Finde størrelse på billede, via ASP?
Fra : Søren G. Andersen

Dato : 02-11-03 20:26

Hejsa!

Jeg har en side, hvor jeg gerne vil have at man trykker på et
stykke tekst der hedder "Stor Udgave", så får et bestemt billede
at se i normal størrelse, istedet for skrumpet...
Ligenu linker jeg direkte til billedet. href="view large/<%
response.write rs(billednummer) %>".
Men, jeg vil gerne have at den side man kommer ind på, dels kun
er lige så stor som selve billedet, og at den åbner i et nyt
vindue - hvordan gør man det?
Og, hvis man ikke kan gøre i det ASP, hvor skal jeg så kigge?
Jeg har et script der kan hvis man linker direkte fra billedet,
men det ønsker jeg ikke medmindre jeg absolut ikke kan undgå
det...

Mvh.

Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 02-11-03 20:59

> [...]
>Jeg har et script der kan hvis man linker direkte fra billedet,
>men det ønsker jeg ikke medmindre jeg absolut ikke kan undgå

Har du AspImage eller ImgSize komponenten installeret på dit
webhotel/server?

--
Mvh. Brain, øhh Brian.

Hent mit ASP fotoalbum her: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=598
http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 02-11-03 21:06

Søren G. Andersen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
billede
> at se i normal størrelse, istedet for skrumpet...
> Ligenu linker jeg direkte til billedet. href="view large/<%
&gt; response.write rs(billednummer) %>".

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-11-03 21:16

Søren G. Andersen wrote :

> Jeg har en side, hvor jeg gerne vil have at man trykker på et
> stykke tekst der hedder "Stor Udgave", så får et bestemt billede
> at se i normal størrelse, istedet for skrumpet...

Husk at der er andre browsere end IE. Featuren med at billedet skrumper
er så vidt jeg ved kun noget der er i IE.

> [...]
> vindue - hvordan gør man det?
> Og, hvis man ikke kan gøre i det ASP, hvor skal jeg så kigge?

Du kan åbne nye vinduer og ændre i deres størrelser med javascript. Du
skal her spørge i dk.edb.internet.webdesign.clientside

> Jeg har et script der kan hvis man linker direkte fra billedet,

Hvordan kan man linke direkte fra et billede?

> men det ønsker jeg ikke medmindre jeg absolut ikke kan undgå
> det...

hmmm.

Det er altid en god idé at lede lidt tilbage i gruppen, da det næsten
med garanti er blevet stillet før - i en eller anden afskygning.
http://groups.google.com er rigtig god i den forbindelse.

Se evt

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3ee22842%240%2413201%24edfadb0f%40dread15.news.tele.dk

En idé du kan lege med ville være at du laver et link på det billede du
gerne vil vise i stor størrelse. Dette link åbner et nyt vindue med
billedet loadet i. Når du udskriver det lille billede på din side, så
undersøger du samtidig hvilken størrelse det er, og disse informationer
bruger du til at fortælle javascriptet hvor stort det nye vindue skal
være.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-03 21:28

Jesper Stocholm skrev:

> Husk at der er andre browsere end IE. Featuren med at billedet
> skrumper er så vidt jeg ved kun noget der er i IE.

Mozilla har det også som en valgmulighed - men så vidt jeg husker
er det ikke slået til som default.

I øvrigt er jeg helt enig i at man skal huske at browsere er andet
end nyeste windowsudgave af IE.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-11-03 21:38

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Mozilla har det også som en valgmulighed - men så vidt jeg husker
> er det ikke slået til som default.

OK - jeg bruger kun Mozilla til udvikling, så jeg er ikke så meget inde i
de forskellige features i den.

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 03-11-03 19:28

Jeg prøver her at svare på alle jeres indlæg, så bær over med mig, hvis jeg misser noget, eller generelt laver fejl!

For det første, så er "den lille udgave" som jeg omtale ikke IE's automatiske funktion... (Men det kunne i jo ikke vide.
:)
Det er i en webshop, og i forbindelse med en liste af produkter. Her er der dels et lille billede af produktet, en
overskrifts-tekst en "se stort billede" ikon, en pris og en varestatus...
Når jeg klikke på "se stort billede", vil jeg gerne åbne et billede der er knyttet til det der vises på listen (de er af
tekniske årsager ikke det samme billede), i et nyt vindue som helst skal være præcis samme størrelse, som det billede der
åbnes...
Jeg håber at jeg er tydelig nok nu?

Jeg tror ikke der er hverke ASPImage eller den anden komponent der nævnes - hvad koster de evt.?
Serveren understøtter dog div. frontpage dimser og tingeltangel... Kan noget af det bruges?

Jeg har tidligere brugt en printbillede-funktion, hvor jeg har kaldt den med 'printbillede(this,...)' hvis jeg har klikket
direkte på billedet - det kan jeg naturligvis ikke her. Derfor prøvede jeg at kalde den med
'printbillede(sti_og_fil_navn.jpg,...)', men så virker objbillede.height og objbilled.height ikke... Derfor ville jeg lige
spørger her først. Det kunne jo være at ASP havde en eller anden smart funktion eller whatnot, så jeg ikke behøvede at
bruge Jscript... Men, jeg må jo gå derhen, hvis der ikke er andre muligheder... :)

Sååå... Any thoughts?

Mvh.

Søren

p.s: Beklager at jeg ikke har skrevet svar under jeres kommentarer, som det er skik. Det her er nemmere, når jeg skal
svare på 3 forskellige indlæg.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-11-03 21:41

Søren G. Andersen wrote :

> [...]
> stort billede" ikon, en pris og en varestatus... Når jeg klikke på "se
> stort billede", vil jeg gerne åbne et billede

Du mener "vil jeg gerne åbne et nye vindue med billedet i", ikke?

> [...]
> der vises på listen (de er af tekniske årsager ikke det samme
> billede), i et nyt vindue som helst skal være præcis samme størrelse,

Jeg synes stadig det er en smule utydeligt hvad du vil, men det er nok
bare mig. En god idé, når man vil forklare noget indviklet, er at bruge
korte sætninger og undlade for mange parenteser.

> Jeg tror ikke der er hverke ASPImage eller den anden komponent der
> nævnes - hvad koster de evt.? Serveren understøtter dog div. frontpage
> dimser og tingeltangel... Kan noget af det bruges?

Jeg vil nok ikke anbefale dig at få Frontpage til at gøre det, men har du
kigget på det link til tråden, jeg gav dig tidligere?

> [...]
> funktion eller whatnot, så jeg ikke behøvede at bruge Jscript... Men,
> jeg må jo gå derhen, hvis der ikke er andre muligheder... :)

For at åbne et nyt vindue med specifik størrelse _skal_ du bruge
javascript. For at kunne se dimensionerne af en fil (billede) via ASP,
_skal_ du bruger noget serverside kode, nemlig fx AspImage eller et af de
scripts der er i den tråd jeg henviste til tidligere. Scripts har den
fordel at de er gratis og ikke kræver installation, men de skalerer ikke
synderligt godt. Jeg må indrømme, at jeg ikke ved om det muligt at loade
et billede i javascript og derefter få dimensionerne af billedet, men
prøv i hvert fald at spørge om bla. dette i clientside-gruppen.

> p.s: Beklager at jeg ikke har skrevet svar under jeres kommentarer,
> som det er skik. Det her er nemmere, når jeg skal svare på 3
> forskellige indlæg.

Ja, det er ogås fint nok, men personligt synes jeg, at det gør det
sværere at forstå, da du netop samler indholdet fra flere indlæg i ét
svar. Du risikerer altså dermed at den tid du sparer ved kun at skrive ét
indlæg, bliver brugt til at svare på spørgsmål om, hvad du egentlig
mener.

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 05-11-03 20:08

> Du mener "vil jeg gerne åbne et nye vindue med billedet i", ikke?

Præcist. Men, idet man blot kan linke direkte til billedet, så udtryke jeg
mig på den anden måde...

> Jeg vil nok ikke anbefale dig at få Frontpage til at gøre det, men har du
> kigget på det link til tråden, jeg gav dig tidligere?

Jeg har ikke den store erfaring med frontpage, men det er vel et forsøg
værd...
Jeg har ikke kigget på den endnu, men jeg kigger på den, når jeg har postet
det her indlæg.

> [...]
> et billede i javascript og derefter få dimensionerne af billedet, men
> prøv i hvert fald at spørge om bla. dette i clientside-gruppen.

Hvis jeg ikke lige kan finde en funktion der kan klare det i Frontpage,
spørger jeg i clientside, så...

> [...]
> svar. Du risikerer altså dermed at den tid du sparer ved kun at skrive ét
> indlæg, bliver brugt til at svare på spørgsmål om, hvad du egentlig

Tjaaa... Der er vi vel så bare uenige. :)
Jeg syntes ikke der er problemer med overskueligheden, og jeg slipper for at
svare på det samme 3 gange.