Mobil master
Fra : peter

Dato : 19-10-03 21:46

Nu hører man jo så meget om stråling fra disse telemaster

Fra : Benjamin

Dato : 20-10-03 10:23

"peter" <aaa@dk> skrev i en meddelelse
: Nu hører man jo så meget om stråling fra disse telemaster
: > farlig/ikke farlig ja hvem ved
: >
: > men findes der et kort eller anden oversigt for hele landet
: > over hvor præcis disse master er opstillet ????
:

Sikkert ... men det vil/må staten ikke oplyse i modsætning til i Sverige
hvor de oplyser det indenfor 100 meter af ens bopæl.

/ Benjamin

Fra : Angus

Dato : 20-10-03 11:36

> :
>
> Sikkert ... men det vil/må staten ikke oplyse i modsætning til i Sverige
> hvor de oplyser det indenfor 100 meter af ens bopæl.
>
> / Benjamin

Hej
Er der nogen der ved hvor mange watt de sender med, disse sendere.?????
Mvh Lars

Fra : Henrik Andersen

Dato : 20-10-03 12:42

Jeg ville gerne vide hvilke / hvilken freq de sender på...

Mvh Henrik

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-10-03 13:11

Henrik Andersen wrote:
> Jeg ville gerne vide hvilke / hvilken freq de sender på...

Fra "Bekendtgørelse om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse
samt om radioprøver og kaldesignaler m.v.":

15. Mobiltelefon (DCS 1800)

15.1. Radiofrekvenser:
1710-1785 MHz (sender)
1805-1880 MHz (modtager)

16. Mobiltelefon (GSM)

16.1. Radiofrekvenser:
880-915 MHz (sender)
925-960 MHz (modtager)

17. Mobiltelefon (IMT 2000)

17.1. Radiofrekvenser:
1900-1920 MHz (sender/modtager)
1920-1980 MHz (sender)
2010-2025 MHz (sender/modtager)
2110-2170 MHz (modtager)

Masterne sender på de frekvenser, der ovenfor er angivet som "modtager"
eller "sender/modtager".

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Henrik Andersen

Dato : 20-10-03 15:13

Er det mig eller er UMTS / G3 ikke på listen??

Mvh Henrik

Fra : Søren Christensen

Dato : 20-10-03 16:09

"Henrik Andersen" <dk8008REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det mig eller er UMTS / G3 ikke på listen??

Ka heller ikke hitte den...

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 20-10-03 16:12

"Henrik Andersen" <dk8008REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det mig eller er UMTS / G3 ikke på listen??

Tror den er den her...
Har lige læst et andet sted at umts kører med 2GHz.

Venligst

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-10-03 16:22

Søren Christensen wrote:
> Tror den er den her...
> Har lige læst et andet sted at umts kører med 2GHz.

Ja UMTS gemmer sig under betegnelsen IMT-2000.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-10-03 16:42

Per H. Nielsen wrote:
> Ja UMTS gemmer sig under betegnelsen IMT-2000.

Og i fald nogen skulle være interesserede, så er frekvenserne
fordelt som følger mellem selskaberne (alle frekvenser i MHz):

HI3G: Sende: 2110-2125
Modtage: 1920-1935
Sende/modtage: 1915-1920

TDC: Sende: 2125:2140
Modtage: 1935-1950
Sende/modtage: 1900-1905

Telia: Sende: 2140-2155
Modtage: 1950-1965
Sende/modtage: 1905-1910

Orange: Sende: 2155-2170
Modtage: 1965-1980
Sende/modtage: 1910-1915

Frekvenserne mærket sende eller sende/modtage er dem, som
masterne sender på.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-10-03 16:21

Hej

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote:

>Orange: Sende: 2155-2170

Ja, det nærmer sig hastigt mikrobølgeovnens frq.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Henrik Andersen

Dato : 21-10-03 18:49

Hvad er microovnens freq?

Mvh Henrik

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 22-10-03 17:57

Hej

"Henrik Andersen" <dk8008REMOVETHIS@hotmail.com> wrote:

>Hvad er microovnens freq?

Den ligger omkring 2,4 - 2,5 Ghz

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Henrik Andersen

Dato : 23-10-03 08:46

Ok, så kan jeg faktisk ikke forstå at det er lovligt / at telestyrelsen
mener
at det er forsvarligt...

JEG skal i al fald IKKE ha UMTS eller 3 de første par år,
og jeg vil heller ikke bo i nærheden af en mast....

Klasker 3 en mast op her i omegnen bliver der klaget til Telestyrelsen....

De har IKKE sat nogen op her i Silkeborg endnu.....

Fra : TBC

Dato : 24-10-03 00:32

> [...]
>
> Klasker 3 en mast op her i omegnen bliver der klaget til Telestyrelsen....
>
> De har IKKE sat nogen op her i Silkeborg endnu.....

Hvordan argumenter man sådan en klage uden at spilde sin tid ?

Der er lige sat en ny kraftig mast op ca 10 meter fra min taglejlighed på
nabobygningen, og allerede før jeg opdagede den for 2 dage siden er jeg
begyndt at opleve søvnbesvær, ubehag, hyppigere hovedpine og
varmefornemmelser. Jeg troede blot at jeg lænede mig op af en influenza, men
nu har det varet ved i den tid jeg har været hjemme de sidste par uger. Og
jeg har opdaget at jeg har det fint nok når jeg er i byen eller på arbejde.

Hvad stiller man op ?

TBC

Fra : Henrik Andersen

Dato : 24-10-03 10:04

Måske er der noget her : http://www.fbr.dk/det_mener_vi/breve/alle/brev048/
Eller her : http://www.fbr.dk/det_mener_vi/breve/alle/brev048/brev/
Der kan hjælpe, men den er ikke nem....

Hvad med at høre om der er andre i nærheden der har fået
samme / lignende synptomer og starte en underskriftsindsamling
og sende den til 3, Folketinget, Telestyrelsen og Forbrugerstyrelsen...

Mvh Henrik

Fra : TBC

Dato : 24-10-03 15:28

> [...]
> samme / lignende synptomer og starte en underskriftsindsamling
> og sende den til 3, Folketinget, Telestyrelsen og Forbrugerstyrelsen...

Det var selvfølgelig en ide, jeg tror bare ikke på den i lyset af den
regering vi har. Lad os bare sige det sådan at jeg med den nuværende
regerings indstilling og vægtning af de liberale erhverv og deres frihed og
ret, nok mere sætter min lid til nytten ved at sælge min lejlighed og
flytte, eller alternativt at opsætte bly-plader [eller andre typer plader]
til afskærmning fra strålerne på/i mit murværk [hvilket jeg for blyets
vedkommende mener skulle være ulovligt].

Faktisk er jeg i den situation at jeg grundet forøgelse i husstanden, enten
skal flytte *eller* udvide min lejlighed (hvilket ekstraordinært kan lade
sig gøre grundet at det er en taglejlighed med en med en meget stor
tagterrese (>40 m2).

Hvis nu man forstillede sig at jeg med udbygningen kom plader i murværket
imod senderen (som er en flade der ikke har eller grundet nabobygning skal
have vinduer), som skærmede for strålingen, skulle jeg vel kunne være
rimeligt ugeneret *inde* i min lejlighed idet jeg regner med at de høje
frekvenser der bruges i G3 netværk er temmelig retningsbestemte i deres
udbredelse ?

Men jeg vil da indrømme at tanken om flytning er blevet mere attraktiv efter
at masten er dukket op i frit udsyn og ca 1½ til 2 meter over og 10 meter
borte fra mig, og ca 20-25 meter fra en børnehave i øvrigt (dog er denne i
stue niveau)

TBC

X-Fut til dk.videnskab
.....Idet jeg gerne vil have svar på om det overhovedet kan lade sig gøre at
lave en sådan afskærmning af strålingen i min lejlighed som jeg omtaler, og
om der er andet, billigere og sundere end bly der kan gøre tricket.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-10-03 17:16

> [...]
>til afskærmning fra strålerne på/i mit murværk [hvilket jeg for blyets
>vedkommende mener skulle være ulovligt].

Uisolerede kobber ledninger som bliver vævet i et net skulle virke meget
godt med alle former for signaler har jag ladet mig høre.
Flemming Jacobsen

Fra : TBC

Dato : 25-10-03 02:09

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Uisolerede kobber ledninger som bliver vævet i et net skulle virke meget
> godt med alle former for signaler har jag ladet mig høre.

Ok, tak for den info. Men det lyder ikke lige som noget der er tilgængligt i
det lokale Silvan eller den lokale blikkenslager eller andet ....eller ?

Hvordan med frekvensens/radiobølgernes spredning/retningsbestemthed. Ville
en fysisk spærring i den ene mur imod masten overhovedet kunne lade sig gøre
?

Fra : Henrik Andersen

Dato : 27-10-03 09:48

Jeg tror det vil være DYRT at lave det som du foreslår,
og jeg ved ikke hvor effektivt det ville være.

Tænk er på om det ville stoppe strålerne fuldstændigt eller begrænse det en
smule....

Under alle omstændigheder syns jeg at 3G stråler langtids-effekter SKAL
undersøges,
INDEN der bliver sat flere master op...

Og en evt. flytning ville jo bare give problemet videre....

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 25-10-03 19:43

On Fri, 24 Oct 2003 01:32:23 +0200, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

>Hvad stiller man op ?

Hvad med at stå tidligt op, lade være med at drikke så meget kaffe,
cola etc. få noget motion og lade være med at sidde og skrive usenet
indlæg kl 01.32 om natten

mvh
Anders

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 25-10-03 19:39

On Thu, 23 Oct 2003 09:46:02 +0200, "Henrik Andersen"
<dk8008REMOVETHIS@hotmail.com> wrote:

>Ok, så kan jeg faktisk ikke forstå at det er lovligt / at telestyrelsen
>mener
>at det er forsvarligt...

Øhh hvorfor det?

Hvad har microbølge ovne og UMTS tilfældes udover frekvensen?

Hvorfor skulle UMTS være så meget farligere end DCS 1800 når
frekvensen "kun" er 200MHz højere?

mvh
Anders

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-10-03 17:13

Hej

"Angus" <lars@invalid.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvor mange watt de sender med, disse sendere.?????

I mobiltelefoniens barndom, næsten (NMT), var det max. 25 watt tilført
effekt, hvorvidt der er nogen forstærkning i de benyttede antenner ved
jeg ikke, men det kan der formentlig ikke være med den udformning de
har, så man må formode at ERP effekten også er ca. 25 watt.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Angus

Dato : 20-10-03 20:56

> [...]
> jeg ikke, men det kan der formentlig ikke være med den udformning de
> har, så man må formode at ERP effekten også er ca. 25 watt.

Hej Ole.
For mig at se, ligner det stablede Patch antenner, og så er forstærkningen
vel mellem 3 og 6 dB. Det undre mig bare at folk er begyndt af være bange
for stålingen. Som du jo selv skriver, var der i det gamle NMT net max 25
watt tilført til antennen. De gamle mobilmaster har jo stået i mange år uden
problemer, En hel anden ting, hvad med DR og TV2 master, hvor deres
hovedsendere, så vidt jeg husker har en ERP effekt på
500 Kwatt, der bor folk gerne rundt omkring.
Mvh Lars

Fra : John

Dato : 20-10-03 21:30

> [...]
> hovedsendere, så vidt jeg husker har en ERP effekt på
> 500 Kwatt, der bor folk gerne rundt omkring.

Jeg mener at have læst at mobilmasterne sender med 25 Watt, men jeg er
blevet i tvivl om det var ERP.

DR og TV2 sender med iøvrigt med op til 600.000 Watt ERP.

Mvh

John

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-10-03 16:27

Hej

"Angus" <lars@invalid.dk> wrote:

>For mig at se, ligner det stablede Patch antenner, og så er forstærkningen
>vel mellem 3 og 6 dB.

Jamen det kan meget vel være rigtigt, ok, så er ERP jo lidt højere, men
stadig er det jo en lav effekt.

>hvad med DR og TV2 master, hvor deres
>hovedsendere, så vidt jeg husker har en ERP effekt på
>500 Kwatt, der bor folk gerne rundt omkring.

Jo, men disse sendere kører jo væsentligt lavere i frq,. højst omkring
800 Mhz, og det farlige opstår jo med den højere frq. det nye 3G net
kører jo meget tæt på mikrobølgeovnens frq. omkring 2400 Mhz. og er
effekten tilstrækeligt stor kan man jo blive 'grillet indefra'.

Men ok, jeg tror nu nok at det er en 'storm i et glas vand'.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : peter

Dato : 20-10-03 20:07

Det må jo være en oplagt ting for en eller flere at lave en hjemmeside
med alle disse masters placering på et kort med evt gade navn
det er jo ikke ligefrem hemmelig hvor disse master står de er jo som regel
fuld synlig

Fra : JMo.

Dato : 20-10-03 20:28

"peter" <aaa@dk> wrote in

> [...]
> med alle disse masters placering på et kort med evt gade navn
> det er jo ikke ligefrem hemmelig hvor disse master står de er jo som

Der er nogle der har været i gang i flere år. Men det kan jo være at de får
en hjælpende hånd fremover?

Sjælland:
http://hjem.get2net.dk/eclipse99/cellinfo/

Midtjylland:
http://celleinfo.dk/

Lolland, Falster og Møn:
http://home.worldonline.dk/bba/gsmcelleinformation/

Fra : TBC

Dato : 22-10-03 07:42

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> skrev i en meddelelse

> Sjælland:
> http://hjem.get2net.dk/eclipse99/cellinfo/

Denne er i hvertfald svært ufuldstændig (eller gammel), med mindre den kun
gælder en bestemt operatør (? ...en anden end min Telmore/TDC)

Ifølge den celle info jeg har på min telefon, er der en hel del sendere i
nærheden af min bopæl på Nørrebro der mangler. Ved en bustur på bare 5
minutter ind imod byen har man på vejen ind af Nørrebrogade været på mindst
3 forskellige celler som slet ikke fremgår af listen. Den jeg oftest er på
når jeg er hjemme i min lejlighed (Norrebr R) fremgår heller ikke af listen.

Der ud over behøver jeg blot at stille mig ud på min tagterrese for at kunne
se 6 master med det blotte øje (og uden kikkert), hvor af ihvertfald kun den
ene er på listen.

Den nye store cancerkanon lige overfor min bopæl på en af naboejendommene
(formentligt fra "3"), er heller ikke på listen, men det kan man da forholde
sig til, efter den i modsætning til de andre kun er få dage/uger gammel (jeg
opdagede den først selv i går)

Var der iøvrigt ikke noget om at de *ikke* ville placere de nye højfrekvente
master i nærheden af børnehaver ? ...for sådan en er der ca 20-25 meter fra
den nye mast.

TBC

Fra : JMo.

Dato : 22-10-03 20:17

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in

> "JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> skrev i en meddelelse

> Denne er i hvertfald svært ufuldstændig (eller gammel), med mindre den
> kun gælder en bestemt operatør (? ...en anden end min Telmore/TDC)

Ja, og ja...

Men det var nu også mere ment som "starting point" hvis nogle ville
systematisere indsamlingen af info..

Fra : TBC

Dato : 22-10-03 23:26

> Men det var nu også mere ment som "starting point" hvis nogle ville
> systematisere indsamlingen af info..

Uanset hvad er det et udemærket initiativ. Synd at det ikke bliver holdt ved
lige/opdateret

TBC

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 25-10-03 19:34

On Wed, 22 Oct 2003 08:41:55 +0200, "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote:

>Var der iøvrigt ikke noget om at de *ikke* ville placere de nye højfrekvente
>master i nærheden af børnehaver ? ...for sådan en er der ca 20-25 meter fra
>den nye mast.

Hvad mener du med de nye højfrekvente sender?

Hvis der er en børnehave 25 meter fra en ny mast kan det jo være at
det bare er endnu en DCS 1800 mast. De må nemlig gerne stå i nærheden
at børnehaver for de har ikke været i fjernsynet.

De nuværende DCS 1800 (1.8 GHz) er da lige så højfrekvente som de nye
UMTS som går op 2,1GHz

mvh
Anders

Fra : TBC

Dato : 25-10-03 22:23

"Anders H. Andersen" <aha@tiscali.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med de nye højfrekvente sender?

Jeg tænker med det udtryk på G3, for G3 master er vel de nyeste mobil
telefon master vi har med høj frekvens (endog de mobiltelefon master der har
den højeste frekvens), og generelt størst sendestyrke, ikke sandt.

> Hvis der er en børnehave 25 meter fra en ny mast kan det jo være at
> det bare er endnu en DCS 1800 mast. De må nemlig gerne stå i nærheden
> at børnehaver for de har ikke været i fjernsynet.

Jeg ville undre mig om det var en ny 1800, for dem er der over 5 af at se på
med det blotte øje fra min altan i fovejen her i lokal området.
(Nørrebro-Kbh), og mig bekendt deler operatørerne endog master i stor
udstrækning. Der til *falder* befolkningstallet i selve Københavns kommune
på grund af de uhyrlige boligpriser, og så mange nye mennesker har heller
ikke haft premiere med deres *første* mobil telefon at det burde afstedkomme
flere sendere i et område hvor befolkningstallet falder og hvor der er over
5 master at se inden for en radius af ca 2 Km.. Tidspunktet den nye mast
mast dukkede op på passer meget godt med forberedelsen til premieren på G3.

Masten var også oppe før "de kom i fjernsynet", og *derefter* ikke længere
skulle etableres i nærheden af børnehaver.

> De nuværende DCS 1800 (1.8 GHz) er da lige så højfrekvente som de nye
> UMTS som går op 2,1GHz

*Næsten* lige så højfrekvente som du selv påpeger. Noget helt andet og mere
væsentligt er dog sendestyrke og afstand fra masten.

TBC