Kalk i Toilet!
Fra : Jannick

Dato : 05-10-03 12:41

Ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men send mig endelig videre såfremt
jeg er gal på den... Jeg er flytte for nyligt og i min nye lejlighed har jeg
en del kalk i toilettet .

Specielt i randen rundt i vandkanten er det en genstridig stribe og oppe
der hvor vandet løber ud.....
Jeg har prøvet at væde nogle vat-rondeller med 32% eddikesyre og ladet dem
sidde på nogle timer, for derefter at børste og skrubbe på det. Men det
skidt vil ski ikke af . Har også prøvet med noget stærkt kalk og
rustfjerner, men ligemeget hjælper det .

Er der nogen der har nogle gode tips/ideér til hvorledes jeg får bugt med
det kalk? Jeg skal åbenbart bruge særdeles kraftige sager for at komme til
bunds i det her........

Mvh.

Fra : Jens og Jannie

Dato : 05-10-03 13:27

Jannick wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode tips/ideér til hvorledes jeg får bugt
> med det kalk? Jeg skal åbenbart bruge særdeles kraftige sager for at

Hvis det er kalk, så skulle det altså være muligt, at fjerne det med
eddikesyre, men et par timer er sikkert ikke nok, jeg plejer at skubbe alt
vandet ud af kummen men toilet børsten, så bruger jeg nogle gamle klude,
gennemvædet med eddikesyren, lukker kummen til med husholdningsfilm, og
lader det stå fra fyraften den enne dag til lige før fyraften den anden dag,
jeg har lavet en del flytte lejligheder, og har aldrig oplevet at denne
metode ikke kune tage det, så længe der var tale om kalk.

men det kan også vare andre aflegringer, okker eller rust, og så er sagen en
anden, men du kan helt sikkert spørge din lokale mallermester til råds.

Jens

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-10-03 13:28

Jannick (Jan@janse.dk) skrev følgende:
> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode tips/ideér til hvorledes jeg får bugt
> med det kalk? Jeg skal åbenbart bruge særdeles kraftige sager for at

http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/raad-lister/huset.shtm#hus79

Tålmodighed er en dyd.... :)

- Martin

Fra : LR

Dato : 05-10-03 14:55

> [...]
> skidt vil ski ikke af . Har også prøvet med noget stærkt kalk og
> rustfjerner, men ligemeget hjælper det .

Brug saltsyre!

Mvh,

Lasse

Fra : Thomas Demant

Dato : 05-10-03 15:01

> Brug saltsyre!
Ødelægger det ikke glasuren, får toilettet til at se helt mat ud og giver en
meget porøs overflade der er meget svær at holde ren i fremtiden?

--
Thomas

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 07-01-04 17:14

Fra : N. Foldager

Dato : 08-01-04 12:09

Nicolai Kaltoft:

>Er der noger, der kender forskellen mellem osmolaritet og osmolitet???

>På vores nyrekursus bruges ganske konsekvent betegnelsen osmolitet i
>stedet for osmolaritet, mens der i resten af vores lærebog (Berne & Levy -
>Physiology) bruges osmolaritet.

Jeg kender ikke begrebet "osmolitet", og mistænker, at det enten er
skrivefejl eller en helt uspecifik betegnelse for "osmolaritet" og
"osmolalitet" under ét.

Betegnelsen "osmolitet" bruges i hvert fald (næsten?) ikke.

>Vores bedste gæt er, at der ved osmolitet
>er tale om den del af osmolariteten, der er forårsaget af de effektive
>osmoler (f.eks. ikke den del der stammer fra urea).

Når talen er om osmolaritet og osmolalitet er det jo altid kun den
osmotisk aktive stofmængde, der refereres til.

"Osmolaritet"
er antal mol osmotisk aktivt stof per *rumfang* blanding.

"Osmolalitet"
er antal mol osmotisk aktivt stof per *masse* opløsnings*middel*
(solvent).

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-01-04 18:00

"N. Foldager" wrote:

> [...]
>
> "Osmolalitet"
> er antal mol osmotisk aktivt stof per *masse* opløsnings*middel*

Mere generelt bruges molaritet og molalitet i kemi som betegnelser for
de størrelser der måles i mol/L henholdsvis mol/kg.

Det er vist rigtigt at man i det første tilfælde måler pr. liter
*blanding*, mens man i det andet måler pr. kilogram *opløsningsmiddel*.
Det forekommer inkonsekvent, men det er åbenbart de størrelser der er
mest nyttige i praksis.

Molaliteten af en opløsning af salt i vand er vistnok proportional med
frysepunktssænkningen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 09-01-04 18:09

Jeg skrev:

> [...]

Jeppe Stig Nielsen:

>Mere generelt bruges molaritet og molalitet i kemi som betegnelser for
>de størrelser der måles i mol/L henholdsvis mol/kg.

Hvad mener du med "mere generelt" ?

>Det er vist rigtigt at man i det første tilfælde måler pr. liter
>*blanding*, mens man i det andet måler pr. kilogram *opløsningsmiddel*.

Ja.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-01-04 19:14

"N. Foldager" wrote:

> Hvad mener du med "mere generelt" ?

Blot at det vel ikke alene er i forbindelse med osmose at begreberne
molaritet og molalitet bruges.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 09-01-04 20:06

Jeppe Stig Nielsen:

>Blot at det vel ikke alene er i forbindelse med osmose at begreberne
>molaritet og molalitet bruges.

Undskyld. Jeg sov og bemærkede ikke, at du undlod "os-".

Venlig hilsen

Niels Foldager