Spm om master / slave
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 01-11-03 09:10

HEj!

Jeg har 2 harddiske på et fladkabel. Den ene harddisk står som master. Den
anden harddisk står som slave (IKKE Cable Select)

Er det lige meget om master sidder først eller sidst på fladkablet ???
Er det lige meget om slave sidder først eller sidst på fladkablet ???
Har du kun betydning, hvis de begge to harddiske er på?
Eller har det overhovedet ingen betydning?

--
Hilsen
Carsten

Fra : Madsen

Dato : 01-11-03 10:52

On Sat, 1 Nov 2003 09:10:21 +0100, "Carsten Thomsen"
<cajuth(remove_this_fjern_dette)@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Har du kun betydning, hvis de begge to harddiske er på?
>Eller har det overhovedet ingen betydning?

Når jumperne angiver hvilken disk der er master er
placeringen ligegyldig.

Det er kun hvis du bruger Cable Select indstillingen at
det har noget at sige

mvh Madsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-11-03 14:54

Carsten Thomsen skrev:

> Er det lige meget om slave sidder først eller sidst på fladkablet
> ???

ATA 66/100/133-standarden siger at Master skal sidde sidst på kablet
og Slave på midten, men det kan godt lade sig gøre at placere Master
på midten, hvis den er jumpet til at være Master. Hvis den derimod er
jumpet til Cable Select (CS) så vil den køre Slave, hvis den placeres
på midten af kablet.

> Har du kun betydning, hvis de begge to harddiske er på? Eller har
> det overhovedet ingen betydning?

Hvis du kun har en enkelt harddisk på et kabel, så bør du placere den
på det sidste stik og specielt hvis det drejer sig om en ATA66, 100
eller 133-disk.

<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html>

Madsen.