Danske opfindere?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-03 21:18

Hej alle

Jeg er ved at lave en side om danske opfindere. Jeg har taget
følgende:

Valdemar Poulsen (1869-1942)
P.O. Pedersen (1874-1941)
Jacob Christian Hansen Ellehammer (1876-1946)
Peter L. Jensen, (1887-1961) - Danmarks glemte opfinder
Piet Hein, (1905-1996)

Er der andre der hører med i samme selskab? Hvis der er links til
artikler, er det ekstrafint.

Jeg kunne ikke finde noget om P.O. Pedersen ud over at han var
omtalt sammen med Valdemar Poulsen. Er der nogen der kender nogen
links?

Hvem var det der opfandt boblekuverterne?

Hvad med krøjerkuglerne (flamingo)?

Var Nielsen og Fisker opfindere eller 'kun' entreprenører?

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 09-10-03 21:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad med krøjerkuglerne (flamingo)?
Karl Krøyer.

> Var Nielsen og Fisker opfindere eller 'kun' entreprenører?

Hvornår er noget en opfindelse?
Hvis noget kan patenters kan man vel blive enige om at det
er en opfindelse. Dog er mange patenter meget "tynde" og
fx. software kan ikke patenters her i landet.
Hvis du vil omtale alle de danskere, der har fået et patent
på en opfindelse får du rigeligt at se til.

Som de fleste sikkert ved kunne Karl Krøyer ikke få patent
på at hæve sænkede skibe, ved at blæse luftfyldte kugler ned
i dem, fordi ideen havde været brugt i et Anders And-blad.

Ivar

Fra : Tom

Dato : 09-10-03 21:57

> [...]
> Piet Hein, (1905-1996)
>
> Er der andre der hører med i samme selskab? Hvis der er links til

Fabrikant Mads Clausen, han var vel en af de mest succesrige

--
Tom

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-10-03 23:37

Tom wrote:
> Fabrikant Mads Clausen, han var vel en af de mest succesrige

Så må Poul Due Jensen vist også med.

mvh
Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 00:45

Henning Præstegaard skrev:

>Så må Poul Due Jensen vist også med.

Hvem er de to herrer?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-03 07:32

Bertel Lund Hansen skrev:
> Hvem er de to herrer?

Clausen, Mads (1905-66), fabrikant, grundlægger af Danfoss.
Produktion af køleautomatik, varmeautomatik og termostater.

Due Jensen, Poul (1912-77), ingeniør og fabrikant, Grundfos.
Udviklede en række cirkulations- og dybtvandspumper.

Om de to herrer er "opfindere" eller "udviklere" må vist være
et definitionsspørgsmål. Er det antallet af patenter eller
størrelsen på deres fabrikker eller noget andet der tæller?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- spændende at se den endelige liste over danske opfindere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 11:26

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]

>Due Jensen, Poul (1912-77), ingeniør og fabrikant, Grundfos.
>Udviklede en række cirkulations- og dybtvandspumper.

Tak.

>Om de to herrer er "opfindere" eller "udviklere" må vist være
>et definitionsspørgsmål.

Jeg vil ikke skelne alt for skarpt. Jeg har f.eks. medtaget P.A.
Nielsen (Nlfisk og Nimbus). men jeg tager ikke Rømer og Brahe
med. Dem vil jeg kalde videnskabsmænd og ikke opfindere (selv om
grænserne også der er flydende).

>Er det antallet af patenter eller størrelsen på deres fabrikker eller noget andet der tæller?

Tja, samlingen skal give indtryk af den betydning danske
opfindelser har haft og gerne give folk blod på tanden.

--
Bertel

Fra : Tom

Dato : 11-10-03 16:58

> [...]
> et definitionsspørgsmål. Er det antallet af patenter eller
> størrelsen på deres fabrikker eller noget andet der tæller?

Danfoss (og Mads Clausen) har udtaget så mange patenter at de rent faktisk
har deres egen (store) patentafdeling. Så Mads Clausen var ikke kun udvikler
man har en laaaang række patenter (opfindelser) bag sig. Med den succes han
også har haft via sine patenter så "bør" han have en plads på en dansk
opfinder-liste.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-10-03 00:50

Tom wrote:
> [...]
> sig. Med den succes han også har haft via sine patenter så "bør" han
> have en plads på en dansk opfinder-liste.

Det samme kan også siges om Grundfos og Poul Due Jensen.

mvh
Henning

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-10-03 22:05

Thu, 09 Oct 2003 22:17:44 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> skrev:

Hvad med..
Gale (G.A.L.) Thorsen - (stålvask - eller vel rettere metode til
udpresning af samme).
Kirk Christiansen (Lego-klods-systemet)
Malling Hansen - skrivekuglen, der var mere effektiv end Remingtons
skrivemaskine..

mvh
Krabsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-10-03 23:24

> Er der andre der hører med i samme selskab?

Willum Kahn Rasmussen opfandt vellux vinduerne

Det er en dansker der har opfundet engangsisterningeposerne og
"grøntsags-slyngen" - aner ikke hvad han hedder - men han lever jo - så han
er nok nemmere at finde i krak end de andre

Der er nok nogle flere hvis man lige vil spendere tankerne på det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-03 23:43

Jonas Kofod wrote:

> Willum Kahn Rasmussen opfandt vellux vinduerne
>
> Det er en dansker der har opfundet engangsisterningeposerne

Og nu vi er ved poser, Elise Sørensen opfandt en tætsluttende stomipose,
hvilket førte til oprettelsen af firmaet Coloplast, der i dag har 4.000
ansatte og en pæn stor eksport. Det var vist hendes eneste opfindelse,
men du finder ikke så mange kvindelige opfindere, så måske hun alligevel
er værd at tage med.

Links:
http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1483
http://coloplast.dk/ECompany/DKMed/Homepage.nsf/(VIEWDOCSBYID)/F1BF282ADD82B82041256A860048DA4A

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-10-03 10:32

Jonas Kofod skrev:

> Willum Kahn Rasmussen opfandt vellux vinduerne
[klip]

Undskyld, hvis jeg er en pernittengryn, men er det ikke Villum Kann
Rasmussen (med enkelt V og to n'er i Kann) og Velux (med ét l)?

Mvh. Bjarke

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-10-03 21:16

> Undskyld, hvis jeg er en pernittengryn, men er det ikke Villum Kann
> Rasmussen (med enkelt V og to n'er i Kann) og Velux (med ét l)?

Siden jeg bor på Kampsaxkollegiet (som ligger ved siden af Willum Kahn
Rasmussen kollegiet) og derfor går forbi hver dag - så syntes jeg at mene
mig sikker - med vinduerne ved jeg ikke.
Men jeg kan egentligt hoppe op og falde ned på om det er det ene eller det
andet.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 02:00

Jonas Kofod (KofodFJERN@DETTEkampsax.dtu.dk) wrote:

> [...]
> mig sikker - med vinduerne ved jeg ikke.
> Men jeg kan egentligt hoppe op og falde ned på om det er det ene eller det

Villum Kann Rasmussen Kollegiet har hjemmeside på: <http://www.vkr.dk>.

Du er nok blevet forvirret af at pizzamanden indtil for nylig havde en
WKR special.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-10-03 09:26

> Du er nok blevet forvirret af at pizzamanden indtil for nylig havde en
> WKR special.

Det kan være Som sagt, det er ikke noget der lægger mig tungt på sinde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-03 08:05

Jonas Kofod skrev:

>Siden jeg bor på Kampsaxkollegiet (som ligger ved siden af Willum Kahn
> Rasmussen kollegiet) og derfor går forbi hver dag - så syntes jeg at mene
>mig sikker - med vinduerne ved jeg ikke.

Prøv at Goggle. Man får skuffende få resultater hvis man staver
med h.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-10-03 20:48

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Prøv at Goggle. Man får skuffende få resultater hvis man staver
>med h.

Lidt i retning af at soege paa hhv. "google" og "goggle"?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-03 23:57

Allan Olesen skrev:

>Lidt i retning af at soege paa hhv. "google" og "goggle"?

Grmpf!

--
Bertel

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 27-10-03 23:18

Jonas Kofod <KofodFJERN@DETTEkampsax.dtu.dk> skrev:

> [...]
> mig sikker - med vinduerne ved jeg ikke.
> Men jeg kan egentligt hoppe op og falde ned på om det er det ene eller det

Han er min kærestes farfar.

Mvh. Bjarke

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-03 23:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Piet Hein, (1905-1996)
>
> Er der andre der hører med i samme selskab? Hvis der er links til

Holger Møller Hansen. Han opfandt lysfiberkablet, men fik desværre ikke
patent på det. Det kan du læse lidt om her:
http://www.photonics.cusat.edu/Article1.html. Det er en lang artikel,
søg på "danish", for hvor han først nævnes, mens "hansen" fører til lidt
mere information.

> Hvem var det der opfandt boblekuverterne?

Holger Møller Hansen, ifølge ovenstående link.

Du kan finde lidt mere om ham her:
http://www.daffo.dk/dan_site/pdf/OPF203.pdf
http://www.skoletjenesten.dk/TEKMUS/telekom.pdf

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-10-03 08:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Piet Hein, (1905-1996)
>
> Er der andre der hører med i samme selskab? Hvis der er links til

Spærfaget er vist også en dansk opfindelse fra måske fra Stevns, men
opfinderen er bare ukendt.
Men levede i tidlig middelalder.

Der var også en dansker som opfandt den første billede overførsel. FAX
om man vil.

Trætønden er måske også en dansk opfindelse.

Og det køl- og klink-byggede krigskib, Snekken.

Den mest betydningsfulde danske opfindelse er at Filosofi er selvstændig
i forhold til Teologi.
Det er helt selvføligt i dag, men det var det ikke i middelaldren
da Den Danske Ole fremsatte og forsvarede ideen.

Hvad med Tygo Brahe?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-10-03 09:17

Peter Ole Kvint wrote:

> Hvad med Tygo Brahe?

Og Ole Rømer. Men måske er der forskel på at »opfinde« videnskabelige
instrumenter og at »opfinde« mere dagligdags ting?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-10-03 10:44

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Og Ole Rømer. Men måske er der forskel på at »opfinde« videnskabelige
> instrumenter og at »opfinde« mere dagligdags ting?

Hvilken? Mobil telefonen er en gammel opfindelse. En stor tung kasse, som
man bar i en rem over skulderen.

Fra : Peter Lind

Dato : 10-10-03 15:41

> Hvilken? Mobil telefonen er en gammel opfindelse. En stor tung kasse,
> som man bar i en rem over skulderen.

Eller en stor tung kasse, som man havde liggende i baggagerummet på sin bil.
Men derfor var der alligevel nogle der opfandt den. De første radiotelefoner
var blot almindelige to-vejs radioer, men de senere rigtige telefoner, som
amerikanerne kalder cell-phones, blev opfundet af et lille hold
Motorola-ingeniører.

Jeg forstår dog slet ikke hvorfor du blander mobiltelefoner ind i snak om
opfindelser og videnskabelige instrumenter.
Mig bekendt opfandt Tycho Brahe ikke nogle instrumenter, men brugte blot dem
der var til rådighed. Ole Rømer konstruerede nogle instrumenter til at
bestemme lysets hastighed, men jeg vil nu ikke kalde det en opfindelse.

Peter Lind

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-03 16:32

On Fri, 10 Oct 2003 16:40:54 +0200, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

>Mig bekendt opfandt Tycho Brahe ikke nogle instrumenter

Han blev kendt i Europa for sin store murkvadrant, men om den i
pricippet bare var en forstørret og forfinet udgave af et tidligere
instrument ved jeg ikke.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-10-03 18:18

Peter Loumann wrote:

> Han blev kendt i Europa for sin store murkvadrant, men om den i
> pricippet bare var en forstørret og forfinet udgave af et tidligere
> instrument ved jeg ikke.

Han opfandt en helt ny teknik,
at anvende målinger og systematiske opsvationer
til at løse videnskablige gåder.
Istedet for at bruge ren skrivebords tænkning,

Fra : Peter Lind

Dato : 10-10-03 21:42

> Han opfandt en helt ny teknik,
> at anvende målinger og systematiske opsvationer
> til at løse videnskablige gåder.
> Istedet for at bruge ren skrivebords tænkning,

Var det Tycho Brahe der opfandt empirismen og positivismen? Det har jeg
umiddelbart ekstremt svært ved at tro på - hvor har du det fra?

Peter Lind

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-10-03 22:11

On Fri, 10 Oct 2003 22:41:58 +0200, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

Når du citerer så håbløst at det er umuligt at se hvem du citerer - og
hvem du spørger, bliver det svært at svare.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-10-03 06:37

Peter Lind wrote:

> Var det Tycho Brahe der opfandt empirismen og positivismen? Det har jeg
> umiddelbart ekstremt svært ved at tro på - hvor har du det fra?

Det er da almenviden.

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-10-03 17:10

On Sat, 11 Oct 2003 07:37:21 +0200, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Det er da almenviden.

Hmm - det er det nu ikke, men det er et interessant spørgsmål.
Positivisme er jeg ikke sikker nok i til at jeg vil blamere mig her.
Hvad angår empiri(sme) tror jeg ikke den sådan kan opfindes. Den er
vist indbygget i os, men alligevel ikke så almen at den er en
selvfølge. Kassisk græsk naturfilosofi forkastede den med "sanserne
bedrager". Der var ingen grænser for hvad folk så og hørte, eller
påstod de så og hørte. Sand og varig erkendelse opnåedes med logik,
spekulation. Den tradion fortsattes i Romerriget og middelalderen.

Men den var ikke enerådende. Aristoteles, logikkens mester,
rehabiliterede i nogen grad empirien. I hellenismen blev der bedrevet
megen god empiri, f.eks. Erathostenes' måling og beregning af
jordklodens størrelse.

I renæssancen kom den op igen. Tyge Brahe var en af dens pionerer,
selv om han hovedsagelig ville bruge den til at forankre astrologien
empirisk. I næste generation var det Kepler, der kombinerede med
utrolige metafysiske spekulationer, og Galilæi, der vidtgående var
inspireret opponerede mod Aristoteles og var inspireret af
spekulationens mester Platon

Jo, Tyge Brahe var en stor empiriker, en af de helt store. Men jeg
ville nu ikke sige han opfandt empirien. Hvis vi vil have den
begrundet teoretisk, skal vi nok til de store engelske filosoffer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-03 19:45

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:a37oovcs8gi6cqs2ru2s3nhcoend6flf2k@4ax.com...

> Jo, Tyge Brahe var en stor empiriker, en af de helt store. Men jeg
> ville nu ikke sige han opfandt empirien. Hvis vi vil have den
> begrundet teoretisk, skal vi nok til de store engelske filosoffer.

Tyge bemærkede allerede som ung student i Leipzig at der var fejl
i de gamle astronomiske tabeller fra oldtiden på op til 5° . Dernæst
var han så heldig at have en rig og gavmild ven der støttede moderne
videnskab, Fr.II, som gav ham Hveen. Resultatet blev de Rudolphinske
tabeller som publiceredes 1627 med præcision på 10'. De var naturligvis
kendt før Tyges giftdød 1601 - af hvor mange ved kun Tyge som vogtede
nidkært over dem.
Har det noget at gøre med empiri er det nok et slumpetræf.

Mvh
Martin

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-10-03 22:28

On Tue, 14 Oct 2003 20:44:58 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Resultatet blev de Rudolphinske
>tabeller som publiceredes 1627 med præcision på 10'. De var naturligvis
>kendt før Tyges giftdød 1601 - af hvor mange ved kun Tyge som vogtede
>nidkært over dem.

Ja, det er sgu en køn historie den! Hvor har du den giftdød fra?

>Har det noget at gøre med empiri er det nok et slumpetræf.

Hvad mener du? Er det ikke mere et spørgsmål om videnskabelig etik?
Der vasr en del hemmelighedskræmmeri dengang, ikke mindst omkring alt
af betydning for søfarten.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-10-03 23:18

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:efqoovsjbk55diui2348514o2h5mc8fq9c@4ax.com...
> On Tue, 14 Oct 2003 20:44:58 +0200, "Martin Larsen"
> <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:
>
> Ja, det er sgu en køn historie den! Hvor har du den giftdød fra?

Man har undersøgt hans hår og fundet høj kviksølvkoncentration
nær roden. Det er vist almindelig kendt.

> Hvad mener du?

Det var spørgsmålet som var udgangspunktet for denne undertråd.
Tyge lever i slutningen af en epoke hvor autoriteternes
ukrænkelighed går forud for fornuften.

Mvh
Martin

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-10-03 07:57

Wed, 15 Oct 2003 00:17:43 +0200, Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk>
skrev:

> "Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Man har undersøgt hans hår og fundet høj kviksølvkoncentration
> nær roden. Det er vist almindelig kendt.

Ja, men der er ikke almindelig enighed om, at det skyldes kriminelle
aktiviteter. Blandt andet fordi sporene viser, at kviksølv er indtaget ad
flere gange.

En anden og ligeså accepteret teori er derfor, at TB forsøgte at kurere sig
selv (husker ikke hvilken sygdom) med kviksølv, som på det tidspunkt endnu
af mange opfattedes som 'universalmedicin'.

mvh
Krabsne

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-10-03 10:04

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse newsrw2n9nu476ggyl@news.sunsite.auc.dk...

> Ja, men der er ikke almindelig enighed om, at det skyldes kriminelle
> aktiviteter.

Nej, men retsmedicinere mener at det er meget sandsynligt, også hele
dødsforløbet taget i betragtning. Og den hovedmistænkte er ingen
mindre end Johannes Kepler.

Mvh
Martin

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-10-03 11:03

On Wed, 15 Oct 2003 00:17:43 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

[Tyge Brahe:]

>Man har undersøgt hans hår og fundet høj kviksølvkoncentration
>nær roden. Det er vist almindelig kendt.

Njah, ikke af mig. Det er vist hverken konstateret at det var
dødsårsag eller mord, hvis det er, hvad du antyder. men skidt nu med
det.

>Tyge lever i slutningen af en epoke hvor autoriteternes
>ukrænkelighed går forud for fornuften.

Hmm - hemmelighedskræmmeriet forstås vist ikke bedst sådan. Tyges
despekt for autoriteter, undtagen hans egen, er også vel belagt. Som
lensmand bragte den ham i unåde. Som empirisk forsker væltede han
reelt det aristotelisk-ptolemæiske verdensbillede - desværre uden at
kunne erstatte det med et andet.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-10-03 12:05

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:kh6qov4i15kajkm74n0u2g2c22tlr7f4mk@4ax.com...
> [...]
>
> Njah, ikke af mig. Det er vist hverken konstateret at det var
> dødsårsag eller mord, hvis det er, hvad du antyder. men skidt nu med

Jeg baserer IMHO mig på den tilgængelige ekspertverden. (Men skidt
da pyt med det).

> Hmm - hemmelighedskræmmeriet forstås vist ikke bedst sådan.

Nej, hvem har sagt det.

> Tyges
> despekt for autoriteter, undtagen hans egen, er også vel belagt. Som
> lensmand bragte den ham i unåde.

Tyge var kolerisk og uomgængelig. Det er noget ganske andet.

> Som empirisk forsker væltede han
> reelt det aristotelisk-ptolemæiske verdensbillede - desværre uden at
> kunne erstatte det med et andet.

Det er meget dårligt formuleret. Tyge gjorde sig store anstrengelser
for at redde det gamle verdensbillede.

Mvh
Martin

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-10-03 15:57

On Wed, 15 Oct 2003 13:05:25 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Nej, hvem har sagt det.

Hvad var det så du snarere kalder slumptræf end empiri?

>Tyge var kolerisk og uomgængelig. Det er noget ganske andet.

Ja, sådan kan det også siges eller udlægges.

>Det er meget dårligt formuleret.

Tak

>Tyge gjorde sig store anstrengelser for at redde det gamle verdensbillede.

Hmm, nu snakker du nok om den samlede kosmologi. Der var han ikke
stærk. Med sin afvisning af den roterende jord, med tankeeksperimentet
med kanonkuglen, stod han helt i det gamle verdensbillede.

Men i de to små arbejder om kometen og om den nye stjerne viser han,
støttet på obervationsdata, at
- universet uden for sin inderste sfære ikke var uforanderligt
- legemer kunne passere disse sfærer der altså ikke kunne forstås som
faste krystalskaller.
Det var hårde slag mod det klassiske verdensbillede. Så vidt jeg
husker fremsatte han i den forbindelse også chokerende skøn om
universets størrelse, men det orker jeg ikke at slå efter.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-10-03 18:45

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:nanqovgequ1ig9s96ppten4nkoekbs8jkh@4ax.com...

> Hvad var det så du snarere kalder slumptræf end empiri?

At hans arbejdsmetode ligner empirisk metode. Manden
har jo blot haft held til lade nogle forbedrede data indsamle
(hvilket som tidligere nævnt ikke var vanskeligt). Hans tanker
om himmelske fænomener beroede på traditionen.

Og hermed EOD
Mvh
Martin

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-10-03 11:48

On Wed, 15 Oct 2003 19:45:14 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

Tyge Brahe:

>Hans tanker om himmelske fænomener beroede på traditionen.

Anbefaling:
Tove E. Kruse: Helhedsvision og videnskab hos 1500-1600 tallets
naturforskere, Reitzel 1996.

>Og hermed EOD

O.k., tak for snakken!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-10-03 19:01

Martin Larsen wrote:

> Man har undersøgt hans hår og fundet høj kviksølvkoncentration
> nær roden. Det er vist almindelig kendt.

Man har undersøgt det nærmer og det skyldes noget medicin han har fået et par dage inden døden.

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-10-03 21:24

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bmk20i$286g$1@news.cybercity.dk...

> Man har undersøgt det nærmer og det skyldes noget medicin han har
> fået et par dage inden døden.

Det var POKkers.

Der var iøvrigt noget i P1 om dette for en uge siden. Det er Bent Kæmpe
fra Retsmedicinsk Institut som har undersøgt Brahes skæg der taler.
Og man kan her høre det samme som jeg skrev.
Spol frem til 1:02
http://www.dr.dk/p1/aspinclude/PlayMedia.asp?ClipID=23258

Mvh
Martin

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-10-03 18:52

Martin Larsen wrote:

> [...]
> i de gamle astronomiske tabeller fra oldtiden på op til 5° . Dernæst
> var han så heldig at have en rig og gavmild ven der støttede moderne

Det var droningen som støttede ham. Ikke kongen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 15:54

Til Bertel!

Hvor/når kan vi se resultatet?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-03 16:27

Preben Riis Sørensen skrev:

>Hvor/når kan vi se resultatet?

Det er lovet færdigt inden næste weekend.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 23:35

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en

> Det er lovet færdigt inden næste weekend.
>
> --
> Bertel

Får 'vi' det at se?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 00:49

Preben Riis Sørensen skrev:

>Får 'vi' det at se?

Det drejer sig om en hjemmeside som jeg laver på bestilling. Jeg
skal nok komme med adressen når det er godkendt og lagt frem.

Måske er jeg overforsigtig (har ikke så meget erfaring med betalt
arbejde endnu), men jeg vil nødig offentliggøre noget uden
tilladelse selv om der ikke er noget følsomt eller problematisk
ved det.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-03 23:50

Preben Riis Sørensen skrev:

>Hvor/når kan vi se resultatet?

Men i øvrigt er det (foreløbig i hvert fald) kun en kortfattet
oversigt med links til fyldige beskrivelser.

I øvrigt mangler jeg årstal og (links til) beskrivelser af disse
her personer og deres opfindelser:

Fabrikant Karl Krøyer

Georg Arthur Lawcha Thorsen - "Gale Thorsen"

Holger Møller Hansen

Problemet er at Google let kaster en masse 'irrelevant' op. Hvis
man søger på "krøjerkugler" får man et hav af møbelforretninger.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-03 08:48

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> Problemet er at Google let kaster en masse 'irrelevant' op. Hvis
> man søger på "krøjerkugler" får man et hav af møbelforretninger.

Vil du google efter Krøyers kugler, hedder materialet "ekspanderet
polystyren" og blev markedsført under navnet "Flamengo" (sådan
staver SDE det). Jeg er slet ikke sikker på at Krøyer har noget
med den opfindelse at gøre. Det var vist bare brugen af
styropor-kuglerne til skibshævning, han prøvede at patentere.
Carl Barks kom ham i forkøbet. Karl Krøyer (1914-95) har
derimod opfundet det lysreflekterende vejbelægningsmateriale
"Synopal" (og meget mere).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- fuglen: flamingo

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 12-10-03 13:20

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Vil du google efter Krøyers kugler, hedder materialet "ekspanderet
> polystyren" og blev markedsført under navnet "Flamengo" (sådan
> staver SDE det).

Det gjorde retskrivningsordbogen også indtil de blev gjort
opmærksom på fejlen.

<http://groups.google.com/groups?q=flamingo+flamengo+dk.kultur.sprog&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=9gn4o6%241g4s%241%40news.cybercity.dk&rnum=4>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-10-03 14:24

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]
<http://groups.google.com/groups?q=flamingo+flamengo+dk.kultur.sprog&hl=en&l
r=&ie=UTF-8&selm=9gn4o6%241g4s%241%40news.cybercity.dk&rnum=4>

Dit link henviser nu snarere til Nudansk Ordbog (NDO)
-redaktionen. Og redaktionen af SDE fremturer så sent
som i efteråret 2002 med en ny artikel i supplementsbindet
om *flamengo*:

*flamengo*, /flamingo, ekspanderet polystyren, styropor,
styrofoam/, handelsnavn for skumplast fremstillet af små
kugler af >polystyren; anvendes bl.a. til termisk isolering,
støddæmpende emballage, redningsmateriel og drikkebægre
til varme drikke.

Googling på "invented styrofoam" kommer frem med at Ray
McIntire opfandt produktet tidligt i 1940'erne for Dow
Chemical. Carl Barks lavede sin "bordtennisboldehistorie" i
maj 1949. Den historie blev offentliggjort i Anders And & Co.
i Danmark i 1957.

(Styropor blev fremstillet mange steder i Danmark allerede
midt i 1950'erne, både i løs kugleform og i faste plader).
De løse kugler blev dengang bl.a. brugt til husisolering ved
indblæsning i murhulrummene. Jeg så det selv.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-03 17:01

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Dit link henviser nu snarere til Nudansk Ordbog (NDO)
>-redaktionen. Og redaktionen af SDE fremturer så sent
>som i efteråret 2002

Det bliver det ikke bedre af. Det hedder kun "flamingo" og har
aldrig heddet andet.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-03 18:54

> [...]
> De løse kugler blev dengang bl.a. brugt til husisolering ved
> indblæsning i murhulrummene. Jeg så det selv.

Det bruges skam endnu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-03 08:48

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 12:01

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Vil du google efter Krøyers kugler, hedder materialet "ekspanderet
>polystyren" og blev markedsført under navnet "Flamengo" (sådan
>staver SDE det).

Ja, men det er en stavefejl de har kopieret fra RO. Sprognævnet
blev underrettet og har ændret det til "flamingo" i den sidste
udgave.

Googling efter "flamengo" giver en masse fodboldtræffere.

>Jeg er slet ikke sikker på at Krøyer har noget med den opfindelse at gøre.

Er der nogen der ved hvem der opfandt det?

>Det var vist bare brugen af styropor-kuglerne til skibshævning, han prøvede at patentere.

Det er korrekt at han søgte patent, men han kunne naturligvis
ikke få det.

Blev de ikke kaldt krøjerkugler før det?

>Carl Barks kom ham i forkøbet. Karl Krøyer (1914-95) har
>derimod opfundet det lysreflekterende vejbelægningsmateriale
>"Synopal" (og meget mere).

Jeg fandt nu det her link. Han er da en imponerende herre:

   http://www.starch.dk/isi/kroyer/jp1994.htm

--
Bertel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-10-03 01:04

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Carl Barks kom ham i forkøbet.

Er der nogen der har den historie om
Anders And og skibshævningen? Det
foresvæver mig nemlig at det er en and,
den historie at Karl Krøyer fik ideen der
fra. Mener bestemt at have set det i et
tv-interview med Karl Krøyer.

mvh
Henning

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 12-10-03 02:06

http://www.starch.dk/isi/kroyer/donald2.htm

> Det foresvæver mig nemlig at det er en and,
> den historie at Karl Krøyer fik ideen der
> fra.

Det ser ud til at der er belæg for argumentere
for at anden ikke er en and.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-10-03 08:14

Johnnie Hougaard Nielsen wrote:
> http://www.starch.dk/isi/kroyer/donald2.htm

Tusinde tak.

mvh
Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-03 08:08

Henning Præstegaard skrev:

>Er der nogen der har den historie om
>Anders And og skibshævningen?

Hvorfor?

>Det foresvæver mig nemlig at det er en and, den historie at Karl
>Krøyer fik ideen der fra. Mener bestemt at have set det i et
>tv-interview med Karl Krøyer.

Det lyder højst usandsynligt. Anders And blev nævnt lige så snart
historien blev omtalt, og selv om det ikke var blevet nævnt,
ville vi have tænk på det alligevel.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-03 12:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> I øvrigt mangler jeg årstal og (links til) beskrivelser af disse
> her personer og deres opfindelser:
>
> Holger Møller Hansen

Nu ved jeg ikke, hvor meget du har tænkt dig at gøre ud af det. Men så
vidt jeg husker, lavede DR en udsendelse om ham, hvor man var på besøg i
hans opfinderværksted, der umiddelbart lignede et meget rodet udhus.

Da han døde skrev en professor/overlæge fra vistnok Rigshospitalet en
nekrolog om ham og hans betydning for lægevidenskaben (bla.
kikkertoperationer). Nekrologen blev vist bragt i Berlingske Tidende
eller i Politiken (ligger ikke i deres online-arkiver). Jeg er ked af at
være så svævende, men min hukommelse er ikke, hvad den aldrig har været.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-03 13:51

Kim Ludvigsen skrev:

[Holger Møller Hansen]
> [...]
> eller i Politiken (ligger ikke i deres online-arkiver). Jeg er ked af
> at være så svævende, men min hukommelse er ikke, hvad den

Igen fra SDE:
Hansen, Holger Møller (1915-2000), dansk elektroingeniør og
opfinder. 1933 konstruerede han en kryptograf anvendt i det
danske forsvar. 1951 udviklede han et endoskop bestående
af bøjelige glasfiberkabler. Op findelsen søgtes patenteret i
Danmark, men ansøgningen blev afslået, da "den ikke skønnes
at indebære noget ejendommeligt, der kan betegnes som en
patenterbar opfindelse". Få år efter stertede en udenlandsk
virksomhed uden Hansens medvirken, med succes produktionen
af sådanne fleksible endoskoper. Endvidere har Hansen frem-
stillet et apparat til finsortering af mikroskopiske partikler efter
størrelse, opfundet bobleplastfolien til emballage og arbejdet
med en række opfindelser af medicinsk udstyr. [/SDE]

P.s. I materialet til mit Olympus-mikroskop, er der et billede
af et endoskop (fra ca. 1970). Man kunne få den mistanke
at det var dette udenlandske firma, som "med succes startede
produktionen ...".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-10-03 21:07

"Herluf Holdt, 3140" <herlufFJERN@worldonline.dk> wrote:

>Op findelsen søgtes patenteret i
>Danmark, men ansøgningen blev afslået, da "den ikke skønnes
>at indebære noget ejendommeligt, der kan betegnes som en
>patenterbar opfindelse".

Naar man ser nogle af de IT-patenter, der er udstedt i USA,
kan man jo blive lidt maalloes over den udtalelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Vidal

Dato : 10-10-03 16:16

> Hej alle

> Hvad med krøjerkuglerne (flamingo)?

Krøyer?

Yalenøglen er pudsigt nok også en dansk opfindelse,
der blev solgt til USA i første 3'del af forrige århundrede.
Ved dog ikke hvem...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 10-10-03 16:50

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:bm6juv$kii$1@dknews.tiscali.dk...

> Yalenøglen er pudsigt nok også en dansk opfindelse,

Tilsvarende lås blev opfundet samtidig.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-10-03 18:08

Vidal skrev:
> Tilsvarende lås blev opfundet samtidig.

Hvor har du det fra?
Amerikaneren Linus Yale (1821-68) opfandt i 1860'erne
cylinderlåsen (Yale-låsen). SDE.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Vidal

Dato : 10-10-03 20:59

"Herluf Holdt, 3140" <herlufFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det fra?
> Amerikaneren Linus Yale (1821-68) opfandt i 1860'erne
> cylinderlåsen (Yale-låsen). SDE.

Nå, det må jeg lige tænke over... Jeg har læst en
artikel i vor lokale Århus Stiftstidende, gad vide,
når du er sikker, hvad det så er jeg forveksler for
et (nøgle)system...?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-10-03 21:18

Vidal <vidal@worldonline.dk> wrote:
> Nå, det må jeg lige tænke over... Jeg har læst en
> artikel i vor lokale Århus Stiftstidende, gad vide,

en nøgleroman, uden tvivl! :))

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : alexbo

Dato : 11-10-03 01:27

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Jeg er ved at lave en side om danske opfindere.

Det kan blive til en lang liste, på nedenstående link er omtalt en bog om 38
danske kvindelige opfindere.
I følge samme side står kvinder for 1,5% af danske patenterede opfindelser.
Så et par tusind danske opfindere skal der nok være.

http://cph.ing.dk/konf/root/innovation/html/0214.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 02:08

alexbo skrev:

>Det kan blive til en lang liste

Det er klart, men det er en konkret vurdering hvem der fortjener
at nævnes. Det skulle gerne give et indtryk af hvordan danske
opfindere har været med til at præge udviklingen uden at forfalde
til detaljer om hvem der opfandt bagerjomfruernes (snart glemte)
måde at lukke en bagerpose på.

>I følge samme side står kvinder for 1,5% af danske patenterede opfindelser.
>Så et par tusind danske opfindere skal der nok være.

Tak for linket.

PS. De bagerjomfruer jeg ser, krøller bare åbningen sammen
fuldstændig sjusket.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-03 11:35

> PS. De bagerjomfruer jeg ser, krøller bare åbningen sammen
> fuldstændig sjusket.
>
> --
> Bertel

Du bilder dig også stadig ind at det e r -jomfruer....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-10-03 15:55

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Du bilder dig også stadig ind at det e r -jomfruer....

I dag er de stadigt jomfruer fordi de bruger prævention.
Jeg tror at ordet har skiftet mening

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-03 16:14

Peter Ole Kvint wrote:

> I dag er de stadigt jomfruer fordi de bruger prævention.
> Jeg tror at ordet har skiftet mening

Jeg kan lige se det for mig. Eleven i kristendomskundskab (eller hvad
det nu hedder i vore dage): Så Maria blev gravid, fordi kondomet gik i
stykker?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 16:46

Kim Ludvigsen skrev:

>det nu hedder i vore dage): Så Maria blev gravid, fordi kondomet gik i
>stykker?

Hvem opfandt forresten kondomet?

--
Bertel

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-10-03 17:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvem opfandt forresten kondomet?

De gamle Grækere kendte det, lavet af katte tarme. Det kan altså ikke være
ældre end tamkatten.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-03 20:12

> De gamle Grækere kendte det, lavet af katte tarme. Det kan altså ikke være
> ældre end tamkatten.

Ja, så er vi så kloge......(Det kunne jo være at man kunne fange vilde
dyr)...... iøvrigt tror jeg næppe en kat ville være ret tam efter en jagt i
Roms sidegader. Der ville nok også være mere salg i en pakke 'wild tiger'

(Seriøst): Prævention omtales som det tidligste 1850 f.kr. : Honning,
soda og krokodillelort! Da er det nok af betydning at kende opskriften, samt
hvad der skal stoppes i hvad....

(Useriøst): De mest holdbare kondomer kommer fra en fabrik i Grønland:
Evigtut Kondomfabrik, Paven har 55% af aktiemajoriteten
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-10-03 21:09

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>Paven har 55% af aktiemajoriteten

Er det lidt over 27,5% af aktierne?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-03 22:24

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en

> Er det lidt over 27,5% af aktierne?

Øh, du må selv vælge om der skulle have stået 55% af aktierne, eller blot,
at han havde aktiemajoriteten. Eller at der skulle have stået ...55% OG
aktiemajoriteten. Iøvrigt blev handelen trukket tilbage, fordi han betalte
med en gummicheck!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bent Jensen

Dato : 11-10-03 04:16

Bertel Lund Hansen wrote ...

> Valdemar Poulsen (1869-1942)
> P.O. Pedersen (1874-1941)
> Jacob Christian Hansen Ellehammer (1876-1946)
> Peter L. Jensen, (1887-1961) - Danmarks glemte opfinder
> Piet Hein, (1905-1996)
Jens Væver [opfandt surrevoddet].
L.C. Nielsen fra Roskilde [opfandt den kontinuerlige centrifuge]
En af Aller-brødrene, vist nok Claes Aller [opfandt den bimetalliske
trykkeplade til rotationspresser]
Jeg husker ikke nawnet, muligvis Wilkens, eller også fik han Wilkens'
medalje [opfandt et apparat til gravering af trykkepkader ad mekanisk
vej i stedet for ad kemigrafisk vej] og til stor irritation for
kemigraferne.
En mand med tilknytning til det for længst nedlagte Titan, jeg husker
ikke navnet [opfandt en kædeknyttemaskine til væverier].
Vejle Amts Folkeblad påstod engang i en artikel, at Otto Johannes
Brun, en apotekersøn fra byen, skulle have opfundet ølkapslen. Jeg er
ikke sikker på, at det er rigtigt. Spørg evt. Andersen & Bruns
Fabrikker, vist nok i Rødovre.

> Jeg kunne ikke finde noget om P.O. Pedersen ud over at han var
> omtalt sammen med Valdemar Poulsen.

P.O. Pedersen var vist rektor for Danmarks tekniske Højskole. Jeg
tror, det var Valdemar, der lavede opfindelserne. Jeg mener, P.O. har
skrevet noget om, at han som ganske ung lavede en opfindelse, som han
skrev til kongen om. Historien står i en skolebog for de ældre
klasser.

> Var Nielsen og Fisker opfindere eller 'kun' entreprenører?

En motorcykelenthusiast fortalte mig, at Nimmeren var den første
motorcykel med teleskopisk forgaffel. Jeg ved ikke, om det er rigtigt.

Bent

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-10-03 04:46

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Er der andre der hører med i samme selskab? Hvis der er links til
> artikler, er det ekstrafint.

Der er omtale af en del danske opfindelser i:

Helge Kragh & Hans Jørgen Styhr Petersen: En nyttig videnskab --
Episoder fra den tekniske kemis historie i Danmark, Gyldendal
1995.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-10-03 06:43

Danskerne har også lavet militære opfindelser: Feltspaden, og
feltflasken af aluminium.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-03 23:47

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hej alle

Jeg lovede at offentliggøre adressen på siden om opfindere. Den
ligger her:

   http://www.daffo.dk/danske_opfindere.htm

Forsiden til DaFFO er naturligvis:

   http://www.daffo.dk/

Jeg følger fortsat tråden. Hvis der skulle komme flere brugbare
forslag, vil de blive indarbejdet.

--
Bertel