Dataflow ?
Fra : Ronni

Dato : 02-11-03 17:05

Hejsa alle i NG

Jeg har siden jeg modtog min Tele2ADSL 1024/256 haft et noget ustabilt
dataflow.
Det er målt med DU Meter (http://www.dumeter.com), hvor man kan se
dataflowet gennem sit netkort.

Mit dataflow kan ses på http://ideon.dk/tele2/

Som det ses hopper hastigheden op og ned i intervallet 0 - 260 kb/s
Det har resulteret i at downloads af eks. Debian image fra sunsite.dk er
gået i stå.

Jeg leder lidt efter en årsag til dette, da Tele2 er meget ubehjælpsomme!
og faktisk ikke vil sige ret meget, eller vende tilbage på henvendelser.
Alt på min side er gået igennem, lige fra netværks opsætning til router osv.

Jeg har læst en del i en netværksbog, og efter min mening ligner det noget
congestion ? Kan det passe ? Hvad kan årsagen elles være ?

Håber I kan hjælpe

Med venlig hilsen
Ronni Feldt

Fra : Nic

Dato : 02-11-03 17:38

> Mit dataflow kan ses på http://ideon.dk/tele2/

Hvor suger du fra? Prøv at hente flere STØRRE filer fra tucows.
Hvad siger en tracert til tucows.com?

Paste den her...

Fra : Ronni

Dato : 02-11-03 18:17

> Hvor suger du fra? Prøv at hente flere STØRRE filer fra tucows.
> Hvad siger en tracert til tucows.com?
>
> Paste den her...

Nic : Grunden til at to næsten identiske poster findes i henholdsvis
dk.edb.netvaerk og dk.edb.internet.udbydere.xdsl er at jeg i xdsl håber at
få lidt respons fra andre Tele2 brugere om deres dataflow, om de oplever det
samme som jeg, og at jeg i netvaerk håber at kunne få et svar, der peger i
den mere netværksteoretiske retning, altså hvad i netværket (internettet)
der kan være årsag til mit problem.

C:\>tracert tucows.cybercity.dk

Tracing route to mirrors.cybercity.dk [212.242.42.40]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 15 ms 15 ms 16 ms v6.li51.adsl.tele2.apl.uni2.net
[129.142.192.1]

3 15 ms 14 ms 14 ms atm2-0--0-aal5layer.val2-core.bb.uni2.net
[130.2
27.255.137]
4 13 ms 14 ms 14 ms srp1-0.val8-core.bb.uni2.net
[130.227.247.88]
5 15 ms 15 ms 14 ms pos2-0.ro2-dix.ip.cybercity.dk
[212.242.27.1]
6 15 ms 15 ms 16 ms pos2-1.cr2-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.21]
7 16 ms 17 ms 16 ms pos1-0.cr1-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.29]
8 16 ms 16 ms 16 ms atm1-0.er1-espl.ip.cybercity.dk
[212.242.6.62]
9 17 ms 17 ms 16 ms fxp0.fnord2-esp.ip.cybercity.dk
[212.242.4.18]
10 18 ms 17 ms 17 ms mirrors.cybercity.dk [212.242.42.40]

Trace complete.
Det er der jeg henter fra. Det skal siges, at der ingen forskel er i
dataflowet uanset hvor i verden jeg henter fra. Om det er fra Afrika,
Australien, USA, Danmark, Sverige, Tyskland osv. det gør ingen forskel.

Billede nummer 5 fra toppen (02-11-2003), henter to filer samtidigt.
Ovenstående tracert lavet lige efter.
http://ideon.dk/tele2/

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Nic

Dato : 02-11-03 18:21

> [...]
> den mere netværksteoretiske retning, altså hvad i netværket (internettet)
Havde jeg næsten gættet ;)

Men som sagt, din linje ser MEGET fin ud - så sug nogle STORE filer af gangen - gerne 3-4 samtidig.

Fra : Ronni

Dato : 02-11-03 18:39

"Nic"
> Men som sagt, din linje ser MEGET fin ud - så sug nogle STORE filer af
gangen - gerne 3-4 samtidig.

Skal det være fra forskellige steder ?

pt. henter jeg 4 fra Tele2's test server og 2 fra redhat.com

/Ronni

Fra : Nic

Dato : 02-11-03 18:42

> Skal det være fra forskellige steder ?
>
> pt. henter jeg 4 fra Tele2's test server og 2 fra redhat.com

Kommer de i klumper har tele2 (endnu) et problem.

min 1mbit ligger stabilt på 111Kb/s

Fra : Ronni

Dato : 02-11-03 18:59

> Kommer de i klumper har tele2 (endnu) et problem.
>
> min 1mbit ligger stabilt på 111Kb/s

Hvad mener du med klumper ?

Jeg havde ikke fået uploadet de sidste billeder *ups* sorry!

Men de ligger der nu.

http://ideon.dk/tele2/

Nummer 4 fra toppen, viser 6 store filer fra to forskellige locations. Det
gav dog et lidt andet resultat. Her virker dataflowet nemlig langt mere
stabilt! Men hvorfor skal jeg downloade SÅ mange filer på én gang for at få
et stabilt dataflow ?
Nummer 6 fra toppen, viser 2 filer hentet samtidig fra tucows.cybercity.dk

/Ronni

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-03 20:12

On Sun, 2 Nov 2003 18:59:27 +0100, Ronni wrote:

> [...]
> stabilt! Men hvorfor skal jeg downloade SÅ mange filer på én gang for at få

En mulig forklaring er at du har pakke tab paa linien, TCP vil mindske
vinduet naar den ser et pakke tab, hvis du har multiple TCP sessioner,
vil kun den TCP session der oplever pakketabet saenke hastigheden, og de
andre vil bruge den tilgaengelige baandbredde.

Kontakt Tele2 og faa dem til at finde aarsagen til pakketabet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Ronni

Dato : 02-11-03 20:22

> [...]
>
> Kontakt Tele2 og faa dem til at finde aarsagen til pakketabet.
> --
> Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Se det var sådan noget jeg kunne bruge!
Det er det samme jeg er kommet frem til, som i min bog kaldes for congestion
(forstoppelse),
hvilket så resultere i pakketab.

Lad os antage at det er pakketab, som er mit problem, hvordan kan jeg så
teste for det, og
få en form for utvetydigt resultat, der viser pakketabet. Hvor mange pakker
der rent faktisk tabes. ?

/Ronni

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-11-03 20:50

On Sun, 2 Nov 2003 20:21:49 +0100, Ronni wrote:

> Se det var sådan noget jeg kunne bruge! Det er det samme jeg er
> kommet frem til, som i min bog kaldes for congestion (forstoppelse),
> hvilket så resultere i pakketab.

Det er ikke sikkert at det er congestion som giver dig pakketab,
det kan ogsaa vaere bitfejl paa en linie et sted.

> Lad os antage at det er pakketab, som er mit problem, hvordan kan jeg
> så teste for det, og få en form for utvetydigt resultat, der viser
> pakketabet. Hvor mange pakker der rent faktisk tabes. ?

Du kan muligvis se det ved at ping'e en server, f.eks. med 1000
pakker, og se hvor mange der bliver tabt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Ronni

Dato : 03-11-03 23:48

> Det er ikke sikkert at det er congestion som giver dig pakketab,
> det kan ogsaa vaere bitfejl paa en linie et sted.
> Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Bitfejl, dvs. 0 bliver til 1 eller omvendt, hvilket vil medføre at pakkerne
bliver discarded (smidt væk), og dernæst skal sendes igen ? ?

Vil det virkelig give resultatet som ses på mine grafer ?

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 02-11-03 18:15

Ronni wrote:
> [...]
>
> Som det ses hopper hastigheden op og ned i intervallet 0 - 260 kb/s
> Det har resulteret i at downloads af eks. Debian image fra sunsite.dk er

Har Tele2 ikke en test-ftp-server du kan teste af på i stedet?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ronni

Dato : 02-11-03 18:21

> Har Tele2 ikke en test-ftp-server du kan teste af på i stedet?
> Med venlig hilsen Preben

Tele2 har en testserver (http://hastighed.tele2adsl.dk/), og der er
resultatet det samme. Jeg henter fra deres server bare med max hastighed,
hvilket jeg sjældent gør andre steder.

FTP ved jeg ikke.

/Ronni