Dimentioner
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-10-03 19:44

Hvorfor er den fjerde dimention tiden? Den har jo ikke meget tilfældes med
de andre; dybde, bredde og længde!

Er en grænse en-dimentionel? F.eks. er den dansk-tyske grænse 64 km lang,
men 0 bred.

Jesper

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-10-03 21:20

Thu, 16 Oct 2003 20:44:08 +0200, Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.dk> skrev:

> Hvorfor er den fjerde dimention tiden? Den har jo ikke meget tilfældes
> med de andre; dybde, bredde og længde!

Hvis man skal aftale et møde med julemanden, er der brug for fire
dimensioner:

Længdegrad, Breddegrad, Højde over havet, Tidspunkt

Eller i dagligsprog:

1. dimension :   Vesterbro
2. dimension :   nr. 44
3. dimension :   2. sal

ikke nok, vel? Der mangler

4. dimension :   24.december kl.18

...og så kan vi mødes...

mvh
Krabsen

Fra : rAnders

Dato : 23-10-03 20:43

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsrw5j3ka576ggyl@news.sunsite.auc.dk...

> [...]
> dimensioner:
>
> Længdegrad, Breddegrad, Højde over havet, Tidspunkt

Der mangler også et transportmiddel f.eks en bil, altså kan man argumentere
for at et køretøj er den 5 dimension

rAnders.

Fra : Bamse

Dato : 16-10-03 21:50

dimension betyder størrelse og har derfor nødvendigvis ikke noget med længde
at gøre...

du kan angive lige så mange koordinater du har lyst til, sålænge det bare
giver mening.

Eksempelvis (x,y,z,t,h) som angiver menneske h's (x,y,z) position til alle
tider t

---------------------------------

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-10-03 21:59

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Er en grænse en-dimentionel? F.eks. er den dansk-tyske grænse 64 km lang,
> men 0 bred.

Tænk på grænsen mellem 2 sæbebobler. Den er 2-dimensionel fordi den ligger
mellem 2 3-dimensionelle objekter

Fra : LR

Dato : 16-10-03 22:35

> Er en grænse en-dimentionel? F.eks. er den dansk-tyske grænse 64 km lang,
> men 0 bred.

Ja, en "grænsekurve" har en bredde på 0.

Den er også 1-dimensionel, da ethvert punkt på kurven kan bestemmes med *1*
tal (f.eks. ud fra afstanden fra kurvens begyndelsespunkt).

Man kan dog argumentere, at den kan være 2-dimensionel da den jo kan kurve
sig vilkårligt i 2D planet, men siger man vist, at den er 1-dimensionel
fordi den er 0 bred.

Mvh,

Lasse

Fra : Mathness

Dato : 16-10-03 22:55

"LR" <lar@tdcadsl.dk> writes:

> Man kan dog argumentere, at den kan være 2-dimensionel da den jo kan kurve
> sig vilkårligt i 2D planet, men siger man vist, at den er 1-dimensionel
> fordi den er 0 bred.

Eller opfatte den som en fraktal dimension, da den er "større" end en
ret linie og "mindre" end et plan.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Michael Vittrup

Dato : 17-10-03 08:15

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 17-10-03 12:26

Michael Vittrup wrote:
> Ikke enig. En linje er 1-dimensionel

topologisk dimension

> også selv om den bugter sig i rummet.

embedding dimension.

Og den fraktale dimension er et sted mellem disse to.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : LR

Dato : 17-10-03 13:22

> Ikke enig. En linje er 1-dimensionel, også selv om den bugter sig i
> rummet. Først når linjen får en fysisk bredde, stiger graden af
> dimensioner til 2, og når der også kommer en dybde med, ender vi i 3
> dimensioner.

Hvad med en rumopdfyldende kurve, er den så 2D?

Mvh,

Lasse

Fra : Michael Vittrup

Dato : 18-10-03 01:23

Fra : Simon Kristensen

Dato : 18-10-03 12:05

"LR" <lar@tdcadsl.dk> writes:

> Hvad med en rumopdfyldende kurve, er den så 2D?

Det kommer helt an på, hvilken definition af dimension, der er tale
om. Der er flere, der er i anvendelse. Den klassiske er vel nok
Hausdorff dimension. For Hausdorff dimension findes kurver i planen
men dimension 2. Eksempelvis er randen af Mandelbrot mængden
tydeligvis en kurve med 2-dimensionalt Lebesgue mål (areal, om du vil)
0, men den har Hausdorff dimension 2.

Venligst

Simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-03 10:35

LR skrev:

>Ja, en "grænsekurve" har en bredde på 0.

Ja, men den strækker sig op i rummet og ned i jorden. Det må være
et plan.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-03 11:39

> Ja, men den strækker sig op i rummet og ned i jorden. Det må være
> et plan.

Afhængig af om du definerer landene som arealer eller som rumfang.
Hvis du udelukkende kigger på en kartografisk repræsentation af landene er
grænsen 1-dimensionel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-03 02:12

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Hvis du udelukkende kigger på en kartografisk repræsentation af landene er
>grænsen 1-dimensionel

Ja, men får et atlas dig til at sige at alle landene har højden
0?

Der blev spurgt om den egentlige grænse, og det er et plan.

--
Bertel

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 17-10-03 09:33

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> writes:

> Hvorfor er den fjerde dimention tiden? Den har jo ikke meget tilfældes med
> de andre; dybde, bredde og længde!

Det er derfor man siger universet har 3 rumdimensioner og 1
tidsdimension. Plus måske 6 bittesmå dimensioner fyldt med vibrerende
snore, men det er en anden sag.

Fysikere bruger "dimension" om alle fysiske enheder. Vægt er for
eksempel også en fysisk dimension. Hvis man skal finde et objekt i
universet behøver man dog ikke kende dets vægt, kun tid og sted.
Derfor regnes vægt ikke med i den sammenhæng.

> Er en grænse en-dimentionel? F.eks. er den dansk-tyske grænse 64 km lang,
> men 0 bred.

Ja. I nogen sammengænge taler man dog om fraktale dimensioner, det er
når grænsen bliver længere jo tættere vi kigger på den. Den danske
kyst er et fint eksempel, jo nærmere vi kigger på den, jo længere
bliver den, fordi der bliver ved med at komme mindre og mindre
"bugte".

De politisk fastsatte grænser som for eksempel mellem Danmark og
Tyskland er dog ofte relativt lige, og derfor 1-dimensionelle.
Undtagen når de følger naturlige forhindringer som vandløb og
vandskel.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-10-03 12:41

Jesper Nielsen
> Hvorfor er den fjerde dimention tiden? Den har jo ikke meget tilfældes med
> de andre; dybde, bredde og længde!

Faktisk et svært spørgsmål, der netop i disse år arbejdes en del med.

Man har i et stykke tid haft en række teorier for rum og tids dimensionerne.
Her er en lille oversigt :

For 150 år siden : 3 rumlige dimensioner + en tidslig
1905 - 1915 : Relativitetsteorierne der sammenknyttede rum og tid til en
enhed : rumtiden
1915 - 1930 : Kaluza-Klein-teorier der forklarede elektriske kræfter vha.
en 5. sammenrullet dimension

1980-erne :
Strengteorier :
Man havde 5 forskellige strengteorier (med så romantiske navne som : T1,
T11A, T11B, HeroticO, HeroticE), der alle involverede 10 rumtid-dimensioner
(6 kompakte + 4 udfoldede).
Man havde også en 11-dimensionel version, der havde et begreb kaldet
"Supergravitation".
Nogle teoretikere arbejdede også med 26 dimensioner, hvilket gav en nydelig
fortolkning af mange kræfter og partikler (f.eks. de der kaldes fermioner) -
denne version opererer dog også med tachyoner, som mange ikke kan lide.

1994 - 2003 :
Witten foreslår en teori, der samler de ovenstående 6 superstreng-teorier i
en model kaldet M-teori ("Mother-teori").
Denne teori arbejder med 11 dimensioner - de 7 er indfoldede
(Calabi-Yau-rum).
Nogle egenskaber man undersøger i M-teorier :
Man behøver ikke at være begrænset til strenge, men kan også bruge planer i
højere dimensioner (de såkaldte "branes").
Fysik på stor skala (R) og lille skala (1/R) burde være ens (en konsekvens
skulle være at universet på samme tid udvider sig og trækker sig sammen).
Vort univers er et blandt mange "Multiverser".

Oprindeligt skulle universet have eksisteret i en tilstand af mange
åbne/lukkede dimensioner (overlap af kvantetilstande) - men denne tilstand
udfoldede sig i et bestemt forhold mellem indfoldede og udfoldede
dimensioner. Dette kan ske på et utal af måder - mange kan dog også
udelukkes (f.eks. 5 tidsdimensioner); men i andre universer i "multiverset"
kan der forekomme andre udfoldninger.

Enkelte teoretikere har prøvet kræfter med en 12-dimensionel teori
(F-teorier) - men det er nok mest for sjov.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 18-10-03 14:25

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> de andre; dybde, bredde og længde!
>
> Er en grænse en-dimentionel? F.eks. er den dansk-tyske grænse 64 km lang,

Hej Jesper

Den fjerde dimension er:

i*tiden

Kilde:

Physics FAQ, By Martin Hogbin, 11 February 1998, What causes Gravity?:
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/GR/gravity.html
Citat: "...[Dette bud indeholder ikke kvantemekanikkens teori!] The
world we live in consists of four dimensions, the three space dimensions
and one that is not exactly time but is related to time (it is in fact
time multiplied by the square root of -1 [i, j, det imaginære
'fortegn']). This is not at all easy to understand but it means that
space-time as we call it has some rather weird properties. In
particular, when you move through one of the space dimensions you also
travel, unwittingly, through time...."

Se også:

Rumtid:
http://da.wikipedia.org/wiki/Rumtid

mvh/Glenn

Fra : rAnders

Dato : 23-10-03 20:52

> [...]
> de andre; dybde, bredde og længde!
>
> Er en grænse en-dimentionel? F.eks. er den dansk-tyske grænse 64 km lang,

Logisk er den 1-dimensionnel fordi den kun har en længde, rent fysisk er den
dog 3 stadig dimensionel.
De 3 kendte dimensioner beskriver tings fysiske udbredelse i rummet. Man har
så tilføjet flere dimensioner bla. tiden der kan beskrive tidspunktet for
denne udbredelse. At tilføje yderligere dimensioner er kun et udtryk for
kreativitet. At tilføje superstrenge der vibrerer på tværs af rum/tid er en
af disse.

rAnders.

rAnders.