Differentiering på nettet
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 21-10-03 10:29

Er der nogen, der har et link til et site, hvor man kan indtaste en
formel, og få den differentieret mht. en bestemt variabel?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-10-03 10:48

Steen Eiler Jørgensen wrote:
> Er der nogen, der har et link til et site, hvor man kan indtaste en
> formel, og få den differentieret mht. en bestemt variabel?

Jeg kender ikke til sådan en side, men differentiering er i princippet
trivielt, fordi man blindt kan anvende reglerne, og gør man det rigtigt
får man det rigtige svar.

Symbolsk integration er langt sværer, fordi der er ikke nogen garenti
for at samfunktionen kan udtrykkes med de funktioner vi er vandt til
at bruge.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 21-10-03 12:34

Carsten Svaneborg <zqex@nowhere.on.the.net> writes:

> Jeg kender ikke til sådan en side, men differentiering er i princippet
> trivielt,

Det kommer an på hvilket udtryk man har for sin funktion.

> fordi man blindt kan anvende reglerne,

Hvilke regler kan blindt anvendes på funktioner givet som uendelige
summer/produkter, eller ved et integral?

På det niveau jeg gætter på at Steen har brug for det på, er jeg dog
enig.

..Henrik

--
Portland cement, see Concrete (in another book).
    -- fra indexet i "Concrete Mathematics"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-10-03 10:58

Steen Eiler Jørgensen wrote:

> Er der nogen, der har et link til et site, hvor man kan indtaste en
> formel, og få den differentieret mht. en bestemt variabel?

Hvis man i programmet Mathematica skriver

D[a^b*Exp[a+b],b]

får man d/db af udtrykket a^b·e^(a+b) .

Hvis man skriver det samme D[a^b*Exp[a+b],b] på siden

http://integrals.wolfram.com/

får man resultatet med et x sat på (fordi siden integrerer mht. x).

Det er selvfølgelig lidt irriterende at man ikke kan undgå at den
slutter med at integrere mht. x.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Harder

Dato : 21-10-03 13:05

Steen Eiler Jørgensen <oz1sej@REMOVETHISget2net.dk> writes:

> Er der nogen, der har et link til et site, hvor man kan indtaste en
> formel, og få den differentieret mht. en bestemt variabel?

<http://wmi.math.u-szeged.hu/>

Den bruger som standard Maple til at lave beregningerne -- du kan også
skifte til Maxima eller MuPad.

Fra : Tais

Dato : 21-10-03 15:55

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sej@REMOVETHISget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har et link til et site, hvor man kan indtaste en
> formel, og få den differentieret mht. en bestemt variabel?

Følgende side viser differentialkvotienten af en indsat funktion, mht.
hvilket som helst bogstav:

http://library.wolfram.com/webMathematica/MSP/Explore/Education/WalkD

Mvh. Tais