keep it simple (jvf. nedenstående tråd ...~
Fra : rasmus

Dato : 01-11-03 00:19

Det virker en anelse uoverskueligt ... (og for de uindviede ...: en side med
madopskrifter vha. php og mysql)
Kan jeg ikke (til en start) blot lave en tabel med id, navn, kategori,
indledning, indgredienser, fremgangsmåde.

Så lave et link til f.eks fisk.php hvor alle poster med Fisk i feltet
kategori vises. De skal jo så vises om links med nogenlunde følgende
indhold:

skriv overskrift fra tabelposten]</a><br>

Jeg har så oprettet siden opskrift.php hvor noget php-kode fortæller at
øverst skal den vise indholdet af feltet NAVN, derunder indholdet af
INDLEDNING osv ... feltet INGREDIENSER indehoder så f.eks: "1 rødløg; 2
tomater; 4 fisk; 1 bundt persille;" og så beder jeg den bare om at lave et

Kan det ikke gøre det ud for en start?

ras

Fra : Lars Olesen

Dato : 01-11-03 00:32

> Det virker en anelse uoverskueligt ... (og for de uindviede ...: en side med
> madopskrifter vha. php og mysql)

Ja, det kræver naturligvis lidt tid at sætte sig ordentligt ind i det.

> Kan jeg ikke (til en start) blot lave en tabel med id, navn, kategori,
> indledning, indgredienser, fremgangsmåde.

Jo, det kan du da, og så kan du lave det om, når du bliver bedre og
kravene øges :)

> Så lave et link til f.eks fisk.php hvor alle poster med Fisk i feltet
> kategori vises. De skal jo så vises om links med nogenlunde følgende
> indhold:
> skriv overskrift fra tabelposten]</a><br>

Jo, gør det. Du kan også øve dig i at placere det i en fil og bruge
$_GET til at vise forskellige kategorier. Så slipper du for at have en
masse forskellige filer, og du behøver ikke oprette en ny fil, når du
får en ny kategori. Hemmeligheden ligger i WHERE i SELECT-statementet.

> [...]
> tomater; 4 fisk; 1 bundt persille;" og så beder jeg den bare om at lave et

Du kan bare nøjes med at skifte linie og bruge funktionen
nl2br($tekst_fra_database), så klarer PHP selv at lave linieskift :)

/lars

Fra : rasmus

Dato : 01-11-03 00:34

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det kræver naturligvis lidt tid at sætte sig ordentligt ind i det.

- ja sgu!

> Jo, det kan du da, og så kan du lave det om, når du bliver bedre og
> kravene øges :)

- hehe ... noget med at Rom ikke blev bygget på en dag ...

- takker - jeg går igang straks jeg får tid.

ras

Fra : rasmus

Dato : 01-11-03 00:45

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

tabelposten]>[php-kode:

> [...]
> masse forskellige filer, og du behøver ikke oprette en ny fil, når du
> får en ny kategori. Hemmeligheden ligger i WHERE i SELECT-statementet.

- det er jo bare en side til hver kategori ... vel 6-8 stykker

- ok,

ras

Fra : Lars Olesen

Dato : 01-11-03 08:39

> - det er jo bare en side til hver kategori ... vel 6-8 stykker

Ja, men forestil dig så, at du vil lave designet om. Hvordan vil du
tackle det. Vil du lave ændringerne på alle siderne i hånden, eller...

Du kan også kigge i php-manualen efter include(); Den kan også være god :)

/lars

Fra : rasmus

Dato : 01-11-03 11:12

> Ja, men forestil dig så, at du vil lave designet om. Hvordan vil du
> tackle det. Vil du lave ændringerne på alle siderne i hånden, eller...

- det blivder jeg vel nødt til ... men de er jo stadig ikke pokkers mange,
og da det hele jo ligger i et stylesheet er der sikkert en del ting, der kan
genbruges

> Du kan også kigge i php-manualen efter include(); Den kan også være god :)

- jo jo, den er jeg med på. Brugte konsekvent SSI inden jeg opdagede php ...

- nu skal jeg bare lige have styr på det der med et funktionsbibliotek ...
så cidt jeg har forstået kan jeg lave en fil, hvor funktionen til at åbne og
lukke forbindelsen til min db ligger ... og så bare kalde funktionen (som
kunne hedde abn_forbindelse) ... hvordan i praksis? Hvilken endelse skal
filen med alle funktionerne have? Og hvor skal filen ligge?

ras

Fra : Lars Olesen

Dato : 01-11-03 11:26

> - jo jo, den er jeg med på. Brugte konsekvent SSI inden jeg opdagede php ...

Godt, så bliver det hele jo lidt lettere.

> [...]
> kunne hedde abn_forbindelse) ... hvordan i praksis? Hvilken endelse skal
> filen med alle funktionerne have? Og hvor skal filen ligge?

Jeg har haft stor fornøjelse af at bruge:
http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/phplib/php-lib/php/

Du lægger bare filen i et /include/ bibliotek, og så
require_once("filensnavn.php"); på hver side, hvor du bruger database.

Så skal den bare bruges sådan her:

$db = new DB_Sql("SELECT * FROM opskrift");
while ($db->next_record()) {
   echo $db->f("opskriftnavn");
}

Det kan næsten ikke være lettere.

Filens indhold er en klasse, så det kan være meget godt at læse lidt om
klasser, se evt. følgende links:

http://www.larsolesen.dk/artikler/18/

/lars