Flaskekroen
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-10-03 14:41

For ikke så forfærdeligt længe siden var her spørgsmål om Flaskekroen i
Hvidovre.
Jeg husker ikke hvem der spurgte . . . .
I 1902 tegnede Adolf Larsen omtalte. Tegningen kan ses i dk.binaer.historie

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-10-03 21:14

Flemming Svendsen skrev:

> [...]
> Flaskekroen i Hvidovre.
> Jeg husker ikke hvem der spurgte . . . .
> I 1902 tegnede Adolf Larsen omtalte. Tegningen kan ses i

Tak for den. (Det var ikke mig der spurgte), men den er da
god at få med. På mit Trap Danmark-kort fra 1906 er
"Flaske Kro" med. Den lå mellem nuværende Vigerslevvej og
Harrestrup Å ved Gl. Kjöge Landevej. Den gang hed
Vigerslevvej faktisk Vigerslev Flaskekrovej. Harrestrup Å
dannede grænse mellem Vigerslev og Hvidovre.

Var det forresten ikke en dansk-amerikaner der spurgte til
en kro i Vigerslev? Jeg tænkte slet ikke på Flaskekroen den
gang.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-11-03 22:03

Flemming Svendsen skrev:
> For ikke så forfærdeligt længe siden var her spørgsmål om
> Flaskekroen i Hvidovre.

Apropos det specielle navn på en kro, så var der (iflg. mit
kort fra 1906) også en "Treflasker Kro" på Lyngbyvej, nær
ved nuværende Omøgade. På næsten på samme sted lå
senere Øbro Bio.

Gad vist hvorfor man brugte disse flaske-navne?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-11-03 23:03

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> ved nuværende Omøgade. På næsten på samme sted lå
> senere Øbro Bio.
>
> Gad vist hvorfor man brugte disse flaske-navne?

Det er kun et gæt - men måske har man syntes, det virkede nyt og
smart. I mange generationer har man vel mere omtalt øllet som
noget man havde i tønder eller på fade.

Hvornår er det mon overhovedet blevet almindeligt at tale om
drikkevarer på flasker?

Ruth

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-11-03 21:00

> [...]
> ved nuværende Omøgade. På næsten på samme sted lå
> senere Øbro Bio.
>
> Gad vist hvorfor man brugte disse flaske-navne?
**********'
Bent Zinglersen skriver i sin lille bog "Lad os mindes Johannes":

Citat:
"Lidt længere ude ad Lyngbyvej ligger "Tre Flasker Kro", ikke den gamle
stråtækte landevejskro fra 1700 tallet, men en almindelig café med billard i
en almindelig byejendom.
Her er indrammede malerier på væggene af af de fire gamle landevejskroer på
disse kanter:
Store Vibenhus, Lille Vibenshus ved Strandvejen, Tre Flasker Kro og
Lundehuset næsten ude ved Bernstorffsvej.
Det var sistnævnte der holdt længst stand.

Den blev nedlagt først for omkring et kvart århundrede siden. [Bogen er fra
1969]
Tre Flasker rykkede ind i den nuværende ejendom omkring 1930, og mens den
tidligere var et yndet udflugtssted for københavnerne, gik den nu helt over
til at være stamcafé for lokale folk."
Citat slut,
men der står en del mere i bogen.

Personlig er min yndlingskro "Toldbod Bodega" på Esplanaden, her blev
Edderkoppen optaget, priserne er overkommelige og det er Københavns ældste
spiserestaurant.
En tidligere ejer var brændevindbrænder Høeberg, svigerfar til en vis Lumbye
der sad oven på og komponerede.

Og skal jeg nævne eet sted mere jeg holder meget af, skal det være Herløv
Kro hvor jeg har været med til at vælte mangt et juletræ i min barndom, men
det er en ganske anden sag . . . .
Jeg lægger et billede af Tre Flakser (hik) på dk binaer.
Flemming.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-11-03 14:20

Flemming Svendsen skrev:

> [...]
> [...]

> Jeg lægger et billede af Tre Flakser (hik) på dk binaer.

TAK for billedet. Heldigvis var det dk.binaer.HISTORIE du
havde lagt det på. Den anden binære gruppe har jeg opgivet
p.g.a. alt muligt uoverskueligt fyld.

På "Trap Danmark"-kortet fra 1906 er kvarterets gader stadig
kun projekterede og angivet med stiplede linier. Men
"Tre Flasker Kro" ligger dér helt frit. Det må være den der er på
dit billede. Lundehus Kro og de andre du nævner er også med
på 1906-kortet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt