Aflivning af det nye komma
Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 04-10-03 08:22

Godt at kun et fåtal af lærerne i Den danske Folkeskole spildte
lærer- og elevtid på indlæring af det nye komma, som var et
misfoster af rang:

------->>
Kommakrigen afblæst

Sprognævnet skærer nu igennem og afliver det nye komma. Det
gamle gramatiske komma fortsætter med en lille inspiration fra
det nye.

-------<<

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-10-03 12:24

Grethe / Sportslex wrote:
> Godt at kun et fåtal af lærerne i Den danske Folkeskole spildte
> lærer- og elevtid på indlæring af det nye komma, som var et
> misfoster af rang:

jeg er ikke enig i at det var et misfoster af rang- men det er
korrekt som sprognævnet siger, at det nye komma skabte mere
opmærksomhed end andre mere væsentlige ting. Selv har jeg været for
doven til at sætte mig ind i de nye kommaregler, så jeg betjener
mig fortsat af pausekommatering, som jeg stadig synes er bedre end
det grammatiske komma, hvis man altså har overblik over sproget.
Har man ikke det, vil de nye kommaregler altså blive en slags
lettelse for alle, tror jeg.

--
ahw

Fra : Andreas

Dato : 04-10-03 16:22

On Sat, 4 Oct 2003 13:23:36 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<Karl@meget.smart.dk> wrote:

> [...]
>det grammatiske komma, hvis man altså har overblik over sproget.
>Har man ikke det, vil de nye kommaregler altså blive en slags

Som jeg forstår det, er pausekomma da passé.

Det bør da være det grammatiske komma, som vi lærer børnene, og som
jeg læste politiken er det også meningen at der kun bliver ét system,
nemlig det grammatiske med visse tilføjelser.

VH
Andreas
(med matematik og samfundsfag på linjefag 2. årgang)

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-03 20:18

Andreas <Andres@it.dk> wrote:

> Det bør da være det grammatiske komma, som vi lærer børnene, og som
> jeg læste politiken er det også meningen at der kun bliver ét system,
> nemlig det grammatiske med visse tilføjelser.

At dømme efter debatten på dk.kultur.sprog, er det nye grammatiske komma
afskaffet, mens det gamle grammatiske komma bibeholdes med få ændringer.
Ændringer der i realiteten gør det til det nye grammatiske komma.
Journalisterne skal således være blevet snydt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-10-03 07:47

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> At dømme efter debatten på dk.kultur.sprog, er det nye grammatiske komma
> afskaffet, mens det gamle grammatiske komma bibeholdes med få ændringer.

Det er ikke afskaffet, men det bliver det! Der er opgivet dato for
ikrafttrædelsen.

> Ændringer der i realiteten gør det til det nye grammatiske komma.

Ikke helt! Det bliver spændende at se, om valgfriheden bliver eksklusiv
eller helt fri. - om man konsekvent skal vælge eller fravælge at sætte komma
foran ledsætninger.

> Journalisterne skal således være blevet snydt.

Det kan man godt sige, men kun hvis den enkelte skal vælge side eksklusivt.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-10-03 10:26

Andreas wrote:

> Som jeg forstår det, er pausekomma da passé.

Man kaldte også pausekommaet for "grammatisk pausekomma" - og da
det til en forveksling ligner det nye komma, som man vil indføre
fra årsskiftet, så er det ikke passé.

> [...]
> jeg læste politiken er det også meningen at der kun bliver ét
system,
> nemlig det grammatiske med visse tilføjelser.

Jeg mener at det grammatiske komma har nogle store mangler og
uhensigtsmæssigeheder, så alene af den grund bør man ikke fortsætte
med det, men det nye komma ender med en slags mellemting mellem
pausekommaet og grammatisk komma og det er da et skridt på vejen.

--
ahw

Fra : Helge Andreasen

Dato : 06-10-03 19:56

"Det nye komma" var den mest fornuftige fornyelse af det danske skriftsprog
i nyere tid. Synd at så få (dansk-)lærere gad sætte sig ordentlig ind i de
nye regler.

Med venlig hilsen
Helge