Solnedgang tider, hvor finder jeg dem?
Fra : Emil Jensen

Dato : 07-10-03 22:54

Hej NG

Jeg ønsker at vide hvornår solen går ned lørdag d. 1 november i Danmark,
hvordan finder jeg ud af det? Eventuelt en henvisning til en/flere
hjemmeside(r). Der skal også tages højde for at sommertid slutter d 26
oktober.

Mvh

Emil

Fra : Jesper Harder

Dato : 07-10-03 23:46

"Emil Jensen" <lime@jensen73.dk> writes:

> Jeg ønsker at vide hvornår solen går ned lørdag d. 1 november i
> Danmark,

Der hvor jeg bor:

1 Nov 2003: Sunrise 7:31am (CET), sunset 4:45pm (CET)

> hvordan finder jeg ud af det?

Du bruger Emacs' indbyggede kalender.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-10-03 09:27

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Du bruger Emacs' indbyggede kalender.

Det var også straks min tanke, men jeg kunne ikke lige huske hvordan
man sætter en dato på.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-10-03 06:03

Emil Jensen skrev:

> Jeg ønsker at vide hvornår solen går ned lørdag d. 1 november i
> Danmark, hvordan finder jeg ud af det? Eventuelt en henvisning
> til en/flere hjemmeside(r).

http://www.heavens-above.com/

// Klaus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-10-03 06:44

Emil Jensen skrev:
> Jeg ønsker at vide hvornår solen går ned lørdag d. 1 november i
> Danmark ...

Kl. 16:37, Dansk normaltid,
efter "Natur-lommekalenderen" (forlaget Rhodos).

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 08-10-03 09:26

Emil Jensen wrote:

> [...]
> Danmark, hvordan finder jeg ud af det? Eventuelt en henvisning til
> en/flere hjemmeside(r). Der skal også tages højde for at sommertid

Køb Almanakken
http://www.ku.dk/led/infovirksomhed/almanak2001.html

Den fås hos enhver boghandler, koster kun godt 100,- og indeholder også
meget anden interessant information.

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 08-10-03 10:01

Eller brug denne on-line almanak:

http://www.nakskov-gym.dk/almadk/almadk.aspx
--
- JN -

Fra : N. Foldager

Dato : 08-10-03 10:06

Emil Jensen:

> [...]
>hvordan finder jeg ud af det? Eventuelt en henvisning til en/flere
>hjemmeside(r). Der skal også tages højde for at sommertid slutter d 26

Det kommer sandelig an på, hvor du befinder dig.

På den jyske vestkyst går den ned kl 16:47

I København kl 16:29

På Bornholm kl 16:20

Det er trods alt en forskel på 27 min.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-10-03 11:05

In an article of 7 Oct 2003 Emil Jensen wrote:

> [...]
> hvordan finder jeg ud af det? Eventuelt en henvisning til en/flere
> hjemmeside(r). Der skal også tages højde for at sommertid slutter d 26

Jeg fandt engang følgende hjemmeside:

<http://www.adventist.org/sun/sunset.cgi?lat=12.3E&lon=55.5N&tz=CED&showrise=on&showset=on&month=1&day=&year=&type=year&yeardt=2003>

Bemærk, at der i linket både er en geografisk angivelse (lat, long), en
tidszone (tz (CED er sommertid i Danmark, CET er vintertid) og et årstal
(yeardt).

Men oprindelig var der vist en eller anden form, som man kunne taste ind i,
men den har jeg kun brugt én gang. Siden har jeg ændret i det fremkomne
link.
--
Uffe Holst

Fra : Lars

Dato : 30-12-03 21:18

In article <3f833606$0$83052$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, lime@jensen73.dk says...
> Hej NG
>
> Jeg ønsker at vide hvornår solen går ned lørdag d. 1 november i Danmark,
> hvordan finder jeg ud af det?

Hej Emil

Celestia, der kan hentes gratis simulere solsystemet. Du kan oprette den by hvor du bor i
Celestia, hvorefter du kan rejse til jordens overflade, dvs. den by du bor i, hvorefter du kan
se stjernehimmel og dermed solopgange etc.

Celestia
http://www.shatters.net/celestia/

Byer:
http://www.calle.com/world/

--
Best regards

Lars

Fra : alexbo

Dato : 31-12-03 01:48

"Lars" skrev

Jeg kan ikke se det oprindelige indlæg, så jeg svarer her.

http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.html

mvh
Alex Christensen