Klovens Gobert Belling
Fra : Philip

Dato : 25-10-03 04:22

Hvem i gruppen har lyst til først at tilflyde mig oplysninger af en vis
substans om en klovn, der kom til Danmark under de dystre tider under
Første Verdenskrig, hvor der sand at sige ikke var megen spræl i
underholdningsbranchen. Jeg ved, at han arriverede netop mens sortsynet
havde lagt sig som en dyne over dansker, Men ikke desto mindre blev han
minsandten straks engageret til Cirkus Varieté i København, hvor hans
amerikanske trup i disse for vort land så alvorlige tider blev en habil
succes. Ikke mindst takket være hans medbragte trup af det, der dengang hed
excotiske dansere.
Muligvis beskæftiger vi os kun med danskere i denne gruppe, men denne
ekceptionelle amerikaner blev for så vidt tilbage i Danmark en årrække - og
blev en af tidens mest feterede entertainer.

Hjem kan hjælpe med oplysninger om denne Gobert Bennings?

v.h.

Phil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-10-03 07:52

Sat, 25 Oct 2003 05:21:39 +0200, skrev Philip:

> [...]
>blev en af tidens mest feterede entertainer.
>
>Hjem kan hjælpe med oplysninger om denne Gobert Bennings?

Jørgen O. Bjerregaard har skrevet en artikel om ham: "Den største i
verden - om cirkusartisten Gobert Belling". Artiklen findes i Ask. -
1990. - ISSN 0109-4718. - Nr. 13 (1990), s. 25-30. Bed dit lokale
bibliotek om at skaffe den hjem.

"Byhornet", Ballup historiske Forenings tidsskrift. På side 10 i denne
PDF-fil (http://www.ballerupegnsmuseum.dk/byhornet/pdf/byho2000_1.pdf)
er der følgende henvisning til 22. årgang nr. 2, 1993, som var et
temanummer om Måløv: "Den største i verden - om cirkusartisten
Gobert Belling fra Måløv". Jørgen O. Bjerregaard - side 66.
Det kunne dog godt tyde på at være et opkog af den større artikel, men
bør vel checkes.

Belling havde åbenbart tilknytning til Måløv, så hvad med at kontakte
Ballerup historiske Forening?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)