EMF
Fra : John T.

Dato : 04-10-03 21:12

Nogen der ved hvordan elektromagnetiske felter påvirker den menneskelige
organisme? Har det noget på sig at de nye UMTS antennemaster kan være os
skadelige?

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-03 23:25

John T. skrev:

>Nogen der ved hvordan elektromagnetiske felter påvirker den menneskelige
>organisme?

Jeg er ikke sikker på at man er kommet til bunds i det. Jeg mener
ikke at der entydigt er påvist nogen følgevirkning af at folk bor
tæt på et kraftigt felt, f.eks. nær højspændingsanlæg eller
-ledninger.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-03 00:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke at der entydigt er påvist nogen følgevirkning af at folk bor
> tæt på et kraftigt felt, f.eks. nær højspændingsanlæg eller

Formentlig gør det en væsentlig forskel om frekvensen er 50 Hz (som
ved en højspændingsmast) eller mange MHz eller GHz (som ved visse
sendemaster). Man kunne endda forestille sig at der var helt specifikke
frekvenser der var særligt problematiske.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-10-03 23:59

"John T." wrote:

> Nogen der ved hvordan elektromagnetiske felter påvirker den menneskelige
> organisme? Har det noget på sig at de nye UMTS antennemaster kan være os
> skadelige?

Jeg véd ikke noget, men man må vel kunne sammenligne påvirkningen fra
at bo nær en sender med påvirkningen fra at holde en mobiltelefon med
indbygget sender op til øret. Hermed mener jeg ikke at de to påvirk-
ninger er lige store, men at man må kunne regne ud hvad der er værst
(forudsat at den slags påvirninger overhovedet er »slemme«).

Jeg tror at det stadig er uvist hvilke langtidspåvirkninger på sundheden
der måtte være ved forkellige frekvenser og intensiteter af strålingen.
Forhåbentlig er der slet ingen ved de frekvenser vi bruger.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 07-10-03 07:41

Remove Q1P42 from mail address
when replying direct.
"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> [...]
> at bo nær en sender med påvirkningen fra at holde en mobiltelefon med
> indbygget sender op til øret. Hermed mener jeg ikke at de to påvirk-

Det er de *så absolut* ikke.

Der er stor forskel på det felt som man udsættes for ved brugen af
mobiltelefonen, og
det felt man påvirkes af fra en sendermast blot 100m meter borte.
Faktisk er jeg på nippet til at sige, at påvirkningen fra en sendermast (i
en passende afstand, dvs. at man
jo naturligvis ikke hænger i en snor foran antennen) er neglibelt
sammenlignet med det man udsættes
for ved brugen af mobiltelefonen.

Om det så er farligt er en anden diskussion. Som nævnt andetsteds, har selv
ganske omfattende undersøgelser
vedr. sygdomsforløb vercus brug af mobiltelefoner, ikke kunne påvise nogen
effekt.
Se. f.eks. denne fra det Svenske SSI:
http://www.ssi.se/ssi_rapporter/pdf/ssi_rapp_2002_16.pdf

og en lidt mere 'populær' (dog stadig informativ) udgave
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/mobiltele/stralning_mobil.pdf

Forskningsministeriet udgav også for nyligt en rapport i samme boldgade:
http://www.videnskabsministeriet.dk/fsk/div/itsoejlen/Radioboelger.doc

hilsen Søren

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-10-03 10:59

"Søren Kjærsgaard" wrote:

> [...]
> en passende afstand, dvs. at man
> jo naturligvis ikke hænger i en snor foran antennen) er neglibelt

I afstanden r fra en sender der laver radiobølger med effekten P, må
vi gå ud fra at man er påvirket af intensiteten

I = P/(4pi·r²)

Så hvis fx sendemastens effekt er en million gange større end tele-
fonens, så skal man blot være 1000 gange så langt væk fra masten som
man normalt er fra sin telefon.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 07-10-03 13:55

> [...]
>
> Så hvis fx sendemastens effekt er en million gange større end tele-
> fonens, så skal man blot være 1000 gange så langt væk fra masten som

Korrekt, men det er den så sandelig heller ikke(!)
Typisk sender de med 25W, måske endda endnu mindre alt efter det ønskede
dækningsområde.
Antennen har så en vis direktivitet, men den er primært rettet fremefter og
ikke direkte ned i jorden
foran den (ellers kan det jo være svært at supportere en celleradius på
15km.......)

mvh Søren

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 07-10-03 14:05

Remove Q1P42 from mail address
when replying direct.
"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

Et par kommentarer mere

> I afstanden r fra en sender der laver radiobølger med effekten P, må
> vi gå ud fra at man er påvirket af intensiteten
>
> I = P/(4pi·r²)

Hvis man betragter antennen som en isotropisk (punktformig) antenne, ja.
I praksis en den retningsbestemt og endda i en relativ smal vinkel.

> Så hvis fx sendemastens effekt er en million gange større end tele-
> fonens, så skal man blot være 1000 gange så langt væk fra masten som
> man normalt er fra sin telefon.

Fin betragtning, der blot forstærker min pointe: selv ganske tæt på en
mobilsender
er signalstyrkerne forsvindende små.

mvh Søren

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-03 10:45

"John T." <john@dat.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der ved hvordan elektromagnetiske felter påvirker den menneskelige
> organisme? Har det noget på sig at de nye UMTS antennemaster kan være os
> skadelige?

Mange undersøgelser fra ikke fundet sammenhæng mellem
magnetfelter fra el-ledninger og kræft. Felterne fra
højspændingsledningerne
er for små til at man kan påvise evt. skadevirkninger.

I Polen har man fundet sammenhæng mellem kræfttilfælde og
personer, der arbejder med Radar.

Prof. Kjell Hansson m.fl. har skrevet om felter fra mobil-
telefoner og forskellige skadevirkninger i Läkertidningen nr. 46,
hvor der er en del referencer.

WHO har udarbejder grænseværdier for denne form for stråling,
spørgsmålet er alene, om de er for store.
Emnet er betydelig usikkert pt.

Per A. Hansen