MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Netværk win2000 pro
Fra : Lene S

Dato : 02-11-03 15:48

Hvordan er det man undgår at skulle skrive adgangskode til netværket, når
man skal "over" på en anden computer på netværket ???

--
Hilsen Lene

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-11-03 17:20

Din konto på den anden computer skal bare have samme logon og password
som den du sidder ved så vil du automatisk blive logget ind på den
computer.

Fra : Lene S

Dato : 03-11-03 08:24

Undskyld men det forstår jeg ikke.
Jeg har oprettet den pågældende som bruger med samme navn og password, er
det det du mener ?

Hilsen Lene

Fra : Jens

Dato : 03-11-03 09:29

"Lene S" <nospamprivat@cadtech.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld men det forstår jeg ikke.
> Jeg har oprettet den pågældende som bruger med samme navn og password, er
> det det du mener ?

Sikkert, men gæstekontoen skal åbnes inden det virker, den kan lukkes igen
efter du har været på den anden pc.
Og, i delingen skal "alle" fjernes, så der kun fremgår den bruger du har
valgt....

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-11-03 22:37

In article <bo53dm$393$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Sikkert, men gæstekontoen skal åbnes inden det virker, den kan lukkes igen

Nej. Gæstekontoen er irrelevant.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens

Dato : 04-11-03 00:43

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Gæstekontoen er irrelevant.

Ikke altid.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-03 15:09

In article <bo6p0p$opq$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Ikke altid.

Jo.

Fra : Jens

Dato : 05-11-03 12:16

> Jo.

Du mener man altid kan blive godkendt som bruger uden at være gæst først ?

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-03 17:36

In article <boalv8$1b0$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Du mener man altid kan blive godkendt som bruger uden at være gæst først ?

Hvis man er bruger på den maskine man vil logge ind på, så behøver man
ikke gæstekontoen.

Fra : T.Jakobsen

Dato : 03-11-03 13:07

brugernavn = lene
adgangskode = lene er lex

Hvis du laver en konto på begge maskiner med win2k og laver brugernavn og
adgangskode identiske er der ikke noget problem....

Gæstekonto er ligegyldig.

Du kan jo eventuelt lave administrator-profilen identisk på begge
maskiner...

Du kan ændre adminstrator-navn og kode ved at trykke CTRL+ALT+DELETE
og vælge menuen *skift adgangskode*.....Hvis du har behov for det....

Men held og lykke med dig og håber det kan bruges..

Venligst
Tom

Fra : Lene S

Dato : 05-11-03 09:48

Har løst problemet
Alle brugerne skal bare oprettes på alle computere inde i "brugere og
adgangskoder" i "Kontrolpanelet"

--
Hilsen Lene

Fra : Jens

Dato : 05-11-03 12:17

"Lene S" <nospamprivat@cadtech.dk> skrev i en meddelelse

> Har løst problemet
> Alle brugerne skal bare oprettes på alle computere inde i "brugere og
> adgangskoder" i "Kontrolpanelet"

Det er ikke ødvendigt, med en åben gæstekonto spørges der efter bruger og
pass, brug et gyldigt fra den maskine der skal åbnes, efter første login kan
gæstekontoèn lukkes igen.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-03 17:38

In article <boam1k$1co$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Det er ikke ødvendigt, med en åben gæstekonto spørges der efter bruger og
> pass, brug et gyldigt fra den maskine der skal åbnes, efter første login kan
> gæstekontoèn lukkes igen.

Gæstekontoen er et større sikkerhedshul end godt er. På Lenes måde går
man ikke på kompromis med sikkerheden. 1-0 til Lene.

Så skal vi bare ha' lært hende at citere rigtigt, men det er en anden
opgave.

Fra : Jens

Dato : 05-11-03 23:37

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Gæstekontoen er et større sikkerhedshul end godt er. På Lenes måde går
> man ikke på kompromis med sikkerheden. 1-0 til Lene.

Gæstekontoèn skal jo lukkes igen når de relevante brugere har været inde på
delingerne.
Alle brugere oprettet på alle maskiner ville give mig en ret uoverskuelig
mængde loginkontoèr som aldrig blev brugt alligevel.

Jeg kan nøjes med en bruger på hver af 5 maskiner.
Isteddet for 4 på hver..............
Mængden af brugernavne og passwords bliver lige så farligt som den åbne
gæstekonto, da de fleste brugere har administrator ret.
Hvis jeg vil skifte password på en konto kan jeg gøre det centralt på
brugerens hjemme maskine, så popper der en bruger/pass boks op næste gang
man vil ind på en deling på den fra de 4 andre......, Lene skal rette
password på alle maskiner.

Lenes metode giver større chance for brugerfejl, hvilket vel er den største
sikkerheds risiko af alle......
Desuden er jeg ikke interesseret i at andre end de tiltænkte skal kunne
logge på maskinerne...., hvilket de får mulighed for hvis de har en konto
med pass på hver maskine......
(jeg foretrækker at bruge velkomstskærmen til login, så glem alt om
NTloginboksen)

> Så skal vi bare ha' lært hende at citere rigtigt, men det er en anden
> opgave.

Det har du ret i.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-03 11:33

In article <bobtre$h2k$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Mængden af brugernavne og passwords bliver lige så farligt som den åbne
> gæstekonto, da de fleste brugere har administrator ret.

Giv kun administratorrettigheder til _en_ person. Alt andet er
sindsygt.

> Lenes metode giver større chance for brugerfejl, hvilket vel er den største
> sikkerheds risiko af alle......

Ikke hvis brugerne har begrænsede rettigheder (sådan som de skal have).

> Desuden er jeg ikke interesseret i at andre end de tiltænkte skal kunne
> logge på maskinerne...., hvilket de får mulighed for hvis de har en konto
> med pass på hver maskine......

Det er jo netop det de får men gæstekontoen. Hvis gæstekontoen ikke er
aktiv, så kan kun de der har rettigheder til at logge på, logge på.

Fra : Jens

Dato : 06-11-03 11:44

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Giv kun administratorrettigheder til _en_ person. Alt andet er
> sindsygt.

Enig, men hvis du opretter alle brugere på alle maskiner, og de har admin
ret på en maskine, får de på netværket flere brugerrettighedder, det kan xp
ikke tåle.
(En bruger med "superbruger", og "bruger" ret, er en "ukendt konto type")

> Ikke hvis brugerne har begrænsede rettigheder (sådan som de skal have).

Konen bliver utilfreds hvis hun er mindre end superbruger, den findes ikke
på XP`sk, men kan oprettes via computeradministrationen.

> Det er jo netop det de får men gæstekontoen. Hvis gæstekontoen ikke er
> aktiv, så kan kun de der har rettigheder til at logge på, logge på.

Ja, i den time som gæstekontoen er åben, derefter er det slut igen, men
winmaskinerne har da lært hvem der må se delinger og hvem der ikke må.
Gæsterne er blevet kendte brugere.

Men jeg kom lige til at se emnet..... w2k pro er jo ikke belastet af den
samme velkomstskærm, så der er man tvunget ud i NT login, eller autologin,
så man kan ikke umiddelbart se alle oprettede brugere på maskinen, som man
kan på xp.

Og vi er vist enige i at gæstekontoen skal være lukket til dagligt......

Mvh Jens som foretrækker få oprettede brugere på hver maskine, kun de som må
logge på maskinen skal være der.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-03 16:39

In article <bod8fe$tkm$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Konen bliver utilfreds hvis hun er mindre end superbruger, den findes ikke
> på XP`sk, men kan oprettes via computeradministrationen.

Så skift til Win 2000. Jeg kan oprette Superbrugere, hvis jeg ville.

Fra : Jens

Dato : 06-11-03 23:59

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Så skift til Win 2000. Jeg kan oprette Superbrugere, hvis jeg ville.

Det kan man også i XP, den kløjs bare lidt i det til tider, men det virker
på præcis samme måde som i w2k.
(Jeg har en w2k pro kørende, men jeg foretrækker xp på arbejdsmaskinerne.)

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 10:41

In article <boejgn$jgk$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Det kan man også i XP, den kløjs bare lidt i det til tider, men det virker
> på præcis samme måde som i w2k.

Så kan jeg ikke se problemet. Jeg har aldrig haft problemer med
Superbrugere i 2000. Hvad er dine problemer da?

> (Jeg har en w2k pro kørende, men jeg foretrækker xp på arbejdsmaskinerne.)

Cirkus-OS?

Der findes ikke noget XP kan, som 2000 ikke kan. Så hvorfor bruge XP?

Fra : Jens

Dato : 07-11-03 10:57

> Så kan jeg ikke se problemet. Jeg har aldrig haft problemer med
> Superbrugere i 2000. Hvad er dine problemer da?

Problem er jo så meget sagt, xp kalder bare en superbruger for "ukendt
kontotype", selvom den kan vælge i computeradministration -lokale brugere

arbejdsmaskinerne.)

> Cirkus-OS?
>
> Der findes ikke noget XP kan, som 2000 ikke kan. Så hvorfor bruge XP?

En del af de ting jeg bruger/beskæftiger mig med en nemmere på xp.
Msn, fjernsupport, RDP........

W2k kan ikke spille Magnus og Myggen (ungernes maskiner)
Jeg mener at have gjort det engang, men jeg kan ikke få w2k til at lege DC,
det vil xp gerne, med AD og hele pivetøjet.
(leger til tider lidt rigeligt måske.........

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 13:18

In article <bofq3l$up2$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> W2k kan ikke spille Magnus og Myggen (ungernes maskiner)

Hvis XP kan, så kan 2k-SP4 også (vi holder vel vores maskiner
opdateret, gør vi ikke?)

> Jeg mener at have gjort det engang, men jeg kan ikke få w2k til at lege DC,
> det vil xp gerne, med AD og hele pivetøjet.

DC?
Domain Controller?

AD?
Active Directory?

Det _skal_ 2000 kunne finde ud af, for det er en del af 2000.

Fra : Jens

Dato : 07-11-03 16:51

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis XP kan, så kan 2k-SP4 også (vi holder vel vores maskiner
> opdateret, gør vi ikke?)

SP4 var ikke opfundet da jeg prøvede sidst med spil på w2k, ellers jo vi gør
så.

DC,

> DC?
> Domain Controller?
>
> AD?
> Active Directory?

Nemlig.

> Det _skal_ 2000 kunne finde ud af, for det er en del af 2000.

Men jeg kan ikke få den til det efter SP3, jeg har ellers forsøgt ihærdigt
synes jeg.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 18:47

In article <bogepu$71d$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> SP4 var ikke opfundet da jeg prøvede sidst med spil på w2k, ellers jo vi gør

Jeg spillede også med SP3.

> Men jeg kan ikke få den til det efter SP3, jeg har ellers forsøgt ihærdigt
> synes jeg.

Nu er jeg ikke ekspert på området - jeg holder mig langt fra Windows i
serversammenhæng. Måske ved de noget inde i server-gruppen.

Fra : Jens

Dato : 07-11-03 20:35

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spillede også med SP3.

Ikke Magnus&Myggen da.......

> Nu er jeg ikke ekspert på området - jeg holder mig langt fra Windows i
> serversammenhæng. Måske ved de noget inde i server-gruppen.

Jeg har løst problemet med en w2k3 standard, forløbigt da, den ser ud til at
være mere hjemmebrugsvenlig end en w2k advanced.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-11-03 09:16

In article <bogrur$cn3$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Ikke Magnus&Myggen da.......

Nej, _jeg_ gjorde ikke. Men der blev skam spillet M&M på 2000 SP3,
dengang.

Fra : Jens

Dato : 08-11-03 10:40

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, _jeg_ gjorde ikke. Men der blev skam spillet M&M på 2000 SP3,
> dengang.

Hmm, det må have været efter en opdatering som jeg ikke havde med på det
tidspunkt.
Jeg havde ellers forsøgt med kompatibilitet og alt muligt andet.

Problemet var at den ikke ville gå i 256 farver som m&m krævede i de første
udgaver...........

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-11-03 12:54

In article <boidei$qtk$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Problemet var at den ikke ville gå i 256 farver som m&m krævede i de første
> udgaver...........

Og du havde ikke Powerstrip inde?
Så er det jo nok derfor

Fra : Jens

Dato : 08-11-03 13:21

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Og du havde ikke Powerstrip inde?
> Så er det jo nok derfor

Powerstrip ?
Det mindes jeg ikke at have set før ?

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-03 08:04

In article <boimt8$vdb$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Powerstrip ?

2000 har nogle problemer med hvordan skærmopløsningerne bliver gemt i
registreringsdatabasen. PowerStrip er en smart util der kan rette op på
den fejl.