Flytte harddisk til anden PC
Fra : John Jessen

Dato : 01-11-03 10:38

Hej,

I min naivitet troede jeg at man bare kunne flytte den gamle harddisk til en
ny PC, boote op, og så kørte det derud af. Det har jeg i hvert fald prøvet,
men det med at boote op fungerer absolut ikke.

BIOS detekterer fint harddisken som master på primær IDE, men den kan ikke
boote. Er der i XP installationen noget maskinspecifikt som gør at jeg er
nødt til at reformattere harddisken og starte forfra? I så fald surt show,
stort øv og en weekend som skal disponeres anderledes end oprindeligt
planlagt.

Håber der er en venlig sjæl der har en smart work-around!

Hilsen John

Fra : Eigil Sørensen

Dato : 01-11-03 11:03

hej! da jeg byttede harddisk, satte jeg den nye i computeren, partiterede
harddisken som jeg ville have den, gjorde drev c aktivt så det hele kørte
instalerede windovs, da det kørte som det skulle, kopierede jeg den gamle
harddisk efter at sat den som slave, over på den nye det virkede.

Fra : Eigil Sørensen

Dato : 01-11-03 11:06

jeg glemte at sige at jeg også overskrev windovs

Fra : jk

Dato : 01-11-03 11:14

Hej John

John Jessen wrote:
> [...]
> til en ny PC, boote op, og så kørte det derud af. Det har jeg i hvert
> fald prøvet, men det med at boote op fungerer absolut ikke.
Jeg har adskillige gange gjort sådan, og det har fungeret, hvis bare jeg
ikke har anvendt cableselect på Hd'en

> BIOS detekterer fint harddisken som master på primær IDE, men den kan
er du her inde i bios setup eller er det bare opstartsdetecten ?

Jeg har så fundet ud af, at hvis man 1. gang man skal boote op, sørger for
at gå ind i bios setup, og lade den finde/detecte Hd'en - gemme ny opsætning
Så skulle det køre.

--
mvh.
jk

Fra : John Jessen

Dato : 01-11-03 15:06

> Jeg har så fundet ud af, at hvis man 1. gang man skal boote op, sørger for
> at gå ind i bios setup, og lade den finde/detecte Hd'en - gemme ny
opsætning
> Så skulle det køre.

Hej Jk,

Besnærende enkelt, men det var desværre ikke løsningen. Så der er noget
andet og mere komplekst i vejen med min opsætning.
John

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-11-03 11:22

> [...]
prøvet,
> men det med at boote op fungerer absolut ikke.
>
> Håber der er en venlig sjæl der har en smart work-around!

Boot på din Windows cd, og vælg reparer..

-Nok mere et Windowsproblem end hardware
Så hvis du ikke får det til at virke, så prøv:

--
Henrik Nielsen
Config@configdata.dk

Fra : John Jessen

Dato : 01-11-03 15:09

> Boot på din Windows cd, og vælg reparer..
>
> -Nok mere et Windowsproblem end hardware
> Så hvis du ikke får det til at virke, så prøv:

Hej Henrik,

Det lykkedes fint at boote fra CD'en, og jeg kørte en "chkdsk /r". Men den
efterfølgende boot fra HD gav samme problem. Den kommer overhovedet ikke i
nærheden af min XP-home. Læste i øvrigt noget om at XP-Home ikke kan
repareres, men det lyder vel lidt for fantastisk?

John

Fra : Leony

Dato : 01-11-03 16:15

"John Jessen" <John_Jessen2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er der i XP installationen noget maskinspecifikt som gør
> at jeg er nødt til at reformattere harddisken og starte forfra?

Ja.
Når du aktiverer XP, så oprettes der en hardwareprofil. Hvis for meget
hardware skifter på en gang, så brokker den sig.

Løsningen er at geninstallere Windows (sikkert den bedste løsning, da du
undgår gamle drivere og andet software som kan drille).
Du kan også læse i news:dk.edb.system.ms-windows her diskuteres der
nogle gange om emnet, måske du kan finde en mulig løsning der.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jeff

Dato : 02-11-03 00:13

Jeg har lige lavet det nummer med at skifte en HD fra en PC til en anden, da
startede jeg op på XP cd´en, valgte ny installation af windows, så spurte
PC´en om jeg ville lave ny installation eller reparerer den exsisterende
installation, jeg valgte den sidste, og så kører maskinen som før.

Mvh. Jeff