Manndecker wrote:
> Jeg er lærerstuderende og skal i praktik i en 6. kl. i faget natur/teknik.
> Vi skal arbejde med emnet vand. Til det har jeg fundet en masse spændende
> eksperimenter eleverne skal lave/konstruere.
Termodynamik:
Du kan blande samme masse af vand men med to forskellige temperaturer,
og se at resultatet bliver gennemsnitetet af temperaturen. Bland så
samme volumen af knust is (med en given temperatur) og vand og se
at resultatet når vandet er smeltet ikke er gennemsnittet.
Årsagen er at det kræver energi at omsætte is til vand, den energi
man betaler elektricitetsregning for når man fryser vandet.
Hvad med at lave en blanding af is og vand og varme den op, og så måle
temperaturen som tiden går.
Så længe der er is tilstede vil temperaturen være 0, fordi den tilførte
energi bruges til at smelte isen og ikke varme vandet op.
Man kan også lave en blanding af is og vand, og tilsætte store mængder
salt og se at temperaturen falder, men at blandingen ikke fryser til is.
(forklar hvorfor man strør salt om vinteren, at forklare hvordan det
virker er ikke så let)
Frys vand fra vandhanen og vand der er kogt. Kogt vand indeholder mindre
opløst luft, og er derfor klart, mens luftbobler går vandhanevand uklart.
Frys vand og vis at volumet øges.
Mekanik:
Du kan demonstrere opdrift ved at vise hvordan en tung ting kan flyde
så længe, den er lettere end det volumen af vand den
Mere besværligt hvis du har en høj beholder med en radius på 10-20 cm,
og en række bolde fyldt med luft, og med samme overflade men forskellige
radius, hvem kommer op først, og hvordan afhænger tiden med radius?
Har du en stor tragt eller andet med et hul i bunden. Fyld den med vand
og åben for hullet på mål hvor lang tid det tager vandet at løbe ud.
Gentage eksperimentet men hvor vandet cirkulere rundt.
(er der nogen forskel på tiden det tager?)
En klassiker er at have en beholder med f.eks. 4 huller fra top til bund,
hvor man kan se at trykket er forskelligt.
Overflade spænding
Eksemplet med nålen er allerede nævnt.
Du kan også lave en lykke af tråd, og lægge den på vandoverfladen.
Tilsættes der sæbe til vandet vil tråden blive udspænd som en cirkel.
Bland Olie og vand de kan ikke blandes, tilsæt sæbe. Forklar hvordan
sæbe betyder at olie kan opløses i vand og derfor hvordan opvask fungere.
(noget der er praktisk at vide)
Sæbebobler!!!
Optik:
Du kan lave et prisme ved at lime nogle stykker klar plastic sammen.
Har du adgang til en laser (eller en anden god lyskilde) kan du
sende en stråle igennem prismet og op på en væg, og så bag efter
fylde vand i (eller andre væsker) og se at punktet flytter sig.
Dvs. vand bryder lyset, det kan så bruges til at forklare hvorfor
folk ser mærkelige ud når de har halvdelen af kroppen i et basin.
Sender du en flad stråle af hvidt lys igennem prismet, så sker der
ikke meget mere end i ovenstående eksperiment, men hælder du vand
i prismet, så vil du få en regnbue.
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk