at få Wlan eller skal jeg have både router
og
> AP (evt i samme enhed)?

Der skal en router til, eventuelt en linksys med påmonterede antenner,
topcom eller lignende.

> Hvis jeg skal have router er der så en pointe i at få en statisk ip i
> stedet for de to dynamiske?

Ikke umiddelbart, routeren får en ip som den sandsynligvis holder fast ved i
årevis.
Det kan være en ide at flytte din pc`s macadresse over i routeren, så virker
det med det samme, da du jo nu udnytter begge ipèr.

Mvh Jens



David T. Metz (03-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 03-11-03 14:21

Jens skriblede:

Tak, hvis det er træls og du kender en side må du gerne henvise mig. Jeg
har selv ledt, men fandt ikke noget der var helt klart - de fleste sider om
wlan forudsætter man ved mere om lan end jeg åbenbart gør. Det vigtigste
spørgsmål står sidst.

> Du udnytter de 2 ipèr, og har lokalnet med resten af det net din
> udbydder har placeret dig på.

Ja jeg ved godt det ikke er så sikkert som det kunne være. Med zonealarm er
jeg dog ikke så nervøs.

>> Er det nok med et AP oveni for at få Wlan eller skal jeg have både
>> router og AP (evt i samme enhed)?
>
> Der skal en router til, eventuelt en linksys med påmonterede antenner,
> topcom eller lignende.

Ok, så kan jeg måske droppe zonealarm da de fleste routere har firewall og
jeg vil kunne holde mit private lan ude af tdc's andre kunders netværk?

Dvs. jeg skal koble routeren til adsl-modemet?

>> Hvis jeg skal have router er der så en pointe i at få en statisk ip i
>> stedet for de to dynamiske?
>
> Ikke umiddelbart, routeren får en ip som den sandsynligvis holder
> fast ved i årevis.

Nå, ja.

> Det kan være en ide at flytte din pc`s macadresse over i routeren, så
> virker det med det samme, da du jo nu udnytter begge ipèr.

Ah, fordi ellers bruger routeren den ene ip og så er der kun en fri
tilbage? Skal jeg ikke køre NAT sådan at routeren har den eksterne ip og de
lokale maskiner har faste interne adresser? Jeg regner med at øge til tre
pc'er, men ellers er de dynamiske ip'er fra udbyder jo ikke voldsomt dyre.

Jeg er ikke sikker på jeg ved hvad det vil sige at flytte en macadresse -
jeg troede de var låst til netkortet? Jeg kan se på en anmeldelse af
Linksys-routeren (wrtg54) på tomshardware.com, at der er noget der hedder
macadresse-kloning - er det ikke noget man især har brug for hvis ens isp
har låst ens rettigheder til at få tildelt ip-adresser til en bestemt
macadresse? Svjv er det fx hvad Stofa gør med deres kabelmodem-kunder.

Den jeg ellers ville overveje er Zyxel B2000v2 en
router/switch/firewall/WAP med wep-sikkerhed der kan opgraderes til WPA:
http://www.zyxel.dk/product/product_01.php?product_id=77

Eneste grund er vel mine gode erfaringer med et par Zyxel isdn-modemer. Du
nævner Linksys - fx den her?
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=544

BEFW11S4 - den er billigere, men der står ikke den kan opgraderes til
wpa-sikkerhed - er det værd at bekymre sig om?

Jeg kan selvf. også gå efter en 11g-dims for at være lidt mere
"fremtidssikret".

Det væsentlige spørgsmål er om jeg kan gøre følgende:

Købe en wlan-router, forbinde den til mit adsl-modem og så koble pc'er på
via wlan-kort/usb-dimser/pcmcia-dimser?

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Jens (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 03-11-03 23:26


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> > Du udnytter de 2 ipèr, og har lokalnet med resten af det net din
> > udbydder har placeret dig på.
>
> Ja jeg ved godt det ikke er så sikkert som det kunne være. Med zonealarm
er
> jeg dog ikke så nervøs.

Næ, ikke hvis du har styr på den, men det er betydeligt vanskeligere end en
router, synes jeg.

> >> Er det nok med et AP oveni for at få Wlan eller skal jeg have både
> >> router og AP (evt i samme enhed)?

Der er frit valg, en router med switch og antenner kan gøre det, en router
med switch, og et AP kan også.

> [.....så kan jeg måske droppe zonealarm da de fleste routere har firewall
og
> jeg vil kunne holde mit private lan ude af tdc's andre kunders netværk?

Præcis.

> Dvs. jeg skal koble routeren til adsl-modemet?

Ja, det hedder modem =>routers Wanport, router lanporte (eller antener) =>
pcèr.

> > Det kan være en ide at flytte din pc`s macadresse over i routeren, så
> > virker det med det samme, da du jo nu udnytter begge ipèr.
>
> Ah, fordi ellers bruger routeren den ene ip og så er der kun en fri
> tilbage? Skal jeg ikke køre NAT sådan at routeren har den eksterne ip og
de
> lokale maskiner har faste interne adresser? Jeg regner med at øge til tre
> pc'er, men ellers er de dynamiske ip'er fra udbyder jo ikke voldsomt dyre.

Næe..., tricket er at hvis du bruger en macadresse til routeren kan du kun
have en pc på hvis den går i stykker eller bliver ukampdygtig, medmindre det
er macadressen fra din pc, så kan den bare køre uden router.........
(Jeg mener tdc fordrer en offline tid på 4 timer før en ip frigives,
medmindre man gør det manuelt, men det kan være svært hvis routeren er
udenfor pædagogisk rækkevidde.

> Jeg er ikke sikker på jeg ved hvad det vil sige at flytte en macadresse -
> jeg troede de var låst til netkortet? Jeg kan se på en anmeldelse af
> Linksys-routeren (wrtg54) på tomshardware.com, at der er noget der hedder
> macadresse-kloning - er det ikke noget man især har brug for hvis ens isp
> har låst ens rettigheder til at få tildelt ip-adresser til en bestemt
> macadresse? Svjv er det fx hvad Stofa gør med deres kabelmodem-kunder.

Der kan være flere grunde til at ændre mac`cen i routeren.......

Hvilken router du skal have afhænger af hvad du synes om opsætningen af den,
Zyxel er mig bekendt ikke det mest ligetil, men jeg kender dem ikke særligt.
Linksys er nem.
Level One er nemmere

> Det væsentlige spørgsmål er om jeg kan gøre følgende:
>
> Købe en wlan-router, forbinde den til mit adsl-modem og så koble pc'er på
> via wlan-kort/usb-dimser/pcmcia-dimser?

Ja, dog max 256 pcèr......

Mvh Jens



David T. Metz (04-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 04-11-03 10:12

Jens skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>> [.....så kan jeg måske droppe zonealarm da de fleste routere har
>> firewall og jeg vil kunne holde mit private lan ude af tdc's andre
>> kunders netværk?
>
> Præcis.

Godt.

>> Dvs. jeg skal koble routeren til adsl-modemet?
>
> Ja, det hedder modem =>routers Wanport, router lanporte (eller
> antener) => pcèr.

Super - det var lige det jeg ville være sikker på at have forstået.

> Næe..., tricket er at hvis du bruger en macadresse til routeren kan
> du kun have en pc på hvis den går i stykker eller bliver ukampdygtig,
> medmindre det er macadressen fra din pc, så kan den bare køre uden
> router......... (Jeg mener tdc fordrer en offline tid på 4 timer før
> en ip frigives, medmindre man gør det manuelt, men det kan være svært
> hvis routeren er udenfor pædagogisk rækkevidde.

Ok, jeg forstår - tror jeg. Jeg kunne nok leve med kun en pc i ventetiden
på frigivelse, men det er da smartere kan jeg godt se.

> Der kan være flere grunde til at ændre mac`cen i routeren.......

Jep.

> Hvilken router du skal have afhænger af hvad du synes om opsætningen
> af den, Zyxel er mig bekendt ikke det mest ligetil, men jeg kender
> dem ikke særligt. Linksys er nem.
> Level One er nemmere

Ok, godt at vide.

>> Det væsentlige spørgsmål er om jeg kan gøre følgende:
>>
>> Købe en wlan-router, forbinde den til mit adsl-modem og så koble
>> pc'er på via wlan-kort/usb-dimser/pcmcia-dimser?
>
> Ja, dog max 256 pcèr......

Godt, det skulle være nok de næste par år - det varer lidt inden
børneflokken bliver så stor, men så kan jeg jo overveje deling i opgangen i
mellemtiden.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Jens (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 04-11-03 10:16


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> > Ja, dog max 256 pcèr......
>
> Godt, det skulle være nok de næste par år - det varer lidt inden
> børneflokken bliver så stor, men så kan jeg jo overveje deling i opgangen
i
> mellemtiden.

Nogle få udbydere tillader det, de fleste gør ikke.........

Mvh Jens



David T. Metz (04-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 04-11-03 15:03

Jens skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
>>> Ja, dog max 256 pcèr......
>>
>> Godt, det skulle være nok de næste par år - det varer lidt inden
>> børneflokken bliver så stor, men så kan jeg jo overveje deling i
>> opgangen i mellemtiden.
>
> Nogle få udbydere tillader det, de fleste gør ikke.........

Ja, det er jeg klar over. Det ville kræve et nyt abn. under alle
omstændigheder pga. hastighed.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Jan Bachman (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 04-11-03 11:46

>Ja, dog max 256 pcèr......

Grænsen er på 32 brugere med mit AP (Linksys WAP11).
Det kan naturligvis variere mellem modeller/mærker.

/Jan

Jens (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 04-11-03 13:09


"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> >Ja, dog max 256 pcèr......
>
> Grænsen er på 32 brugere med mit AP (Linksys WAP11).
> Det kan naturligvis variere mellem modeller/mærker.

der er forskel på WAP11 og en router......

Mvh Jens



Jan Bachman (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 04-11-03 14:18

>der er forskel på WAP11 og en router......
Det er vi enige om

Men han ønsker jo netop at koble alle på via WLAN.
Ergo er AP'ets begrænsninger afgørende.

Nu er problemet ikke så stort. Køber man et AP mere, så kan man
fordele brugerne, og klare dobbelt mængde.

/Jan

Jens (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 04-11-03 18:07


"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse > Men han ønsker jo

>netop at koble alle på via WLAN.
> Ergo er AP'ets begrænsninger afgørende.

Ja.

> Nu er problemet ikke så stort. Køber man et AP mere, så kan man
> fordele brugerne, og klare dobbelt mængde.

Men det er jo ikke et AP han skal bruge, men en router med antenner...
Feks Linksys befw11s4........
http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFW11S4
(læg mærke til den fyldestgørende manual på den side.....)

Hvor mange af de 254 klienter den kan tåle er trådløse står der ikke noget
om.
Men mon ikke det rækker alligevel ?

Mvh Jens



Jan Bachman (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 05-11-03 09:16

>Hvor mange af de 254 klienter den kan tåle er trådløse står der ikke noget
>om.
Det gør der her. Linket er lidt dybt, men det går vel an.
<http://kb.linksys.com/cgi-bin/om_isapi.dll?clientID=993084&infobase=linksysrev.nfo&record={410}&softpage=IKW_ENU_JDocView>

Men igen. Det er Linksys specifikt. Jeg ved ikke hvad andre
modeller/mærker har af grænser.

/Jan

Jens (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 05-11-03 12:00


"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> >Hvor mange af de 254 klienter den kan tåle er trådløse står der ikke
noget
> >om.

> Det gør der her. Linket er lidt dybt, men det går vel an.
>
<http://kb.linksys.com/cgi-bin/om_isapi.dll?clientID=993084&infobase=linksys
rev.nfo&record={410}&softpage=IKW_ENU_JDocView>
>
> Men igen. Det er Linksys specifikt. Jeg ved ikke hvad andre
> modeller/mærker har af grænser.

Det kunne sse ud som om det er samme ellektronik i allle modellerne..... fra
linksys.
Men 32 er vel også nok et stykke tid, spørgsmålet er så hvor mange connects
pr pc de kan klare....

Mvh Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste