Logarithmisk spiral
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 15-10-03 20:42

Jeg har måtte sande at min matematik ikke rækker til flg. problem der skal
bruges til fremstillingen af en helt ny type mekanisk ur.

Jeg har brug for en formel der kan beskrive følgende punkter, jeg
forestiller mig en form for logarithmisk spiral:

R = a*exp(b*V)
Hvor R er radius og V er vinklen.

0 grader = 6 mm
45 grader = 6+1*0,7 mm =6,7 mm
90 grader = 6+(1+2)*07 mm =8,1 mm
135 grader = 6+(1+2+3)*07 mm =10,2 mm
180 grader = 6+(1+2+3+4)*07 mm =13 mm
etc...

Jeg skal bruge den præcise radius per 2 grader de første 360 grader rundt.

Jeg ville blive meget glad hvis der var en her der kunne hjælpe mig med at
finde den rette formel.

på forhånd tak

Bo Jørgensen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-10-03 21:32

Bo Jørgensen wrote:
> [...]
> etc...
>
> Jeg skal bruge den præcise radius per 2 grader de første 360 grader rundt.

Y=6+(X/45)*(X/45+1)/2*0,7

hvor X er vinklen i grader. Denne formel ser ud til at give det rigtige
resultat i et regneark, og den kan sikkert reduceres en del

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 15-10-03 22:09

Kurt Kjær Jensen <kkjen_SLETTES@aub.dk> writes:

> Y=6+(X/45)*(X/45+1)/2*0,7
>
> hvor X er vinklen i grader. Denne formel ser ud til at give det
> rigtige resultat i et regneark, og den kan sikkert reduceres en del

Den ikke blot ser ud til at give det rigtige resultat; den er også
rigtig. I hvert fald så vidt som jeg forstår problemet.

I vinklen v = n·45 grader skal der afsættes et punkt i afstanden r = 6
+ S(n)*0,7 mm , hvor S(n) betegner summen 1 + 2 + ··· + n af de n
første naturlige tal. Det er velkendt¹ at denne sum kan skrives som
n·(n+1)/2. Derfor bliver afstanden r i mm som funktion af v i grader
(som Kurt også angiver)

r(v) = 6 + (v/45)(v/45 + 1)/2 * 0,7

Afstanden vokser derfor ikke eksponentielt med vinklen; "kun"
polynomielt.

Mvh Rasmus

¹Ellers se fx http://mathworld.wolfram.com/PowerSum.html, ligning (10)

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 15-10-03 22:14

Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> writes:

> [...]
> første naturlige tal. Det er velkendt¹ at denne sum kan skrives som
> n·(n+1)/2. Derfor bliver afstanden r i mm som funktion af v i grader

Jeg skulle måske også lige nævne, at denne formel selvfølgelig ikke er
den eneste som giver en spiral der går gennem de specificerede
punkter; men det er en meget naturlig (kontinuert og voksende)
funktion at vælge.

Mvh Rasmus

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-10-03 09:01

"Rasmus Villemoes" <burner+usenet@imf.au.dk> wrote in message

> [...]
> den eneste som giver en spiral der går gennem de specificerede
> punkter; men det er en meget naturlig (kontinuert og voksende)

Jeg kan sige at formlen skal bruges til fremstillingen af en helt ny type
mekanisk ur, hvor fjeder og pendul designet bliver radikalt ændret i forhold
til eksisterende designs. De nærmere detaljer kan jeg ikke komme med her,
men ovenstående formel gør det forhåbentlig muligt at lave "tandhjulet" med
større præcision.

Hvis det mod forventning ikke virker, kan det jo være jeg henvender mig til
eksperterne her, igen...

Tak for hjælpen
Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-10-03 08:55

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_SLETTES@aub.dk> wrote in message

> [...]
>
> hvor X er vinklen i grader. Denne formel ser ud til at give det rigtige
> resultat i et regneark, og den kan sikkert reduceres en del

Ja, det ser virkelig ud til at være den formel jeg har brug for, tusind tak
for det

Bo