RAM-dilemma...
Fra : arc@na

Dato : 01-11-03 22:26

Jeg har fået(!) et mobo (ASUS P4S8X motherboard med ATA133 (normal OG
RAID), ATA100 til CDROM o-lign., SATA stik (x2 - til RAID mm), USB 2,
10/100 LAN, Audio (AC3), FireWire 400 stik) med 256 MB PC2700 RAM / DDR333
på, som jeg vil opgradere min nuværende PC med.

I mit nuværende Mobo sidder der 2*512 MB Kingston DDR2100-moduler.

Hvad vil jeg få mest ud af:
1: Lade 256'eren sidde og smide mine to gamle moduler oven i,
2: Beholde min "gamle" RAM og sælge 256'eren,
eller
3: Sælge mine "gamle" klodser og sætte ekstra 512 MB PC2700-RAM i? (det er
også et spørgsmål om økonomi)

arc@na
"I hate words." "Words suck." "If I wanted to read, I'd go to school."
Beavis & Butthead

Fra : Peter Anskjær

Dato : 02-11-03 14:01

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller
> 3: Sælge mine "gamle" klodser og sætte ekstra 512 MB PC2700-RAM i? (det er

Hvilken cpu vil du smide i? Hvis du vælger en P4 der kører 133MHz på bussen,
så kommer du jo ikke til at køre hurtigere end dine nuværende ram kan køre
og dem kan du derfor beholde.
Om man så har brug for mere end 1024MB ram er så spørgsmålet.
Jeg ville smide dit gamle ram i og beholde de 256MB med mindre du kan sælge
dem for noget fornuftigt.

Mvh
Peter

Fra : arc@na

Dato : 02-11-03 23:35

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> wrote in

> Jeg ville smide dit gamle ram i og beholde de 256MB med mindre du kan
> sælge dem for noget fornuftigt.

Tjah - det er nok rigtigt. For der er vel ikke andre problemer med at køre
2100 og 2700 sammen, end at 2700'en kommer til at køre langsommere?

--
Med venlig hilsen - arc@na
"Tattoos are cool." "Yeah, I wish I was born with one." "You're not born

Fra : Leony

Dato : 02-11-03 14:14

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> skrev i en meddelelse

> Hvad vil jeg få mest ud af:
> 1: Lade 256'eren sidde og smide mine to gamle moduler oven i,

Har du brug for 1,2 GB RAM?

> 2: Beholde min "gamle" RAM og sælge 256'eren,

Dit board kan klare pc2700, så du vil hæmme ydelsen (om du vil mærke det
i praksis, det ved jeg ikke, men det kan du jo teste).
Der er jo det psykologiske aspekt ved at vide at man ikke bevidst giver
sit system flaskehalse.
Hvis du vil clocke, så skal du helt klart ikke gøre det med pc2100 RAM.

> 3: Sælge mine "gamle" klodser og sætte ekstra 512 MB PC2700-RAM i?
> (det er også et spørgsmål om økonomi)

Test med Sisoft Sandra (eller et andet program der kan teste RAM)
hvilken forskel der er på pc2100 og pc2700 RAM i dit system.
Hvis du kan leve med forskellen, så beholder du din gamle RAM, hvis
ikke, så køber du nyt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : arc@na

Dato : 02-11-03 23:32

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in news:ep7pb.23569
$jf4.1169507@news000.worldonline.dk:

> Har du brug for 1,2 GB RAM?

Ikke til det "seriøse" brug af min PC. Men jeg spiller en del - f. eks.
spil som Morrowind, som er et svinebæst til at forbruge ressourcer. Jeg
kunne mærke en meget tydelig forskel (f. eks. færre crashes) da jeg smed en
ekstra 512-klods i.

Og min "børnelærdom" siger jo, at RAM kan man aldrig få nok af (640 kB
should be enough for everyone. {Bill Gates}) )

Fra : Leony

Dato : 03-11-03 13:27

> [...]
> ressourcer. Jeg kunne mærke en meget tydelig forskel (f. eks. færre
> crashes) da jeg smed en ekstra 512-klods i.

I så fald bør du jo beholde det gamle RAM.

Fra : arc@na

Dato : 02-11-03 23:33

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in news:ep7pb.23569
$jf4.1169507@news000.worldonline.dk:

> Dit board kan klare pc2700, så du vil hæmme ydelsen (om du vil mærke

Tror du ikke, at den rå mængde RAM kan kompensere for den lavere FSB?

Fra : Leony

Dato : 03-11-03 13:28

> Tror du ikke, at den rå mængde RAM kan kompensere for den lavere FSB?

Jeg ved det ikke.