PSU uden blæser
Fra : Jonas Pedersen

Dato : 02-11-03 14:56

Hej

Jeg har gang i et projekt med at lave en så godt som fuldstændig lydløs
server.
Jeg går efter et VIA Eden ESP5000 C3-533 MHz bundkort og så en 2.5" disk.
Begge dele er jo noget der ikke bruger ret meget strøm. Jeg overvejede
derfor om det var muligt at droppe blæseren i PSU'en.
Er der nogen der har erfarring med at droppe blæseren i PSU på en maskine
der ikke bruger ret meget strøm?
Jeg kunne evt. sætte større køleprofil på de varmeudviklende dele i PSU'en.
--
Jonas Pedersen
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-11-03 15:20

In article <9d23ob.4th.ln@80.199.15.16>, jonasREMOVE@chown.dk says...
> Er der nogen der har erfarring med at droppe blæseren i PSU på en maskine
> der ikke bruger ret meget strøm?

Ja, det virker fint. Jeg har gjort det på en 486-baseret Linux-router
uden bevægelige dele.

Alternativt kan du dæmpe omdrejningerne med et par dioder (feks
1N4148). Spændingsfaldet er 0.6V/diode.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Rado

Dato : 03-11-03 19:24

On Sun, 2 Nov 2003 15:19:34 +0100, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>In article <9d23ob.4th.ln@80.199.15.16>, jonasREMOVE@chown.dk says...
>
>Ja, det virker fint. Jeg har gjort det på en 486-baseret Linux-router
>uden bevægelige dele.

Jeg tror det afhænger meget af hvilken PSU der er tale om. Blæseren
stod en gang af på PSU'en i en af mine maskiner, hvilket jeg opdagede
ved at der pludselig begyndte at lugte brændt.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-11-03 22:51

In article <047dqv0f5rlmr6qnpuk52udkmpqkc5ar9n@4ax.com>,
rado@post1.tele.dk says...
> Jeg tror det afhænger meget af hvilken PSU der er tale om. Blæseren

Det afhænger af om PSU'en kan komme af med varmen på andre måder end
vha. en indbygget blæser.

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 04-11-03 18:14

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In article <047dqv0f5rlmr6qnpuk52udkmpqkc5ar9n@4ax.com>,
> rado@post1.tele.dk says...
>
> Det afhænger af om PSU'en kan komme af med varmen på andre måder end
> vha. en indbygget blæser.

Og sikkert også hvor mange W maskinen den æder.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-03 10:26

In article <tnm8ob.j8s.ln@80.199.15.16>, jonasREMOVE@chown.dk says...
> Og sikkert også hvor mange W maskinen den æder.

Hvis varmen kan diffundere væk uden blæser, så er den optagne effekt
irrelevant.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 03-11-03 17:35

On Sun, 2 Nov 2003 14:55:53 +0100, Jonas Pedersen wrote:

>Jeg har gang i et projekt med at lave en så godt som fuldstændig lydløs
>server.

Så vil du være bedre hjulpet ved at kontakte eksperterne i
dk.edb.hardware.stoej.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)