Roaming
Fra : Erik

Dato : 23-10-03 17:48

Jeg skal afsted til Spanien i bil, og tager selvfølgelig min mobiltelefon
med, men nogle gode venner advarer mig mod at have den tændt under kørslen,
da den derved søger forskellige selskaber og bruger deres net.

Mit spørgsmål er: Koster det penge at have den tændt og ikke tale i mobil
telefonen??

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-10-03 17:58

"Erik" <elj@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> da den derved søger forskellige selskaber og bruger deres net.

> Mit spørgsmål er: Koster det penge at have den tændt og ikke tale i mobil

Det har jeg aldrig været ude for at det gør, men det koster også noget at
modtage opkald. Det koster også noget, såfremt at din telefonsvarer er sat til
slukket«.

Hvis den ubetingede viderestilling til telefonsvareren bliver slået til allerede
hjemmefra, f.eks. med koden **21*12345678# [SEND] koster det intet. Kun hvis du
ringer op til svareren og aflytter dine beskeder, koster det.

12345678 er nummeret på din telefonsvarer, for mig som Telmore-kunde er det
f.eks. 23232323

Der er uenighed om det er nødvendigt at slå **21*12345678# [SEND] til allerede
hjemmefra. Jeg har aldrig været ude for taksering, selv om jeg først har
aktiveret **21*12345678# [SEND] i udlandet.

-cb

Fra : Mikael Schøler

Dato : 23-10-03 19:09

"Erik" <elj@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> da den derved søger forskellige selskaber og bruger deres net.
>
> Mit spørgsmål er: Koster det penge at have den tændt og ikke tale i mobil

Jeg ved at det tidligere har heddet at enkelte selskaber i udlandet kræver
en takst for at roame, men om det stadig gælder og såfremt ja hvilket
selskaber det er, har jeg ingen ide om.

Mit bedste bud er at snakke med dit selskab og høre hvilke roamingaftaler de
har og om der er eventuelle takster..

Jeg har selv gjort det at jeg f.eks i Tyskland har manuelt valgt et tysk
selskab som jeg ved TDC har en aftale med. På den måde får jeg ingen
overraskelser på regningen.

Mikael

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-10-03 20:04

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv gjort det at jeg f.eks i Tyskland har manuelt valgt et tysk
> selskab som jeg ved TDC har en aftale med. På den måde får jeg ingen
> overraskelser på regningen.

Man kan vel kun få kontakt med de net som TDC har en aftale med. De selskaber
som TDC ingen aftaler har med, kan man ikke komme ind på, og man kan således
heller ingen regninger få fra dem.

-cb

Fra : Mikael Schøler

Dato : 23-10-03 20:33

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
selskaber
> som TDC ingen aftaler har med, kan man ikke komme ind på, og man kan

Hm det aner jeg faktisk ikke.. Men jeg burde vel ha' nævnt at de net jeg
valgte var de net der var billigst at connecte til.. :) At det er derfor jeg
skifter manuelt..

Mikael

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-10-03 21:50

> Hm det aner jeg faktisk ikke.. Men jeg burde vel ha' nævnt at de net jeg
> valgte var de net der var billigst at connecte til.. :) At det er derfor jeg
> skifter manuelt..

Billigst ud fra TDC Mobils prisliste? - Hvor pålidelig er den mon egentlig?

-cb

Fra : Mikael Schøler

Dato : 23-10-03 22:25

> "Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Billigst ud fra TDC Mobils prisliste? - Hvor pålidelig er den mon
egentlig?

> -cb

Tja indtil videre har det da fungeret meget godt på vej til Belgien..

Mikael

Fra : Fischer

Dato : 24-10-03 05:34

> Billigst ud fra TDC Mobils prisliste?
> - Hvor pålidelig er den mon egentlig?

Den burde være ret pålidelig. Men man skal holde øje med opkaldsafgifter og
takserings-princippet. Nogle operatører tager altid minimum ½ eller 1 minut
for et opkald, andre takserer pr. sekund.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 24-10-03 05:35

> Jeg ved at det tidligere har heddet at enkelte selskaber
> i udlandet kræver en takst for at roame, men om det
> stadig gælder og såfremt ja hvilket selskaber det er,
> har jeg ingen ide om.

Det har jeg aldrig hørt om, og er ret overbevist om at det ikke findes
længere.

*Fischer

Fra : Mikael Schøler

Dato : 24-10-03 14:58

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message

> Det har jeg aldrig hørt om, og er ret overbevist om at det ikke findes
> længere.
>
> *Fischer
> OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i
adressen.

Jeg er helt sikker på at dette fænomen tidligere har eksisteret. Om det så
stadig gør, ved jeg ikke.

Mikael

Fra : Fischer

Dato : 24-10-03 05:39

> Mit spørgsmål er: Koster det penge at have den tændt
> og ikke tale i mobil telefonen??

Nej, det koster ikke noget.
Det koster dig både at kalde op og at modtage opkald.
Så som Claus skriver, så er det vigtigt at du fjerner al viderestilling til
din telefonsvarer.
Men hvis du gør det, kan du bare undlade at besvare dine opkald, så er det
gratis. Ret smart i øvrigt - du vil jo ofte kunne se hvem der prøver på at
komme i kontakt med dig.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-10-03 08:13

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det koster ikke noget.
> Det koster dig både at kalde op og at modtage opkald.
> Så som Claus skriver, så er det vigtigt at du fjerner al viderestilling til
> din telefonsvarer.

Er det ikke sådan hos Orange, at man ikke selv kan slå viderestillingen til
telefonsvareren fra? Jeg mener at huske, at en kommando ##002#[send] ikke
fjerner viderestillingerne til telefonsvareren hos Orange, som den normalt
ellers gør.

-cb