Mit oplæg om Open Source på Uddanne
Fra : Gunner Poulsen

Dato : 02-10-03 10:54

Hej Venner.

For jer der ikke allerede har et overblik over hvad Open Source Software
kan på en skole vil jeg lige gøre opmærksom på muligheden for at se de
slides jeg lavede til mit oplæg på Uddannelsesforum i går. Det bygger på
mine egne erfaringer på min skole.

Se http://www.gnuskole.dk/uddannelsesforum/Linux1.html hvis I har lyst
(Ingen er tvunget).

Gunner.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-10-03 20:32

Gunner Poulsen wrote:
> [...]
> for at se de slides jeg lavede til mit oplæg på Uddannelsesforum
> går. Det bygger på mine egne erfaringer på min skole.

foreslog min chef at man indførte Linux på skolen for at spare
penge -(ja, du læste rigtigt) - svar: hvem skal vedligeholde det?
It-assistenterne? De kan det ikke - de skal uddannes, og det er der
ikke vilje til.

Akkurat som jeg egentlig forudsagde: man ønsker ikke at skifte
systemer for måske at spare på længere sigt, når man har noget, der
fungerer.

--
ahw

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 02-10-03 20:51

"Gunner Poulsen" skrev i en meddelelse...
> Se http://www.gnuskole.dk/uddannelsesforum/Linux1.html
> hvis I har lyst

På min skole er vi på vore elevmaskiner henvist til StarOffice,
så jeg havde lyst. Ledelsen benytter OfficePakken fra Microsoft
og vi har ligeledes OfficePakken liggende på nogle lærermaskiner,
samt en enkelt elevmaskine, nemlig den, der er tilknyttet vores
kanon (så vi kan hjælpe elever med OfficePakken, samt printe
deres hjemmearbejde ud direkte).

På siden kan man vdr. din skole bl.a. læses følgende:

"3 administrationsmaskiner med Win 98/2000"

Hvorfor ikke Linux på disse maskiner?
Hvordan med software på disse administrationsmaskiner?
OpenOffice, StarOffice, OfficePakken fra Microsoft?

"2 Linuxservere "
"25 elevmaskiner med dualboot Linux/NT4"

Hvilken software har eleverne adgang til?

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 03-10-03 06:18

Grethe / Sportslex skrev:

> [...]
> deres hjemmearbejde ud direkte).
>
> På siden kan man vdr. din skole bl.a. læses følgende:
>
> "3 administrationsmaskiner med Win 98/2000"

For at vores administrations/økonomi-system kan køre.

> Hvordan med software på disse administrationsmaskiner?
> OpenOffice, StarOffice, OfficePakken fra Microsoft?
StarOffice, OfficePakken fra Microsoft og Mozilla.

> "2 Linuxservere "
> "25 elevmaskiner med dualboot Linux/NT4"
>
> Hvilken software har eleverne adgang til?

StarOffice, MS Publisher, Mozilla, Gimp, Tuxpaint (husk stemplerne også)
og undervisningsprogeammer fra Microværkstedet mm. på Windowspartionerne.

Red Hat 9 med KDE, Open Office, Gimp, Mozilla, KStars, Planets, Ktouch
og mange andre Linuxprogrammer se
http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=15&lang=da Jeg installerer som regel
de RPM-pakker af undervisningsprogrammer til Linux jeg finder på skolen.
En af de ting jeg holder mest af ved mit Linuxsetup er at jeg hjemmefra
kan installere programmer på elevarbejdsstationerne.

Hvis du nu spørger hvorfor jeg også bruger lukkede programmer på skolen
er svaret at jeg dybest set er pragmatiker, og at det for mig mest
handler om at udforske mulighederne i Open Sourceverdenen. Det næste jeg
skal have kigget på er Linux Terminal Server Project (http://www.ltsp.org/).

Tak for interessen for mit oplæg - jeg var dødnervøs da jeg holdt det.
I øvrigt glemte jeg at skrive i mit 1. indlæg at man kan trykke på
navnene på de programmer jeg fremhæver for at se skærmbilleder af dem.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 03-10-03 18:57

"Gunner Poulsen" skrev i en meddelelse...

Hej igen, og tak for dit svar. Du skriver videre:

> I øvrigt glemte jeg at skrive i mit 1. indlæg at man kan trykke
> på navnene på de programmer jeg fremhæver for at se
> skærmbilleder af dem.

Ja, det havde jeg ikke opdaget. Heller ikke linkene til andre
sider. Jeg har nu prøvet at klikke på linket til din skoles
hjemmeside. Og jeg skal love for, at der er gjort noget ud
af at finde gode link til de forskellige fag. Jeg har pt.
bookmarket siden og er godt i gang med at undersøge dine
matematiklink. Og så glædede det mig da at finde et link til min
egen hjemmeside under Idræt

> Hjælp dine elever ved at printe et par eksemplarer af
> http://www.hj-gym.dk/edb/staroffice/haandbog/ den er guld værd.

Ja, den er god, kendte den godt i forvejen og regner med at
benytte den til edb-valgfag efter jul. Glæder mig i øvrigt til
der bliver udviklet en lignende håndbog til StarOffice Calc, da
det er matematik, jeg mest gør i. Hjørring Gymnasium har dog
allerede udviklet nogle mindre oversigter over mulighederne i
StarOffice Calc, som mine elever allerede i udpluk har stiftet
bekendtskab til.

Nu ved jeg ikke, hvor godt du selv er inde i StarOffice Calc, men
et spørgsmål, jeg aldrig har kunnet få besvaret fra anden side,
kan du måske hjælpe mig med: Er det korrekt, at skal man lave
makro'er i StarOffice, så skal man kunne programmere? I Microsoft
Excel kan man lave makro'er vha. en smart optager. Fx har jeg
lavet en makro, der sætter facitstreger og en makro, der laver
rammer med baggrundsfarve og forstørret fed skrift (bruges til
overskrifter og opgavenumre). Makroer er arbejdsbesparende -
og eleverne har travlt nok til prøverne, så det er med at kunne
spare tid, hvor det er muligt.

Min skole benytter i øvrigt stadig den første udgave af
StarOffice 6.0. Er det ikke noget med, at den allerede er
udkommet i nogle opdateringer, samt at StarOffice 6.1 skulle
være på trapperne inden længe?

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 05-10-03 12:26

Grethe / Sportslex skrev:

> [...]
> overskrifter og opgavenumre). Makroer er arbejdsbesparende -
> og eleverne har travlt nok til prøverne, så det er med at kunne

Jeg arbejder ikke med macroer - så der bliver jeg dig svar skyldig.

> Min skole benytter i øvrigt stadig den første udgave af
> StarOffice 6.0. Er det ikke noget med, at den allerede er
> udkommet i nogle opdateringer, samt at StarOffice 6.1 skulle
> være på trapperne inden længe?

OpenOffice.org kom i version 1.1 på engelsk den anden dag og StarOffice
7 kom også i prøveversion samtidigt.
Vi forventer at den danske version af OO.org kommer inden længe Se
http://da.openoffice.org.

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-03 14:29

Gunner Poulsen <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> wrote:

> OpenOffice.org kom i version 1.1 på engelsk den anden dag og StarOffice
> 7 kom også i prøveversion samtidigt

Hvad er egentlig forskellen mellem OpenOffice.org og StarOffice?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-10-03 14:46

I dk.undervisning.folkeskole, skrev Per Rønne:

> Hvad er egentlig forskellen mellem OpenOffice.org og StarOffice?

Det er et emne i OpenOffice.org projektets FAQ:
http://www.openoffice.org/FAQs/mostfaqs.html#7

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 03-10-03 06:23

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-10-03 09:07

Gunner Poulsen wrote:
> Hjælp dine elever ved at printe et par eksemplarer af
> http://www.hj-gym.dk/edb/staroffice/haandbog/ den er guld værd.

Den havde jeg ikke set i den udgave - det er da en "need to print" ting

--
/carsten

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 03-10-03 18:55

Carsten Holck skrev:

> Den havde jeg ikke set i den udgave - det er da en "need to print" ting

Jep - hvis man bruger OpenOffice.org/Staroffice.

Gunner.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk