Diverse AMD CPU'er ... forskellen...
Fra : Zurfer

Dato : 14-04-01 00:05

Hvad er forskellen på følgende processorer:
AMD Duron
AMD Athlon
AMD Athlon Thunderbird

Det eneste jeg sådan set er klar over er at de bliver hurtigere i den
rækkefølge jeg har nævnt dem. Men hvad er de "designmæssige"
forskelle.(cache m.m.).?

--
Mvh. Kenneth
Kenneth_andersen@mailme.dk

Fra : DaWizeGuy

Dato : 14-04-01 00:37

"Zurfer" <kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det eneste jeg sådan set er klar over er at de bliver hurtigere i den
> rækkefølge jeg har nævnt dem. Men hvad er de "designmæssige"

Der findes to platforme:

Slot A:
1. Athlon "A". Produceres ikke længere af AMD. Har 128 kb L1 cache og 512 kb
ekstern L2 cache (kører 50% af CPU-clockfrekvensen). Systembus: 100MHz DDR.
Findes fra 500-1000MHz.

Socket A:
1. Athlon "B" Thunderbird. Har 128 kb L1 cache og 256 kb on-die L2 cache
(som altså kører samme hastighed som CPU). Systembus: 100MHz DDR. Findes fra
700-1300MHz (så hudt jeg visker)
2. Athlon "C" Thunderbird. Samme cachestruktur, men med en 133MHz DDR
systembus. Findes fra 1000-1333MHz.
3. Duron: Har 128 kb L1 cache og 64 kb on-die L2 cache. Systembus på 100 MHz
DDR. Findes fra 600-900MHz.

Den eneste forskel mellem Athlon "B" og Duron er således størrelsen på L2
cachen. I øvrigt er Duron ofte lige så hurtig som den gamle Athlon "A", idet
den har en langt hurtigere L2 cache.

----
Mvh
Anders

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-04-01 08:14

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> systembus. Findes fra 1000-1333MHz.
> 3. Duron: Har 128 kb L1 cache og 64 kb on-die L2 cache. Systembus på 100

__________________________________

Hvilke Thunderbirds har frontsidebus på 200 Mhz ?
Og hvilke har 266 ?...

MVH

Fra : N/A

Dato : 14-04-01 08:31

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-04-01 08:31

"Villy Jensen" <vje@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 100 MHz systembus kaldes ofte for 200 Mhz FSB (FrontSideBus)
> 133 MHz systembus kaldes ofte for 266 Mhz FSB
>
> (Fordobling kommer af at AMD udnytter både stigende
> og faldende flanke på clocksignalet.)
>
> Mvh Villy
> http://hjem.get2net.dk/villy
________________________

OK..

System bus på 100 Mhz..hvad så med PC-133 ram ??

MVH

Fra : DaWizeGuy

Dato : 14-04-01 11:16

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> System bus på 100 Mhz..hvad så med PC-133 ram ??

VIA Apollo KT133/KT133a chipsets kan køre memorybussen på samme
clockfrekvens som Front Side Bus (FSB), eller FSB+PCI bus speed (33 MHz).
Det betyder, at man godt kan køre PC133 RAM med en 200 MHz FSB Athlon, men
man kan ikke køre PC100 RAM (ved 100 MHz) med en Athlon 266 MHz FSB.

----
Mvh
Anders

Fra : Zurfer

Dato : 14-04-01 10:05

> (Fordobling kommer af at AMD udnytter både stigende
> og faldende flanke på clocksignalet.)

Stigende og faldende flanke på clocksignalet.? Please forklar.

Kenneth

Fra : SuneF

Dato : 14-04-01 09:29

> Hvilke Thunderbirds har frontsidebus på 200 Mhz ?

Athlon B

> Og hvilke har 266 ?...

Athlon C

men alle siger at Athlon B kører fint som en C (ved 133 MHz)

Fra : Jakob Bakke

Dato : 14-04-01 09:55

On Sat, 14 Apr 2001 09:14:14 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Hvilke Thunderbirds har frontsidebus på 200 Mhz ?
>Og hvilke har 266 ?...

Ingen. De kører med henholdsvis 2*100 og 2*133. 200Mhz og 266Mhz er
reklame gejl.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 14-04-01 11:20

"Jakob Bakke" <jakob.bakke@worldonline.dk> wrote in message

> Ingen. De kører med henholdsvis 2*100 og 2*133. 200Mhz og 266Mhz er
> reklame gejl.

Jeg er sådan set enig, ægte 200/266MHz FSB eksisterer ikke, undtagen i AMDs
markedsføringsjargon. Men alligevel er 100/133MHz DDR dog i mnage tilfælde
hurtigere end almindelig 100/133 MHz FSB, idet båndbredden forøges
betragteligt, da både det stigende og faldende signal på clockcyklen
udnyttes. Teknisk set kan man sammenligne det med AGP x1 versus AGP x2.

----
Mvh
Anders