Sommertid. Hvem bestemmer at det slutter 2~
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-10-03 21:08

Jeg er - som de fleste - tilfreds med at vi har sommetid i Danmark.

I år slutter den 26/10.

Men hvorfor så sent.? For nogle få år siden sluttede det midt i
september. Mener jeg. - Hvad jeg mener er passende for Danmark.
(position nord/syd)

Jeg mener at vide at USA de seneste år har haft samme periode som os
europæere. Så der er mange der skifter samtidig, og dermed næsten
umuligt at ændre.

Men hvem beslutter hvornår vi skifter.?

(Jeg har søgt på Google uden held. På dansk.)

Mvh. Jørgen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 02-10-03 21:36

Jørgen Rasmussen skrev:

> Men hvorfor så sent.? For nogle få år siden sluttede det
> midt i september. Mener jeg. - Hvad jeg mener er passende
> for Danmark. (position nord/syd)

Til og med 1995 skiftede Danmark tilbage den sidste søndag i september.
Siden 1996 er det sidste søndag i oktober.

Baggrunden for dette var at i lang tid skiftede Storbritannien
anderledes end det europæiske kontinent. Dette blev harmoniseret så hele
Europa skiftede samtidig.

Forlængelsen har nok baggrund i at sommertiden med de nye regler bedre
følger temperaturernes symmetri i stedet for kun daglængdens.
Temperaturen i slutningen af september er normalt højere end i
slutningen af marts.

> Jeg mener at vide at USA de seneste år har haft samme
> periode som os europæere.

De områder i Nordamerika der har sommertid, starter første søndag i
april, mens Europa starter sidste søndag i marts. Begge kontinenter går
tilbage til vintertid den sidste søndag i oktober.

> Men hvem beslutter hvornår vi skifter.?

De er vedtaget i EU-Parlamentet og Ministerrådet. Adskillige europæiske
lande uden for EU følger EU's datoer hvis de anvender sommertid.

TT

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-10-03 07:27

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> følger temperaturernes symmetri i stedet for kun daglængdens.
> Temperaturen i slutningen af september er normalt højere end i

Det er bare ærgerligt at vinterdepressioner bliver styret af *lyset* og
ikke temperaturen. Jeg har det meget bedre på en dag hvor jeg har stået
op i dagslys. Den slags er der blevet færre af, siden de skiftede til
det andet system.

--
PeKaJe

I disagree with what you say, but will defend to the death your right to
tell such LIES!

Fra : Bo Warming

Dato : 03-10-03 12:58

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> ikke temperaturen. Jeg har det meget bedre på en dag hvor jeg har stået
> op i dagslys. Den slags er der blevet færre af, siden de skiftede til

Vinterdepression er især TEORI og der er ikke sikker statistik om vi
påvirkes af daglængde

Myndigheder kan lide at gøre et eller andet
"bessermachen"
så de følger folks OPLEVELSE af at nu er det vinter

Flextid havde været bedre end sommertid

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-10-03 15:48

Thomas Thorsen wrote:

> De er vedtaget i EU-Parlamentet og Ministerrådet. Adskillige europæiske
> lande uden for EU følger EU's datoer hvis de anvender sommertid.

Ja, Google kender bl.a. siden

http://europa.eu.int/eur-lex/pri/da/oj/dat/2001/l_031/l_03120010202da00210022.pdf

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)