/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lokal historie
#NavnPoint
katekismus 2151
HelleBirg.. 2085
ans 2035
Teil 1473
leonard 898
jakjoe 737
bronno 710
poulerikd.. 620
svendgive.. 522
10  f.larsen 510
Restaurant Skovlyst i Hareskoven
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 26-10-03 12:49


Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.

Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?

Hilsen Ruth



 
 
Flemming Svendsen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Svendsen


Dato : 26-10-03 14:15


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:bngc9r$20fu$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
>
> Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?
>
> Hilsen Ruth
**********
Du har fuldstændig ret i dine antagelser.
Undertegnede var fast gæst der siden jeg kunne gå, og mangen af mine
forældres medbragt frokost er blevet sat til livs i de udendørs lysthuse.

Desværre kan jeg ikke fortælle noget om husets alder, men det stod der i
hvertfald 1940, - og sikkert også før den tid.

Sidst vi var der, omkring 1965, var der stadig keglebaner, men også det er
vel gået al kødets gang.
Siden flyttede vi teltpælene til Korsør, og fra den dag har det været småt
med at finde tid til gensyn.

Jeg tror du skal finde flere oplysninger på
http://www.ballerupegnsmuseum.dk/

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.




Ruth Nielsen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 26-10-03 15:07


"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" <skrev i en meddelelse


> > Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> > Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
> >
> > Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> > som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?

> > Hilsen Ruth
> **********


> Du har fuldstændig ret i dine antagelser.
> Undertegnede var fast gæst der siden jeg kunne gå, og mangen af mine
> forældres medbragt frokost er blevet sat til livs i de udendørs lysthuse.

Næh, ser man d e e e t !

Jeg har også været der med mine forældre og spist medbragt mad
udendørs.


> Desværre kan jeg ikke fortælle noget om husets alder, men det stod der i
> hvertfald 1940, - og sikkert også før den tid.

Ja, jeg forestillede mig noget i retning af den slags traktørsteder, som
vist
flere steder opstod i forbindelse med et skovløberhus, men jeg har ingen
steder kunnet finde oplysninger om stedets historie.

> Sidst vi var der, omkring 1965, var der stadig keglebaner, men også det er
> vel gået al kødets gang.

Morsomt - der var også en kort periode i tresserne, hvor jeg kom der
sammen med min bror og andre, fordi han spillede i et lille band derude
hver lørdag aften.

Siden er det vist blevet et ret blandet foretagende.


> Siden flyttede vi teltpælene til Korsør, og fra den dag har det været småt
> med at finde tid til gensyn.

Ja, det forstår sig.


> Jeg tror du skal finde flere oplysninger på
> http://www.ballerupegnsmuseum.dk/


Hmm ja hvis ikke Skovlyst hører under Lille Værløse. Men tak for
adressen. Jeg kunne da godt tænke mit at se en hjemmeside om
Ballerup Egnsmuseum. Jeg har selv haft nogle stenøkser udstillet
der en gang.

Med venlig hilsen

Ruth




Peter Weis (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 26-10-03 19:32


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message
news:bngc9r$20fu$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
>
> Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?

Debatterede vi ikke traktrsteder i februar?
Er det hareskovpavillonen du har i tankerne:
http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm?

mvh
Peter




Herluf Holdt, 3140 (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 26-10-03 20:46

Peter Weis skrev:
> Debatterede vi ikke trakt[ø]rsteder i februar?

Jo.

> Er det hareskovpavillonen du har i tankerne:
> http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm?

Nej, den kan det ikke være. I dag ligger der et hus ved
navn Bakkehus, ca. der, hvor Hareskovpavillonen lå.

Skovlyst ligger 900 m sydvest for den gamle Hareskovpavillon.
Helt nøjagtigt på hjørnet af Skovlystvej og Ravnehusvej.
Den er med på Krak 2003, og der er en offentlig parkeringsplads.

Jeg har gemt hele tråden fra februar i en mappe. Det var
en spændende debat om gamle minder vi havde den gang.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere


Ruth Nielsen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 26-10-03 23:24


"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Peter Weis skrev:


> > Debatterede vi ikke trakt[ø]rsteder i februar?

> Jo.

> > Er det hareskovpavillonen du har i tankerne:
> > http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm?

> Nej, den kan det ikke være. I dag ligger der et hus ved
> navn Bakkehus, ca. der, hvor Hareskovpavillonen lå.

> Skovlyst ligger 900 m sydvest for den gamle Hareskovpavillon.
> Helt nøjagtigt på hjørnet af Skovlystvej og Ravnehusvej.
> Den er med på Krak 2003, og der er en offentlig parkeringsplads.

> Jeg har gemt hele tråden fra februar i en mappe. Det var
> en spændende debat om gamle minder vi havde den gang.

Ja det var en spændende ide, du den gang satte i værk. Det blev
da noget af et tilløbsstykke.

Jeg undrer mig stadig over at de indlæg jeg har set fra dig, både her og
i sproggruppen, er usynlige for mig de første par timer. Det er aldrig
sket før end i dag.

Hilsen Ruth




Jørgen Grandt (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 27-10-03 08:27

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Jeg undrer mig stadig (...). Det er aldrig sket før end i dag.

Ja, det virker underligt ...

--
Jørgen Grandt


Flemming Svendsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Svendsen


Dato : 27-10-03 09:17


">
> > > Er det hareskovpavillonen du har i tankerne:
> > > http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm?
>
> > Nej, den kan det ikke være. I dag ligger der et hus ved
> > navn Bakkehus, ca. der, hvor Hareskovpavillonen lå.
>
> Hilsen Ruth
********
Ja, jeg husker at da jeg kom der i min barndom med mine forældre i hånden,
var der til venstre for indgangen til skoven (ud for Hareskov Station) en
stor tom plads, og at min far berettede at her havde ligget
"Hareskovpavillionen".
En sommerdag må jeg vende tilbage og se hvordan der ser ud nu.

Jeg har også et billede fra Ca. 1960 taget med mit "kvarte rugbrød" - af
Skovlyst, men det er nok for nyt i forskningssammenhæng.
Flemming.



Ruth Nielsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 27-10-03 18:19


"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse


> > > > Er det hareskovpavillonen du har i tankerne:
> > > > http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm?

> > > Nej, den kan det ikke være. I dag ligger der et hus ved
> > > navn Bakkehus, ca. der, hvor Hareskovpavillonen lå.


> Ja, jeg husker at da jeg kom der i min barndom med mine forældre i hånden,
> var der til venstre for indgangen til skoven (ud for Hareskov Station) en
> stor tom plads, og at min far berettede at her havde ligget
> "Hareskovpavillionen".
> En sommerdag må jeg vende tilbage og se hvordan der ser ud nu.

Ja det kunne være at man en gang i maj 2004 skulle tage på udflugt til
Skovlyst og se om man så stadig vil kunne sidde onder de store bøgekroner
og nyde sin (måske medbragte) mad. Bøgekronerne kan kun være blevet
større nu. Og et sted lige i nærheden er et rillestensfelt blevet gravet ud
af
arkæologer.


> Jeg har også et billede fra Ca. 1960 taget med mit "kvarte rugbrød" - af
> Skovlyst, men det er nok for nyt i forskningssammenhæng.

Måske, men det kunne da være sjovt at se et billede af Skovlyst anno 1960.

Hilsen Ruth





Flemming Svendsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Svendsen


Dato : 27-10-03 19:02


> Måske, men det kunne da være sjovt at se et billede af Skovlyst anno 1960.
>
> Hilsen Ruth
'''''''''''''
Ok, så gi'r jeg mig og lægger billedet på dk.binaer, på eget ansvar . . .
Vi har talt om det, og vi tror det er i 1962
Flemming.



Ruth Nielsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 27-10-03 20:23


"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse
>
> > Måske, men det kunne da være sjovt at se et billede af Skovlyst anno
1960.
> >
> > Hilsen Ruth
> '''''''''''''
> Ok, så gi'r jeg mig og lægger billedet på dk.binaer, på eget ansvar . . .
> Vi har talt om det, og vi tror det er i 1962
> Flemming.

MEGET pænt af dig, men er det evt. lige så let bare at sende det i en
e-mail?
Det er jeg meget mere vant til - et billede man har scannet til jpg-format
og
bare vedhæfter eller sætter ind under teksten uden at komme det i en fil.

Er det muligt og er det den samme ulejlighed? Jeg har endnu aldrig benyttet
binaer. Er det ikke noget meget stort og tungt noget?

Hilsen Ruth







Ukendt (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-03 23:25

Flemming Svendsen wrote:

> Ok, så gi'r jeg mig og lægger billedet på dk.binaer, på eget ansvar .
> . . Vi har talt om det, og vi tror det er i 1962
> Flemming.

Tak for billedet af Skovlyst. Det er sjovt at se, hvordan det har set ud
tidligere. Jeg bor "lige ved siden af" (en god gåtur gennem skoven), og er
ofte inde om vinteren lige at få varmen igen, før turen går videre.

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk



Ruth Nielsen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 26-10-03 21:18


"Peter Weis" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" wrote in message


> > Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> > Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.

> > Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> > som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?


> Debatterede vi ikke traktrsteder i februar?
> Er det hareskovpavillonen du har i tankerne:
> http://www.hareskovby.dk/harepavillon.htm?


Nej, nej jeg nåede aldrig frem til Skovlyst den gang. Jeg blev simpelthen
så forbløffet over hvor stort et etablissement Hareskovspavillonen havde
været i sin tid. De ligger jo tæt ved hinanden, så der må have været en
periode, hvor Hareskovspavillonen har trukket fulde huse på bekostning
at Skovlyst.

Nu ved jeg ikke hvornår "Slangerupbanen" begyndte at køre gennem
Hareskovby, og det går pludselig op for mig nu i skrivende stund at hvis
Skovlyst overhovedet eksisterede før år 1900, må stedet være kommet
til at føre en hensygnende tilværelse midt inde i skoven, mens den store
Hareskovspavillon foldede sig ud med både artister, musik og alt det der
blev nævnt, da vi kørte den tråd i foråret.

Men tak for sitet, det kan da være sjovt at kigge på det igen, jeg var som
sagt forbløffet da jeg så det i foråret.

Ruth





Hanne Jespersen (26-10-2003)
Kommentar
Fra : Hanne Jespersen


Dato : 26-10-03 22:43


"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
news:bngc9r$20fu$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
>
> Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?
>
> Hilsen Ruth

Kig ind på Værløse Lokalhistoriske Arkivs hjemmeside
http://www.vaerloesemuseum.dk/arkiv.htm

og klik på Billedkavalkade, der ligger bl.a. et foto af det ældste Skovlyst
fra 1915. Der er også fotos af andre traktørsteder, f.eks Bøndernes Hegn,
som vi vist også havde oppe at vende her i gruppen i vinter.

Her midt i den kommende uge, når jeg er på arkivet, vil jeg lige se efter
lidt mere om Skovlyst. Vi har ret mange billeder af Skovlyst, som det har
set ud op igennem tiden. Jo det fungerer da stadig som familieudflugtssted.
Hvis du har mulighed for at komme og besøge os på arkivet, kan du få det
hele at se, men send helst en mail til mig i forvejen, så vi kan mødes. Se
nærmere om åbningstider på hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen



Ruth Nielsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 27-10-03 18:28


"Hanne Jespersen" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

> > Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> > som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?

> > Hilsen Ruth

> Kig ind på Værløse Lokalhistoriske Arkivs hjemmeside
> http://www.vaerloesemuseum.dk/arkiv.htm

> og klik på Billedkavalkade, der ligger bl.a. et foto af det ældste
Skovlyst
> fra 1915. Der er også fotos af andre traktørsteder, f.eks Bøndernes Hegn,
> som vi vist også havde oppe at vende her i gruppen i vinter.

Orv, så gammelt et billede af Skovlyst - spændende. Og Bøndernes Hegn
husker jeg som om det lå lidt fra vejen, når man cyklede forbi, så jeg har
slet ikke nogen klar erindring om, hvordan det egentlig så ud.

Jamen længe leve lokalarkiverne.


> Her midt i den kommende uge, når jeg er på arkivet, vil jeg lige se efter
> lidt mere om Skovlyst. Vi har ret mange billeder af Skovlyst, som det har
> set ud op igennem tiden. Jo det fungerer da stadig som
familieudflugtssted.
> Hvis du har mulighed for at komme og besøge os på arkivet, kan du få det
> hele at se, men send helst en mail til mig i forvejen, så vi kan mødes. Se
> nærmere om åbningstider på hjemmesiden.

Det lyder sandelig godt, det vil jeg da overveje - tak skal du have.

Venligste hilsener Ruth




Ukendt (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-03 11:04

Ruth Nielsen wrote:
> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
>
> Er der nogen der ved hvor gammel "Skovlyst" er? Og er der nogen
> som kender noget til stedets oprindelse i øvrigt?
>
> Hilsen Ruth

http://www.hareskovby.dk/skovlyst.htm

Der står både om alder og stedets oprindelse.

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk



Ruth Nielsen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 27-10-03 21:01


"Tina" <wunjo(snabel-a)mail.dk> skrev i en meddelelse


> http://www.hareskovby.dk/skovlyst.htm
>
> Der står både om alder og stedets oprindelse.

Tak Tina og tak til Hanne Jespersen. Om Hannes billede må jeg sige:
Det var dog et sødt lille Skovlyst. Ja det billede må helt sikkert være
temmelig gammelt. Interessant at det eksisterer.

Og til Tina - Jeg har måske nok set den bygning men for mig var
det egentlige Skovlyst sådan lidt til højre for denne lille aflange.

Jeg kan ikke ligefrem sige at jeg kan kende Skovlyst på nogen af
billederne. Men vældig sjovt at se billeder der er så gamle.

Tak skal I begge have.

Venlige hilsener


Ruth




Ukendt (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-10-03 23:13

Ruth Nielsen wrote:
> "Tina" <wunjo(snabel-a)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og til Tina - Jeg har måske nok set den bygning men for mig var
> det egentlige Skovlyst sådan lidt til højre for denne lille aflange.
>
> Jeg kan ikke ligefrem sige at jeg kan kende Skovlyst på nogen af
> billederne. Men vældig sjovt at se billeder der er så gamle.
>
> Tak skal I begge have.
>
> Venlige hilsener
>
>
> Ruth

"Den lille lange" ER Skovlyst, bygget hvor det første Skovlyst lå. Lige ved
siden af ligger der en hovedbygning med en længe. Dér er der i dag køkken,
selskabslokaler og 5 fastboende, der har fuld pension på stedet.
Er det de bygninger, du husker som Skovlyst?

Tina


--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk



Jørgen Grandt (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Grandt


Dato : 28-10-03 02:01

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.

Jeg kommer lige i tanke om at det da vist var dér jeg deltog i en større
julefrokost midt i december sidste år! Ligger et af lokalerne ikke nogle trin
nede ad en lille trappe sådan i en slags forskudt plan og cirka vinkelret i
forhold til det forreste lokale? Udmærket mad og betjening.

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk
Mails til mig er minus 'men'!


Ukendt (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-03 10:30

Jørgen Grandt wrote:
> Ruth Nielsen skrev bl.a.:
>
>> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
>> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
>
> Jeg kommer lige i tanke om at det da vist var dér jeg deltog i en
> større julefrokost midt i december sidste år! Ligger et af lokalerne
> ikke nogle trin nede ad en lille trappe sådan i en slags forskudt
> plan og cirka vinkelret i forhold til det forreste lokale? Udmærket
> mad og betjening.

Jo - det er selskabslokalet, du har været i. Træbygningen udenfor med
krostuen, er der, hvor man kan nyde lidt mad og drikke på en skovtur. Eller
sidde udenfor og spise sin medbragte mad og drikke.

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk



Ruth Nielsen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 28-10-03 21:54


"Tina" <wunjo(snabel-a)mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jørgen Grandt wrote:
> > Ruth Nielsen skrev bl.a.:
> >
> >> Jeg er - næsten - sikker på at den nuværende restaurant "Skovlyst" i
> >> Hareskoven nærmest var et traktørsted for et par generationer siden.
> >
> > Jeg kommer lige i tanke om at det da vist var dér jeg deltog i en
> > større julefrokost midt i december sidste år! Ligger et af lokalerne
> > ikke nogle trin nede ad en lille trappe sådan i en slags forskudt
> > plan og cirka vinkelret i forhold til det forreste lokale? Udmærket
> > mad og betjening.
>
> Jo - det er selskabslokalet, du har været i. Træbygningen udenfor med
> krostuen, er der, hvor man kan nyde lidt mad og drikke på en skovtur.
Eller
> sidde udenfor og spise sin medbragte mad og drikke.

Vil det så sige at man stadig kan sætte sig der med sin medbragte mad?
Altså når det er sommer?

Det var da interessant det du skriver med at der er 5 fastboende - øh på
Skovlyst? Vil det sige, at det er ligesom et lille pensionat. Det lyder da
herligt.

Hilsen Ruth



Ukendt (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-10-03 22:32

Ruth Nielsen wrote:
> "Tina" <wunjo(snabel-a)mail.dk> skrev i en meddelelse
>> Jørgen Grandt wrote:
>>> Ruth Nielsen skrev bl.a.:

>
> Vil det så sige at man stadig kan sætte sig der med sin medbragte mad?
> Altså når det er sommer?

Ja
Og også om vinteren, selvom det måske er en smule koldt om lårbasserne, og
varmen i krostuen trækker mere. *s*

>
> Det var da interessant det du skriver med at der er 5 fastboende - øh
> på Skovlyst? Vil det sige, at det er ligesom et lille pensionat. Det
> lyder da herligt.

Yep, fem fastboende på Skovlyst. I hovedbygningerne. Der er også et par
skovbørnehaver, der har lokaler med køkken og toiletter, på Skovlyst.

Ydermere er der lidt forskellige dyr på Skovlyst. Og de underligste
legeredskaber

Et ikke helt almindeligt traktørsted, dér midt i skoven. Men hyggeligt, det
er det. :)

Tina

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408176
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste