Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Avance
Fra : Biker Mike

Dato : 01-11-03 20:07

Hej , Jeg havde lige en lille diskussion med min frue og svoger som har
egen forretning,.

uoverensstemmelsen gik ud på beregnelsen af avance, Jeg postulerer at
avancen er et udtryk for den del af beløbet som er tilbage efter varen er
solgt minus købsprisen.

Ex sælges en vare sælges for kr 100, købsprisen er kr 50.- avance = 50 %,
svoger og kone mener at avancen her er 100 % idet at du jo får det dobbelte
for varen i forehold til din købspris.

Jeg mener også at avancen max kan være 100 % , og at det kun kan forholde
sig sådan i det tilfælde hvor du ikke har givet noget for varen, så vil
enhvert beløb som du sælger varen for være avance / fortjæneste.

Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om ekstra 100
% ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

Hvem har ret ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-03 20:12

Biker Mike wrote:
:: Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om
:: ekstra 100 % ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.
::
:: Hvem har ret ?

Det har frue of svoger.

M.v.h.

Fra : alexbo

Dato : 01-11-03 20:23

"Biker Mike" skrev

> Ex sælges en vare sælges for kr 100, købsprisen er kr 50.- avance = 50 %,

Avancen er 50 kr. og da købsprisen også var 50 kr. er fortjenesten/avancen
100% af købsprisen.
Du beregner avancen af salgprisen, det er forkert.

Det betyder til gengæld at hvis du sælger varen med 50% rabat, er hele din
100% fortjeneste væk.
For rabatten regnes af salgsprisen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 14:55

Den forstår jeg så ikke, hvordan kan du have en fortjeneste af en købspris,
fortjenesten ligger der jo først når du har solgt varen, altså af
salgsprisen.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Joakim

Dato : 02-11-03 15:35

Mikey dit problem ligger i at udregne avancen opgjort i procent. Ellers har
du da ret med hensyn til fortjenesten.

MVH Joakim

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 15:43

Hmmm, Og det betyder ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-11-03 17:52

On Sun, 2 Nov 2003 05:55:27 -0800, "Biker Mike"
<fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> wrote:

>Den forstår jeg så ikke, hvordan kan du have en fortjeneste af en købspris,
>fortjenesten ligger der jo først når du har solgt varen, altså af
>salgsprisen.

Vær rar at svare under det du svarer på.. Se nedenstående
***)

Avancen beregnes altid som en procentdel af købsprinsen.

Hvis du køber en vare til 50,- og vil have 100% avance er
salgsprisen 100,-
Hvis du vil have 200% avance er salgsprisen 150,-

>"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

***)
Se vejledningen om besvarelse af indlæg på

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-11-03 18:00

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Avancen beregnes altid som en procentdel af købsprinsen.

Netop... Avancen beregnes af investeringen (købsprisen).

Hvis man opgør avancen af salgsprisen har man jo ikke et retvisende billede
af hvad fortjenesten har været, når man f.eks. skal beskattes af denne.

---

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 15:54

> Hvis man opgør avancen af salgsprisen har man jo ikke et retvisende
billede
> af hvad fortjenesten har været, når man f.eks. skal beskattes af denne.

--------------

Det har man da !!!

Hvis min bruttoavance er 40% betyder det at min fortjeneste er 40 kroner for
hver gang jeg har solgt for 100 kroner.

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 18:02

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

Avancen beregnes altid som en procentdel af købsprinsen.

Ja, når du står med varen i hånden og vil finde ud af hvor meget du vil
tjene på den, så kan du jo godt lægge både 100 - 200 - 300 - osv, på
købsprisen, men det var jo heller ikke det der var spørgsmålet.

Hvis du køber en vare til 50,- og vil have 100% avance er
salgsprisen 100,-
Hvis du vil have 200% avance er salgsprisen 150,-

Korrekt, men når du så sælger varen, som du oprindeligt købte for kr 50.- nu
for kr 100.- så bliver din avance jo nu beregnet af salgsprisen, og så er
den jo kun 50 %.

Du beregner avancen af salgprisen, det er forkert.

Mnnæææe, Det tror jeg nu ikke.
Kan vi så få den revisor på banen

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-11-03 01:02

> [...]
nu
> for kr 100.- så bliver din avance jo nu beregnet af salgsprisen, og så er

En avance er forskellen mellem købspris og salgspris.

Du har 100 kr i din lomme. Du køber en ting for 100 kr og sælger den for 300
kr. Du har nu 300 kr i din lomme. Du har da tjent 200 kr.. Hvor mange
procent har du tjent i forhold til din investerede kapital (da det jo er
dette tal som er interessant at vide)..?

---

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 15:55

Eller hvor mange % har jeg til rådighed til betaling af faste omkostninger
osv.

Det er lige så interessant. Det du taler om er afkast !! Og afkast er ikke
det samme som bruttoavance.

-----------------

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-11-03 01:14

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Mnnæææe, Det tror jeg nu ikke.
> Kan vi så få den revisor på banen

Prøv iøvrigt at se hvorledes forbrugerrådet beregner avancer på op til 300 %

http://www.taenk.dk/tt/2000/tt03/priser/

---

Fra : Carsten H

Dato : 05-11-03 18:34

> [...]
nu
> for kr 100.- så bliver din avance jo nu beregnet af salgsprisen, og så er

Nej så har du 50% i fortjeneste!

Carsten

Fra : Joakim

Dato : 02-11-03 16:03

Jeg postulerer at
> avancen er et udtryk for den del af beløbet som er tilbage efter varen er
> solgt minus købsprisen.

yep du har ret.

> Ex sælges en vare sælges for kr 100, købsprisen er kr 50.- avance = 50 %,

Nej avance =50kr.......... og 100 pct.

100-50/50*100=100pct

MVH joakim

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 16:17

Nej da, avancen er jo 50 kr, ud af de 100 kr, altså kan den da kun blive 50
% ?

Er der ikke en revisor her i gruppen som kan sætte tingene på plads ?

Fra : Joakim

Dato : 02-11-03 16:27

lol
din fortjeneste er 50 kr. Du har lagt 50 kr ud..... ialt 100kr. Ergo har du
fordoblet "mønterne i din pengepung" . En fordobling af formuen svarer nu
engang til en 100 pct. forøgelse.

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 16:40

Ja da, jeg har forøget min formue 100 %, men avancen af salgsprisen kan da
kun blive 50 %.

Fra : 'Du.nk'

Dato : 02-11-03 16:50

> Ja da, jeg har forøget min formue 100 %, men avancen af salgsprisen kan da
> kun blive 50 %.

Jeg synes du skal regne, som du har lyst til - bare du hver gang gør
opmærksom på metoden.
Alle andre vil i eksemplet komme frem til 100% avance, men dit tal på 50%
er da også matematisk korrekt - du vil bare blive misfortolket, hvis du ikke
klart definerer metoden i sammenhæng med andre.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Joakim

Dato : 02-11-03 16:52

se besvarelsen fra alexbo.
han forklarer jo ganske tydeligt forskellen ml. avanceopgørelsen af hhv.
købs/-salgspris.

Fra : alexbo

Dato : 02-11-03 16:58

"Biker Mike" skrev

> Ja da, jeg har forøget min formue 100 %, men avancen af salgsprisen kan da
> kun blive 50 %.

Ja, det er bare ikke den måde man beregner avance på.

Det er det samme med moms, momsen er 25%.
Nu har vi den 100kr`s vare, den lægger vi moms på 25% = 25 kr. ialt 125 kr.
men, hov nu er prisen 125kr og momsen 25kr det er kun 20%.

Procenter skifter op og ned afhængig af hvilket udgangspunkt man tager.

Det bliver værre endnu.
Hvis man nu køber hos en grossist med en fast udsalgpris, men med rabat til
forretningen.
Så kan du købe f.eks en 100kr. vare med 40% rabat = 60 kr. så vil du jo mene
at du tjener 40% på en sådan vare, men det er ikke rigtigt du tjener 40kr.
på et 60kr.`s udlæg = ca. 66%.

mvh
Alex Christensen

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 17:17

Jo jo, de sidste regne stykker kender jeg da godt, men jeg tror at vi bliver
nød til at få tingene på plads.

Avancen beregnes af salgsprisen ?
Avancen er et udtryk for den del af salgsprisen der er din fortjeneste eller
overskud om du vil ?

Hvis dette er korrekt kan avancen max være 100 % og kun i det tilfælde hvor
du ingen udgifter har haft med varen, så vil enhvert beløb du får for den jo
være avance , ikke ?

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-11-03 20:18

On Sun, 2 Nov 2003 08:17:09 -0800, "Biker Mike"
<fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jo jo, de sidste regne stykker kender jeg da godt, men jeg tror at vi bliver
>nød til at få tingene på plads.

Michael, jeg tror at du er den enste som vil beregne
avanceprocenten ud fra salgsprisen og det gør man bare ikke.
Det har du nu fået at vide så mange gange og alligevel
bliver du ved.

Avanceprocenten beregnes ud fra købsprisen og sådan er det
bare.

EOD fra min side

/Knud

Fra : Biker Mike

Dato : 04-11-03 21:12

Ok ! Ok, Tak for kampen .

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-03 21:37

Knud Berggreen wrote:

> Michael, jeg tror at du er den enste som vil beregne
> avanceprocenten ud fra salgsprisen og det gør man bare ikke.
> Det har du nu fået at vide så mange gange og alligevel
> bliver du ved.

Det bliver jo ikke rigtigere af at blive gentaget. Har du en
henvisning til den praksis?
Som nævnt i et andet indlæg, plejer jeg ikke selv at bruge udtrykket,
men konkurrencestyrelsen beregner "avanceprocenten" af udsalgsprisen.
http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr2001/kap4-5/

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 04-11-03 20:55

"Biker Mike" skrev

> Avancen beregnes af salgsprisen ?
> Avancen er et udtryk for den del af salgsprisen der er din fortjeneste
eller
> overskud om du vil ?

Jeg prøver lige en sidste gang, nu tager vi et tab.
En vare indkøbt til 100 kr., viser sig umulig at sælge, salgsprisen bliver
sat ned til 25 kr.

Med indkøbspris som udgangspunkt bliver tabet korrekt 75%.
Med salgspris som udgangspunkt bliver tabet 300%.
Man har mistet sine penge 3 gange.

mvh
Alex Christensen

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 17:29

Et lille spørgsmål mere for måske at illusterer det bedre, hvad vil din
avance være hvis du får en vare forærende og derefter sælger den til 1 krone
?

Fra : alexbo

Dato : 02-11-03 18:08

"Biker Mike" <skrev

> Et lille spørgsmål mere for måske at illusterer det bedre, hvad vil din
> avance være hvis du får en vare forærende og derefter sælger den til 1
krone

1kr. i % kan det ikke gøres op,
Det er det samme med tid, hvis man lever af at sælge sin tid, er det omsonst
at tale om % fortjeneste.

Men vi er ikke enige og jeg har ikke kunnet finde noget overbevisende på
nettet.
Måske nogle med skolesøgende børn har en regnebog med et handelseksempel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 18:29

Ok, Tak for svarene.

Fra : alexbo

Dato : 02-11-03 16:58

"Biker Mike" skrev

Fra : Bamse

Dato : 05-11-03 00:03

>Ergo har du
> fordoblet "mønterne i din pengepung" . En fordobling af formuen svarer
nu
> engang til en 100 pct. forøgelse.

hvilket kaldes afkast og IKKE avance%

Fra : Joakim

Dato : 05-11-03 15:02

Det var da faens som du irettesætter mig!

Ok erkender at det er afkast.

To my humble defence, lad mig tilføje at i denne tråd giver avance og afkast
opgjort i pct. det samme tal....... nemmerlig 100.

Jeg blir altså nødt til at være mere påpasselig for fremtiden af.

MVH Joakim

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-11-03 17:01

Biker Mike wrote:

> uoverensstemmelsen gik ud på beregnelsen af avance, Jeg postulerer at
> avancen er et udtryk for den del af beløbet som er tilbage efter varen er
> solgt minus købsprisen.

Så langt kan alle vist blive enige. Når man taler om "avance" ville
jeg forvente et beløb - f.eks. køb 100 kr, salg 150 kr, avance 50 kr.

Når det kommer til beregning af en procentsats, bliver det lidt
værre. Avancen kaldes også dækningsbidrag, og tilsvarende har man en
dækningsgrad, som er fast defineret - nemlig dækningsbidraget i forhold
til salgsprisen.

Jeg har Googlet lidt på "avanceprocent" og fundet ud af, at
konkurrence-styrelsen f.eks. også beregner denne på baggrund af
salgsprisen
(http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr2001/kap4-5/)
- altså din beregningsmodel.

Dog mener jeg ikke "avance" er et lige så fast defineret begreb som
dækningsbidrag og dækningsgrad, så der kan være kotume for at anvende
det på en anden måde i andre sammenhænge.