Gustavsberg og fiber-sondring
Fra : Bo Warming

Dato : 06-10-03 06:30

Halvdelen af svenskere bor afsides på klippegrund og ikke med kloakering ,
som hvad er lovpligtig i DK
Derfor laver Gustavsberg-toiletkummefabrikanten masser af kummer, hvor urin
og afføring adskilles.
Det er der fremtid i, og måske ikke kun udfra økologi og
genbrugs-gødnings-motivation.

Hollandske svinestalds-designere udvikler samlebåndssystemer, der under
tremmegulvene , som svinene går på,. leder de fiberrige ekskrementer -
lorten - vandret væk, og kun urin risler ned i gylletanken, som altså
bliver ajle-tank.

Der er store problemer i dette, og de fleste hollandske svineavlere betaler
tyske svineavlere for at afhente deres gylle og sprede det på egne fjerne
marker. Hollandske miljømyndigheder tillader ikke, at alt kvælstof fra de
mange svin på det lille areal, siver ned i grundvandet.

Der er grund til at udtænke bedre teknologi - og danske påfund med omvendt
osmose og dekantering er alt for dyre.

Til menneskebrug har jeg udviklet et godt system, hvor almindelig stanniol
foldet som kræmmerhus og stivet af pr engangsbægerr bruges til opsamling af
afføringen, mens det flydende opsamles i kop, der straks tømmes på mælke-
eller vin-emballage, der smides ud når de er fulde og passende mange. Det
stanniol-forseglede faste smides i plastikpose, der smides ud når fuld, og
her er heller ikke lugt ud i rummet.

Jeg tror, at den meget letflydende "faste" afføring fra svin, der alt for
let blander sig i urinen, så de forfærdelige indol-skatol-ammoniak lugte
opstår - med fordel kan opfanges af meget tynde , genbrugelige
stanniolstykker under tremmegulvet og derved kan blanding af stort og småt
undgås, og nedbrydnings-processerne minimeres.

Også i ajle-tanke var der så stor ammoniak-dannelse, at nogle karle, der
kravlede ned i en tømt tank for at rengøre , besvimede og døde.

Men ajle, altså gæret urin, afgiverikke en lugt. der hænger ved tøjet, som
gylle gør, og ammoniak-tabet kan mindskes ved
bestråling(røntgen/UV/radioaktiv isotop) , der dræber ureasedannende
bakterier) eller ved at tanken er dybt under jorden, hvor temperaturen er
lav.
De ny højteknologiske store "borebiller", der laver tunneler, må kunne lave
snævrere gange under stald og staldomgivelser, og disse må kunne forsegles
så vandtæt med et tyndt plastiklag, at de kan bruges som erstatning for de
store , dyre cementcylindre, som økomyndigheder overvåger pr helikopter for
at tjække at spærrelag er korrekt udseende og derfor velfungerende (m/u
halmlag).

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Rado

Dato : 06-10-03 21:10

On Mon, 6 Oct 2003 07:30:25 +0200, "Bo Warming"
<ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> [...]
>og afføring adskilles.
>Det er der fremtid i, og måske ikke kun udfra økologi og

Ifølge biodynamikerne (Steiner) er menneskegødning den mest ringe
gødning af alle, da mennesket udnytter føden maksimalt. Desuden skulle
den få afgrøderne til lettere at rådne og mugne, ved opbevaring. Det
skulle også påvirke smagen negativt. Af samme grund fraråder man
generelt brugen af den.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Bo Warming

Dato : 06-10-03 22:05

"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> den få afgrøderne til lettere at rådne og mugne, ved opbevaring. Det
> skulle også påvirke smagen negativt. Af samme grund fraråder man

Selvom Rudolf Steiner var Nietzsche-fan var han ikke ret klog. Ofte meget
overtroisk.

Menneskegødning består ligesom husdyrgødning af masser af fibre og bakterier
og lidt mineraler, der altid vil gavne de planter man gøder.
De vil aldrig tage smag af de grimt-lugtende aminer der afsondres af lort,
lig og fisk. For de damper af eller fortyndes og suges ikke ind i
planterødder.

Mennesket udnytter føden MINIMALT, og derfor er der flere rotter under en
storby end mennesker i den, for menneskenes lort er sund næring for
rotterne. Som ikke kan fordøje cellulose , men udnytter det stivelse og
protein som vore dovne enzymer ikke har gidet skovle gennem tarmmembranen.

Grønlanske slædehunde gider ikke spise hinandens lort, men lorten fra en
hund i et dansk rigt hjem deroppe, æder de altid sultne trækdyrshunde
begærlgt, for tamhunden får også så rigelig med mad, at den kun har "skummet
fløden" mht næringsstoffer. Har jeg hørt. Og hælder mod at tro på.

Det er tvivlsomt at smitte overføres via lort der har ligget i køkkenhavens
muld og blevet regnet på en lang sommer . Men det kan ikke udelukkes, så man
er hysterisk forsigtig. Leverikte er den eneste parasit der kan overføres -
og den er ikke set i DK i over 100 år.(lissom trikiner og bændelorm er
udryddet af kødfrysning mm)