Overfladeegenskaber ved elektroplatering?
Fra : //zigge

Dato : 01-10-03 16:04

Hej

Jeg står og skal lave en "dims" der består af flere dele der skal tinloddes
sammen.
Fordi det er svært at skaffe en del af komponenterne i kobber tænkte jeg på
at erstatte dem med dele i aluminium.
Men da de skal loddes sammen med tinlod kan det ikke umiddelbart lade sig
gøre.
Derfor ville jeg lige høre her om jeg kan lægge et lag kobber på
aluminiumsdelene i et elektrolytisk bad og derefter lodde dem med et godt
resultat?
Jeg tænker her mest på de mekaniske egenskaber, hvordan vil loddetinnet
binde på overfladen og vil de loddede dele have samme styrke som hvis det
var rene kobberkomponenter der var brugt?
Et par sidespørgsmål; hvad med de galvaniske egenskaber? Komponenterne skal
bruges i et system hvor der er en svag elektrolyt tilstede i vand, vil jeg
risikere at komponenterne tæres med rekordfart?
Hvordan finder jeg ud af hvor tykt et lag jeg har lagt på? Ved at veje
kobberelektroden før og efter behandling af emnet og dividere ud på den
belagte overflade?
Hvor tykt et lag skal der til for at jeg kan regne med at overladen "tror"
at komponenten er af kobber?

Mvh
//zigge

Fra : Jens Harming

Dato : 02-10-03 12:44

Hej
Har du prøvet først at fortinne aluminium ?
Problemet er alu-ilter som dannes lige så snart luft kommer til aluminium.
Hvis du varmer op så der ligger en dråbe smeltet loddetin skal du skrabe
aluminiumsoverfladen under dråben med en skarp genstand. Dette fjerner
aluminumsilter og tillader loddetin at flyde ud og binde sig til overfladen.
Valget af flusmidler er også vigtigt...desværre har jeg ingen forslag....men
ovenstående metode har jeg afprøvet med almindeligt elektronikloddetin...og
det fungerede.
Hilsen
Jens

Fra : //zigge

Dato : 02-10-03 16:20

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forslag....men
> ovenstående metode har jeg afprøvet med almindeligt

Problemet er lidt større end en dråbe - jeg skal have fortinnet ca 50 cm^2

Mvh
//zigge

Fra : LR

Dato : 02-10-03 18:04

> Valget af flusmidler er også vigtigt...desværre har jeg ingen
forslag....men
> ovenstående metode har jeg afprøvet med almindeligt
elektronikloddetin...og

Er du sikker på det var aluminium du loddede på? Jeg har aldrig kunnet på
loddetin til at hæfte på aluminium uanset hvordan jeg forbehandlede.

Mvh

Lasse

Fra : Jens Harming

Dato : 02-10-03 18:31

> [...]
>
> Er du sikker på det var aluminium du loddede på? Jeg har aldrig kunnet på
> loddetin til at hæfte på aluminium uanset hvordan jeg forbehandlede.

Hej...ja jeg er ret sikker...det var en gammel kedel til gasblus. Men
fjernelse af oxidlag kræver lidt hård mekanisk bearbejdning. Og
husk...bortskrabning af oxid skal ske under dække af smeltet loddetin...
Hilsen
Jens

Fra : Emil

Dato : 02-10-03 22:47

On Thu, 2 Oct 2003 13:43:59 +0200, Jens Harming wrote:

>Valget af flusmidler er også vigtigt...desværre har jeg ingen forslag....men
>ovenstående metode har jeg afprøvet med almindeligt elektronikloddetin...og
>det fungerede.

I mine notater om flusmidler til aluminium er der tre opslag.
Det første lyder:
5 gr. klorkalk blandes længe med 1 liter denatureret sprit og
filtreres.

Det andet opslag lyder blot således:
Kaliumklorid
Litiumklorid
Kaliumbisulfat
Natriumklorid

Her fremgår det ikke om kemikalierne kan anvendes enkeltvis, om
de er forenelige, om de skal anvendes i en opløsning eller andet.

I et tredie lille notat står der blot Nocolock.
Måske kan nogen genkende lidt af ovenstående, og forklare
nærmere.

m.v.h. Emil
--

Ved svar via e-mail skal 'invalid' erstattes med 'com'

Fra : 15kw

Dato : 02-10-03 18:03

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i
> [...]

> Derfor ville jeg lige høre her om jeg kan lægge et lag kobber på
> aluminiumsdelene i et elektrolytisk bad og derefter lodde dem med et godt

Det kan fint lade sig gøre at overføre et lag kobber på aluminium ved
elektrolyse, som elekrolyt kan du lave en mættet opløsning af kobbersulfat,
du bruger så en kobber plade som den ene pol og aluminiums dimsen som den
anden.
Hvis det skal blive godt uden blæner i belægningen skal du sørge for at
aluminium dimsen er helt fri for ilt forbindelser i oberfladen.

PS. Har selv prøvet og det virker.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : //zigge

Dato : 02-10-03 23:16

"15kw" <nospam15kw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det skal blive godt uden blæner i belægningen skal du sørge for at
> aluminium dimsen er helt fri for ilt forbindelser i oberfladen.

Ok, det skulle jo ikke være et stort problem at fjerne oxidlaget og liste
dimsen ned i elektrolytten, jeg kan vel lave en stor balje elektrolyt og
tage gummihandsker på og så rense dimsen af med ståluld

Prøvede du at lodde på det behandlede emne bagefter?
Det er sådan set det jeg er mest spændt på.

Mvh
//zigge

Fra : 15kw

Dato : 03-10-03 15:43

> Prøvede du at lodde på det behandlede emne bagefter?

Ja og det virkede fint, der skal dog noget varme til da aluminium leder
varmen godt.

Jeg lavede nogle prøver den gang jeg rodede med det og fant frem til at 20mA
pr cm2 overflade i 1 time var meget passende, du skal passe på at spændingen
mellem anode og katode ikke kommer over 2,5V da det hele bliver sort og
grumset.
Du skal heller ikke blive ved for længe da der ellers bliver dammet store
fine klumper af kupper.

Hvis du har god tid og vil prøve noget sjovt så kan du tage dit
elektrolysebad og lade et stykke ledning hænge ned i det i stedet for
aluminiums pladen, lad det stå mindst en uge med strøm på uden at røre ved
det (væsken skal stå helt stille) så vil du se et rodnet af kubber
krystaller fra enden af ledningen, det ser pænt ud men er meget skrøbeligt.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : //zigge

Dato : 03-10-03 23:39

> [...]
spændingen
> mellem anode og katode ikke kommer over 2,5V da det hele bliver sort og

Kan man vende polariteten sådan at aluminiumsoverfladen renses først og
afsætter oxidlaget på en dummy-elektrode før man vender polariteten og
udskifter til en kobber elektrode?

Mvh
//zigge

Fra : 15kw

Dato : 04-10-03 08:13

> [...]
>
> Kan man vende polariteten sådan at aluminiumsoverfladen renses først og
> afsætter oxidlaget på en dummy-elektrode før man vender polariteten og

Det vil kræve en anden elektrolyt, jeg ved dog ikke hvilken.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : LR

Dato : 04-10-03 12:43

Kunne det tænkes, at elektrolyse kan bruges til at svejse med? Altså fx at
tilføje kobber mellem to pladekanter ind til de hænger sammen?

Mvh,

Lasse