Måske OT
Fra : Lothario

Dato : 02-10-03 22:17

Jeg vil bare lige høre, hvordan det væske vi drikker løber gennem kroppen og
bliver til affaldsprodukt. Hvilke organer passerer de osv.

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-10-03 22:49

Scripsit "Lothario" <waste@tdcspace.dk>

> Jeg vil bare lige høre, hvordan det væske vi drikker løber gennem kroppen og
> bliver til affaldsprodukt. Hvilke organer passerer de osv.

Dit spørgsmål er ganske indenfor gruppens emne, men det ligner også
rigtig meget lektier (1.g. obligatorisk biologi eller sådan
noget). Det er vi ikke meget for at servere færdigkogte svar på.

Hvis jeg tager fejl og dit spørgsmål *ikke* er lektier, må du nok
hoste op med noget mere konkret om hvad det er der gør dig nysgerrig.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Lothario

Dato : 03-10-03 19:02

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Hvis jeg tager fejl og dit spørgsmål *ikke* er lektier, må du nok
> hoste op med noget mere konkret om hvad det er der gør dig nysgerrig.

Nu er det 6 år siden jeg gik i 1.g, og jeg husker altså ikke meget fra
biologi-timen. Men det jeg er specifikt interresseret i er forbindelsesledet
mlm. mavesækken og nyrerne. Hvordan transporteres affaldsstofferne til
nyrerne?

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 04-10-03 20:26

> Men det jeg er specifikt interresseret i er forbindelsesledet
> mlm. mavesækken og nyrerne. Hvordan transporteres affaldsstofferne til
> nyrerne?

Forbindelsesledet mellem maven - eller rettere sagt tarmen - og nyrerne er
blodet.
Fra tarmen optages væsken i blodet, og vand og affaldsstoffer filtreres fra
blodet i nyrerne.

Hilsen Bjørli

Fra : Lothario

Dato : 05-10-03 23:27

Mange tak.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-10-03 15:27

"Lothario" <waste@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil bare lige høre, hvordan det væske vi drikker løber gennem kroppen
og
> bliver til affaldsprodukt. Hvilke organer passerer de osv.

Det passerer gennem maven.
Affaldsstofferne filtreres fra i nyrene og ledes ind
i blæren.
Noget af væsken ledes ud via svedkirtlerne.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-03 20:26

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> Affaldsstofferne filtreres fra i nyrene og ledes ind
> i blæren.
> Noget af væsken ledes ud via svedkirtlerne.

Der er også en sløjfe ind over leveren, hvor fedtstof tilledes via lymfen.

Vdr.affald, så renses der både i nyrer og lever(udskilles i tarm). Der er
også affald i sved (urinstof).

Der er væsketab både via tarm, urin, sved, og direkte fordampning (mest ved
ånding). Mindre tab er spyt, sæd, og blødning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen