Kemi
Fra : Alex Hansen

Dato : 08-10-03 15:54

Hejsa

Jeg ved ikke om jeg kan henvende mig til denne gruppe, men det skader da
ikke at prøve.

Det drejer sig om en kemi-opgave, som jeg håbede på at i kunne hjælpe mig
med!

Et organisk stof indeholder:

78,65 masse% C
13,10 masse% O
8,25 masse% H

Jeg skal bestemme den empiriske formel?

Jeg er kommet frem til et resultat, men jeg vil lige høre om der er en af
jer der kunne prøve at regne den ud....?

Mvh.

Alex

Fra : rAnders

Dato : 08-10-03 16:56

"Alex Hansen" <speedi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke at prøve.
>
> Det drejer sig om en kemi-opgave, som jeg håbede på at i kunne hjælpe mig

Jeg er ikke imperialist, men skulle det dreje sig om Benzin ?

rAnders.

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-10-03 18:05

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3f84339b$0$9830$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Alex Hansen" <speedi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke imperialist, men skulle det dreje sig om Benzin ?

H10C8O1 kan være næsten alt andet end benzin.

Mvh
Martin

Fra : rAnders

Dato : 08-10-03 18:46

> H10C8O1 kan være næsten alt andet end benzin.

Ok, så er mit andet gæt paracetamol

randers.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-10-03 18:17

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> H10C8O1 kan være næsten alt andet end benzin.

Jeps, gummibiblen har hele 23 forskellige forslag. Et af de mest
rimelige og "normale" er dimethylphenol, men hvis man ønsker sig noget
mere eksotisk, så skulle formlen også passe på eksempelvis
bicyclo[2,2,1]hept-5-en-2-carboxaldehyd.

(med forbehold for at Martin har regnet formlen rigtigt ud - jeg har
ikke regnet efter)

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-10-03 21:23

"rAnders" <rand@hotmail.com> writes:

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, så er mit andet gæt paracetamol

Så mangler der et N og et O, og der er et H for meget.

--
-- Torben.

Fra : Max M

Dato : 03-11-03 12:40