Iltbalance i Jordens atmosfære
Fra : PEHnews

Dato : 05-10-03 09:30

De ca. 21 pct. ilt i Jordens atmosfære hidrører som bekendt fra fotosyntese
gennem måske 3,8 mia år foretaget først af cyanobakterier, og fra for måske
ca. 1,5 Mia år siden også af eukaryotiske organismer med kloroplaster
(endosymbiontiske cyanobakterier).
Ilten blev sandsynligvis først hovedsaglig brugt til at ilte
ferroforbindelser og svovl i havene inden den senere gik i atmosfæren. Det
nuværende iltniveau har vi haft i ca. 300 mio. år.
Dette emne er meget overskueligt behandlet i Fenchels lille bog "Det Første
Liv". Han forsøger også at opstille et støkiometrisk regnskab, hvor kun ca.
4 pct. af den producerede ilt ikke er blevet bundet i ferri-forbindelser,
sulfater, karbonater m.v.
Ilten hidrører for H2O, som spaltes i fotosyntesen. Og vand har vi jo nok
af - indtil videre.

Mit spørgsmål til dem, der måtte vide det er så:

Hvordan er balancen mellem Jordens samlede iltbeholdning og tab til det
omgivende univers, altså hvor meget ilt undviger Jordens atmosfære.?
Spørgsmålet er relevant, når man sammenligner med den meget tynde
atmosfære, med spor af ilt, på Mars.
Hvordan er tilsvarende balancen m.h.t. CO2 og N?
(Der frigøres "internt" løbende CO2, N-forbindelser, S-forbindelser m.v.
som følge af vulkanudbrud).

Jeg har ikke kunnet finde noget om disse vigtige balancer. Der er sikkert
mindst en, der ved det, og kan forklare det kort her, eller i alt fald give
en brugbar henvisning.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-10-03 10:37

PEHnews wrote:

> [...]
> Ilten blev sandsynligvis først hovedsaglig brugt til at ilte
> ferroforbindelser og svovl i havene inden den senere gik i atmosfæren.

Fortidens atmosfære var tykker da solen var kolder, og en tykker atmosfære kan
rumme mere
vand. Så den større vandmængte i atmosfæren må have betydet mere brinttab
selvom solen var kolder.

Da jordens atmosfære udsættes for månes tynktekraft så trækkes der mere brint
fra jorden end fra Mars.

Der var ikke ret mange kontinenter og dem der var der, var så lave, at der kun
var nogen bjegtoppe som øer.

Der var ikke nogen tør jernholdig skorpe på jorden, som kunne iltes ligesom på
mars.
Og havbunden kan ikke iltes inden at havet iltes.

Der er ligesom noget er ikke stemmer i modellerne.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-03 14:08

PEHnews wrote:

> [...]
> atmosfære, med spor af ilt, på Mars.
> Hvordan er tilsvarende balancen m.h.t. CO2 og N?

Mit ukvalificerede gæt er at der stort set kun tabes helium under de
temperatur- og trykforhol som findes i Jordens atmosfære i dag. Jeg
tror ikke der er mange oxygen-atomer der undslipper Jordens tyngde,
heller ikke som H2O-molekyler.

For heliums vedkommende er der en ligevægt mellem den helium der hele
tiden dannes ved henfald af thorium og uran (og døtre heraf), og den
helium der undviger Jordens tyngdefelt. Dette gælder dog ikke isotopen
helium-3, så hvis du ligger inde med noget af det, må du hellere holde
godt fast i det.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)