Manglende argumentation
Fra : Tais

Dato : 07-10-03 14:41

Nogen der kan argumentere for at f(x) = (x+a) / (x+b) altid vil være en
voksende funktion for x > 0, hvor a og b er positive tal, og a < b.

Mvh. Tais

Fra : Stein A. Stromme

Dato : 07-10-03 14:57

[Tais]

| Nogen der kan argumentere for at f(x) = (x+a) / (x+b) altid vil være
| en voksende funktion for x > 0, hvor a og b er positive tal, og a < b.
| Mvh. Tais

hva med å utføre polynomdivisjonen? så får du f(x) = 1 + (a-b)/(x+b)
og kan drøfte videre derfra.

SA
--
Stein Arild Strømme +47 55584825, +47 95801887
Universitetet i Bergen Fax: +47 55589672

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 07-10-03 15:26

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> writes:

> Nogen der kan argumentere for at f(x) = (x+a) / (x+b) altid vil være
> en voksende funktion for x > 0, hvor a og b er positive tal, og a <
> b.

Prøv at diffenentiere f(x).

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Heat is the self-restoration of matter in its formlessness, its
liquidity the triumph of its abstract homogeneity over specific
definiteness, its abstract, purely self-existing continuity, as
negation of negation, is here set as activity. - Hegel

Fra : Tais

Dato : 07-10-03 18:28

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at diffenentiere f(x).
>
> --
Ved differention får: f ' (x) (b-a) / ((b+x)^2), men jeg kan ikke rigtig få
noget ud af det!

Tais

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-03 18:56

"Tais" <taisclaridge@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3f82f7c4$0$32510$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ved differention får: f ' (x) (b-a) / ((b+x)^2), men jeg kan ikke rigtig få
> noget ud af det!

Hvad er fortegnet altid i tæller og nævner?

Mvh
Martin

Fra : Tais

Dato : 08-10-03 16:18

> "Tais" <taisclaridge@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er fortegnet altid i tæller og nævner?

Ahhh. Da værdierne i tæller og nævner altid er positive, vil værdien for
differentialkvotienten derfor også være positiv - Ergo - funktionen er
konstant voksende... Mange tak for hjælpen, jeg manglede lige at få at vide
hvad jeg egentligt ledte efter...

Mvh. Tais