Bananflueproduktion
Fra : Morten Guldager

Dato : 24-10-03 18:35

Hejsa,

Et eller andet sted læste jeg at bananfluer skulle være gode
at fodre mine akvariefisk med.

Altså skal jeg finde en let måde at producere mig nogle bananfluer.

Vil det virke blot at tage et par bananskræller og stoppe i en
colaflaske?

Eller skal de ligge en uges tid og "modne" på køkkenbordet?

Jeg vil gerne undgå at fluerne komme rundt i hele huset, og kun
ned til fiskene, så forslag til den praktiske udformning af anlæget
vil også være velkomne.

/Morten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-10-03 19:22

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne undgå at fluerne komme rundt i hele huset, og kun
> ned til fiskene, så forslag til den praktiske udformning af

Hehe, jeg har en fin lille ufrivilig kultur af dem i mit køkken.
Der ligger tit nogle bananskræller og avokadoskræller i en åben
affaldspose, og der står nogle kartoner fra sojadrik og
appelsinjuice på bordet. Det er lige hvad der skal til for at de
trives! Har tænkt på om man kunne indfange dem med en støvsuger
med en beholder med filter foran slangen, så ku' jeg nok sælge
dem til nogen der har små unger af gekkoer og firben. Jeg tror
iøvrigt du kan få god hjælp til et mere kontrolleret opdræt inde
på NHF's forum her: http://www.herpbreeder.dk/forum/default.asp

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-03 21:12

Morten Guldager skrev:

> Altså skal jeg finde en let måde at producere mig nogle
> bananfluer.
>
> Vil det virke blot at tage et par bananskræller og stoppe
> i en colaflaske?

Traditionel set - i hvert fald hvis man er genetiker - bruger man et
substrat baseret på agar-agar. Derhjemme på køkkenbordet har jeg klaret
mig fortrinligt med sød havregrød tilsat bagegær.

> Jeg vil gerne undgå at fluerne komme rundt i hele huset, og
> kun ned til fiskene, så forslag til den praktiske udformning
> af anlæget vil også være velkomne.

Bedøv fluerne med æter umiddelbart før fodringstid.

// Klaus

Fra : //zigge

Dato : 24-10-03 22:33

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Bedøv fluerne med æter umiddelbart før fodringstid.

Bliver fiskene ikke skæve af det?

Mvh
//zigge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-03 22:54

//zigge skrev:

> Bliver fiskene ikke skæve af det?

Aner det ikke, men mit gæt er: nej.

// Klaus

Fra : Peter

Dato : 05-11-03 16:08

-og hvad skulle det dårlige ved det være ? Fiskene kræver også lir engang i
mellem

Peter

PS Ingen Spam på spilleglad45c6@hotmail.com , tak!

Fra : Martin Heller

Dato : 25-10-03 18:21

Morten Guldager wrote in
<slrnbpiol9.4do.spamtrap@linuxine.mogul.dk>:

> Et eller andet sted læste jeg at bananfluer skulle være gode
> at fodre mine akvariefisk med.

Det kommer an på hvilke fisk der er tale om, men generelt er det
efter min mening ikke besværet værd.

> Altså skal jeg finde en let måde at producere mig nogle
> bananfluer.

Som Klaus Alexander Seistrup skriver er havregrød en lille smule
havregrød et udemærket foder.

> Jeg vil gerne undgå at fluerne komme rundt i hele huset, og kun
> ned til fiskene, så forslag til den praktiske udformning af
> anlæget vil også være velkomne.

Du kan købe vingeløse arter i mange dyrehandler, som handler med
krybdyr. Det er noget nemmere end at skulle bedøve dem før
fodring.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-03 18:43

Martin Heller <mr_heller_DÅSESKINKE@yahoo.dk> skrev
> [...]
>
> Du kan købe vingeløse arter i mange dyrehandler, som handler med
> krybdyr. Det er noget nemmere end at skulle bedøve dem før

Og så er der et antal frostfodere, der er udmærkede. Dertil kommer den nemme
og billige: tyg en stump reje, et stykke fisk eller et stykke mørt kød uden
fedt (kylling f.eks.) og giv dem, det er drøj næring, og behøver ikke at
forplumre vandet. Og så er det rigtigt hyggeligt at spise sammen med sine
fisk
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen