/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kold vand i varm Køler
Fra : christian


Dato : 02-11-03 18:16

Hvis en køler i en bil er blevet ekstrem varm og man gerne vil forsøge at
køle den ned med vand. Hvis man åbner for køler og hælder vandt vil det
kunne godt gå hen og blive lidt farlig da det kan spurgte op. Hvad gør man
så?, kan man evt. på at opvarme noget vand og hælde på eller ?.

Desuden har jeg også hørt at vand under højt tryg kan springe op, så derfor
skal man aldrig skrue dækslet af en varm køler.

Så hvad gør man ved en ekstrem varm køler `?

mvh.

Christian



 
 
Martin Sørensen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 02-11-03 18:20

> Desuden har jeg også hørt at vand under højt tryg kan springe op, så
> derfor skal man aldrig skrue dækslet af en varm køler.
> Så hvad gør man ved en ekstrem varm køler `?

Venter til den er kølet ned før man hælder vand på den. Koldt vand i en varm
køler kan også risikere i at køleren revner pga. det hurtige
temperaturskift. Skal det gå lidt hurtigt kan man jo køle køleren ned
udvendigt ved at overhælde den med varmt vand.

--
signing off.. Martin Sørensen



Bertel Lund Hansen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-11-03 18:30

christian skrev:

>Hvis en køler i en bil er blevet ekstrem varm og man gerne vil forsøge at
>køle den ned med vand.

Det er en dårlig idé. Du er selv inde på den risiko der er for
personen. Men metallet i en motor har ikke godt af en pludselig
temperaturændring.

>Hvis man åbner for køler og hælder vandt vil det
>kunne godt gå hen og blive lidt farlig da det kan spurgte op.

Ja.

>Hvad gør man så?

Hvis det er livet om at gøre, tager man risikoen og bøjer sig
væk, så det forhåbentlig kun er hånden der risikerer at blive
skoldet. I modsat fald venter man til motoren selv er kølet af.

>Desuden har jeg også hørt at vand under højt tryg kan springe op, så derfor
>skal man aldrig skrue dækslet af en varm køler.

Det er også rigtigt.

>Så hvad gør man ved en ekstrem varm køler `?

Venter.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Jorgensen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 02-11-03 22:25

Bertel Lund Hansen wrote:
> christian skrev:
>
>> Hvis en køler i en bil er blevet ekstrem varm og man gerne vil
>> forsøge at køle den ned med vand.
>
> Det er en dårlig idé. Du er selv inde på den risiko der er for
> personen. Men metallet i en motor har ikke godt af en pludselig
> temperaturændring.

Korrekt. Jeg supplerer lige med en lidt mere videnskabelig forklaring på det
som sker (korrekt mig, hvis jeg skriver noget forkert eller spørg, hvis jeg
skal forklare nærmere):

Fænomenet kaldes på engelsk "thermal shock".

Det man skal tage højde for er materialets termiske ekspansionskoefficient
som for støbejern vil ligge på ca. 12 * 10E-6 strain/Kelvin eller pr. grad
celcius.

Nedkøler man køleren udvendigt med 0 grader koldt vand, altimens vandet er
kogende indvendigt, vil det inderste af køleren udvide sig (metal udvides
ved opvarmning), imens det det yderste trækker sig sammen (nedkøles ift.
omgivelserne).

Dette medfører en ophobning af spændingskoncentrationer og revnedannelser,
såfremt disse spændinger overstiger materialets trækbrudstyrke (tensile
yield strength) divideret med stivheden (E-modulet for enakset
spændingsbelastning). Sidstnævnte størrelse skulle også benævnes materialets
normaliserede styrke.

Lad os tage et regnestykke for støbejern:

Materialets trækbrudstyrke = ca. 200 MPa.
E-modul: ca. 120 GPa

Materialets normaliserede styrke = 200 / 120*10E3 = 1,66 E-3

Vi har endvidere:

Materialets termiske ekspansionskoefficient = ca. 12 * 10E-6 strain/Kelvin

Max. temperaturforskel = normaliserede styrke / termisk
ekspansionskoefficient pr. Kelvin <=> 1,66 E-3 / 12 * 10E-6 strain/Kelvin =
138 Kelvin eller grader Celcius...

Jeg har her en graf, som dog angiver at temperaturen er nærmere 80 grader
Celcius og derudover er der ikke i ovenstående betragtning taget hensyn til
materialets geometri... Det siger sig selv at, hvor der i forvejen er kærve,
nedsættes materiale-styrken væsentligt (da kærvene udbredes til revner som
medfører brud).

-SNIP-
>> Så hvad gør man ved en ekstrem varm køler `?
>
> Venter.

Det ville jeg også sige

Ovennævnte problem kan ikke rigtigt løses på andre måder, såvidt jeg kan se
medmindre du kan nedkøle køleren både indvendigt og udvendigt på samme tid
og med samme hastighed (bliver nok lidt svært i praksis)


mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



alexbo (02-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-11-03 18:40


"christian" skrev

> Så hvad gør man ved en ekstrem varm køler `?

Man venter.
Hvis man ikke kan det, så tager man et håndklæde eller lign. lægger over
dækslet, og løsner et hak, alle kølerdæksler har et stop halvt løsnet, så
slipper dampen ud nogenlunde kontrolleret.

Når den er dampet af kan man, stadig med håndklædet tage dækslet helt af,
hælde lidt vand på ad gangen, det kommer tilbage igen som damp, så hold
fingrene og næsen væk.

Og så er det bare at blive ved lidt ad gangen.

Hvis man får skruet dækslet helt af første gang, så kommer damp og kogende
vand med fuld knald, så man skal passe på.

Evt. kan man bruge et kosteskaft til at skubbe til dækslet så det løsner.

mvh
Alex Christensen




Hans Henrik Hansen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Henrik Hansen


Dato : 02-11-03 19:32

alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:
....
> Hvis man får skruet dækslet helt af første gang, så kommer damp og kogende
> vand med fuld knald, så man skal passe på.
>
> Evt. kan man bruge et kosteskaft til at skubbe til dækslet så det løsner.

Er det efterhånden ikke ret passé med kølerdæksler øverst på køleren?
Det er da længe siden jeg har set en bil med 'lukket' køler, synes jeg.
Sker påfyldning nuomstunder ikke via ekspansionsbeholderen - eller er
jeg helt galt på den??

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans

christian (02-11-2003)
Kommentar
Fra : christian


Dato : 02-11-03 20:52

> Er det efterhånden ikke ret passé med kølerdæksler øverst på køleren?
> Det er da længe siden jeg har set en bil med 'lukket' køler, synes jeg.
> Sker påfyldning nuomstunder ikke via ekspansionsbeholderen - eller er
> jeg helt galt på den??

Jeg ved det ikke, jeg er selv i tvivl, men på ældre biler er det stadigvæk
på den gammelsdags metode. Men tak for information.

christian




alexbo (02-11-2003)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 02-11-03 20:58


"Hans Henrik Hansen" skrev

> Sker påfyldning nuomstunder ikke via ekspansionsbeholderen - eller er
> jeg helt galt på den??

Tja, der er to typer "ekspansionsbeholdere".

En ægte, hvor køleren har et kølerdæksel med ventiler, der lukker overtryk
ud i E. og suger tilbage ved undertryk.
Den har en åben forbindelse til omverdenen og derfor aldrig overtryk, den
kan til gengæld ikke bruges til påfyldning.

En uægte, hvor E. nærmest er kølerens forlængede arm, hvor der er fuldt
kølertryk i E., hvis man fjerner dækslet på den, er resultatet det samme som
hvis dækslet sad på køleren.
Formålet med den er at få påfyldningen til at være det højeste punkt i
kølesystemet, da de også er gennemsigtige er det noget nemmere at
kontrollere vandstanden

mvh
Alex Christensen



Bertel Lund Hansen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-11-03 22:07

Hans Henrik Hansen skrev:

>Er det efterhånden ikke ret passé med kølerdæksler øverst på køleren?
>Det er da længe siden jeg har set en bil med 'lukket' køler, synes jeg.
>Sker påfyldning nuomstunder ikke via ekspansionsbeholderen - eller er
>jeg helt galt på den?

Hvis køleren er tom, så hjælper det altså ikke så meget at man
hælder væske i ekspansionsbeholderen.

Hvis det *skulle* blive suget over i køleren når man starter
motoren ... så kan der ske lidt af hvert. Koldt vand på 200
grader varmt metal i et lukket system? [*GYS*].

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hans Henrik Hansen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Henrik Hansen


Dato : 03-11-03 00:27

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
....
> Hvis køleren er tom, så hjælper det altså ikke så meget at man
> hælder væske i ekspansionsbeholderen.
>
> Hvis det *skulle* blive suget over i køleren når man starter
> motoren ... så kan der ske lidt af hvert. Koldt vand på 200
> grader varmt metal i et lukket system? [*GYS*].

Næh, men så er vi vel tilbage ved det oprindelige problem: Koldt vand på
varm motor!?
Og da vi synes enige om, at det ikke er nogen god idé, er der vel næppe
meget andet at gøre end at standse motoren, give den passende tid til
nedkøling - og derefter hælde 'frisk vand på karret'!??


--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans

Anders Lund (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 03-11-03 18:06

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:1g3tcd2.xcf9m21fu0br4N%sleth2vh@webspeed.dk...
> Er det efterhånden ikke ret passé med kølerdæksler øverst på køleren?
> Det er da længe siden jeg har set en bil med 'lukket' køler, synes jeg.

I en Fiat Punto sidder der ihvert faldt en påfyldningstrægt ved køleren. Og
fiat har endda været så smarte at bøje den lidt, så hvis man kommer til at
åbne den mens motoren er varm, så får man ikke dampen i hovedet.


--
Mvh
Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse



Hans Henrik Hansen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Henrik Hansen


Dato : 03-11-03 18:31

Anders Lund <anders@GEDzaim.dk> wrote:
....
> I en Fiat Punto sidder der ihvert faldt en påfyldningstrægt ved køleren. Og
> fiat har endda været så smarte at bøje den lidt, så hvis man kommer til at
> åbne den mens motoren er varm, så får man ikke dampen i hovedet.

Ja, jeg må vist også trække lidt i land: I går aftes sneg jeg mig i
nattens mulm og mørke ud i garagen og åbnede hjælmen på min Honda Civic:
Der viste sig (også) at sidde et aftageligt dæksel øverst på køleren
(behørigt forsynet med en advarsel om forsigtig åbning) - og
ekspansionsbeholderen havde tilsyneladende ingen påfyldningsmulighed;
(åbenbart en 'ægte E', som defineret af Alex Christensen).
Moderne biler skal åbenbart 'bruger-serviceres' så sjældent, at man ikke
altid er opmærksom på, hvordan de i detaljen er 'strikket sammen'! :)


--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen
Hans

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste