Frekvensfilter
Fra : Christian

Dato : 27-10-03 16:19

Jeg søger hjælp til at finde leverandører af frekvensfiltre - gerne
her i danmark
- nogen der kan hjælpe?

Og så hvis jeg ovenikøbet kan få gode råd til hvilke parametre jeg
skal holde øje med for at få den af en given kvalitet.

Mvh Christian

Fra : 15kw

Dato : 27-10-03 16:46

"Christian" <alletiders@hotmail.com> skrev i
> [...]
>
> Og så hvis jeg ovenikøbet kan få gode råd til hvilke parametre jeg
> skal holde øje med for at få den af en given kvalitet.

Til hvilke foremål.
Hvilke frekvenser (LF, HF, VHF, UHF)
Skal det være lavpas, båndpas, båndstop eller højpas.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 27-10-03 19:26

On 27 Oct 2003 07:18:31 -0800, Christian wrote in dk.videnskab
> [...]

>Og så hvis jeg ovenikøbet kan få gode råd til hvilke parametre jeg
>skal holde øje med for at få den af en given kvalitet.

Nu skriver du godt nok ikke meget om hvad du vil opnå / hvad de skal
bruges til, men her er nogle parametre:

Centerfrekvens, båndbredde, shapefaktor, ripple over passband, ringning,
tilslutningsimpedans, indsættelsestab, maksimal effekt og ikke mindst
pris.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Christian

Dato : 28-10-03 10:03

Jeg skal bruge det til frekvensanalyse, så de features jeg kender til
at jeg skal bruge er: lavpas, højpas, båndpas. Båndstop er mig ikke
bekendt.
Og filteret SKAL være analogt og ikke digitalt.

Filteret skal være tilstrækkeligt nøjagtigt til at jeg kan regne med
at en indstilling på lavpas=10kHz ikke slipper alt op til 15kHz
igennem. Og gør den det, skal det være dokumenteret så jeg kan tage
højde for det i databehandlingen.

Fra : 15kw

Dato : 28-10-03 17:01

> Jeg skal bruge det til frekvensanalyse, så de features jeg kender til
> at jeg skal bruge er: lavpas, højpas, båndpas. Båndstop er mig ikke
> bekendt.

Et båndstopfilter er et filter der fjerner et bestemt frekvens onråde og
lader resten pasere.

> [...]
> at en indstilling på lavpas=10kHz ikke slipper alt op til 15kHz
> igennem. Og gør den det, skal det være dokumenteret så jeg kan tage

Har du en ide om Zin, Zout og signal level (taler vi mV eller 100V) må det
være et aktivt filter (Opamp).

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Mathness

Dato : 28-10-03 20:36

alletiders@hotmail.com (Christian) writes:

> [...]
> at en indstilling på lavpas=10kHz ikke slipper alt op til 15kHz
> igennem. Og gør den det, skal det være dokumenteret så jeg kan tage

Lidt flere spørgsmål
Hvor stor variation i pasbånd? Hvor stor dæmpningen i stopbånd? Hvad
med fasen?

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Bamse

Dato : 28-10-03 17:56

Kender ingen leverandører, men den vigtigste parameter er vel
frekvenskarakteristikken, som fortæller hvor meget de forskellige
frekvenskomposanter forstærkes.

---------------------

---

Fra : Peter Weis

Dato : 28-10-03 21:21

"Christian" <alletiders@hotmail.com> wrote:

> Jeg søger hjælp til at finde leverandører af frekvensfiltre - gerne
> her i danmark

Prøv i dk.teknik.lyd eller dk.teknik elektronik.
Og prøv at specificere hvilke afskæringsfrekvenser og flankestejlheder du
har behov for.

mvh
Peter

Fra : Christian

Dato : 29-10-03 09:37

Jeg vil prøve de foreslåede fora.
Beklager at jeg ikke kan kommentere på følgespørgsmålene om filterets
kunnen, men jeg ved kun at jeg skal bruge et analog filter til min
frekvensanalyse.
En leverandør vil formentlig kunne hjælpe med filterdetailler.

Fra : Peter Weis

Dato : 29-10-03 17:28

> [...]
> frekvensanalyse.
> En leverandør vil formentlig kunne hjælpe med filterdetailler.

Men hvis du ikke giver nogle specs på filteret, så får du alle mulige og
umulige forslag (plus en del overbærende rysten på hovedet).
Nogen vil måske anbefale dig færdige delefiltre til højttalere. Andre vil
anbefale dig equalizere. Begge er analoge frekvensfiltre, men de kan på
ingen måde erstatte hinanden.

mvh
Peter