Spørgsmål ang. Siemens S55 filformater og ~
Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 17-10-03 18:36

Hej.

Jeg har et par spørgsmål ang. hvor/hvordan nogle filformater skal være i
telefonen.

Hvor i telefonen, og i hvilket format skal små billeder eks. ligge for at de
vil kunne bruges til MMS´er ??
Hvordan laver man "autentiske" ringetoner ala den der ambulancelyd der er
preinstalleret i telefonen ??
Hvor stort er formatet på et operatørlogo i denne telefon ??

Kan man ikke vedhæfte et billede i en e-mail, og så gemme det når man
modtager mail´en på telefonen ??
Hvis jo, så hvordan ??

Sidst (og nok også mindst), kan man ikke bruge java-spil osv. fra eks. en
Nokia i en Siemens, er det fabrikat bestemt ??
(jeg troede umidelbart at java var java, når det galdt biltelefoner....)

Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO
http://nokia.dyndns.dk

Fra : Claus Andersen

Dato : 18-10-03 20:47

"Peter @ Team-PsHdO" <nokia9902@spamfilter-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> telefonen.
>
> Hvor i telefonen, og i hvilket format skal små billeder eks. ligge for at

Filerne gemmes i jpg format og kan ligge under
"explorer/pictures/camera/high eller low quality".
Hvis du ikke har slettet de billeder du har taget, kan de også (nogle gange)
findes under "ekstrafunkt./kamera".

> Hvordan laver man "autentiske" ringetoner ala den der ambulancelyd der er
> preinstalleret i telefonen ??

Du skal have et program som kan lave og gemme i MMF format for derefter at
gemme dine komponerede numre.
Det er muligt der er andre måder at gøre dette på, men dette virker.

> Hvor stort er formatet på et operatørlogo i denne telefon ??

Tja det kommer an på hvad du tænker på, da logos findes i alle mulige
afskygninger og størrelser.
Hvis det er et logo som er på tlf. i forvejen så kan du finde ud af det ved
at bruge det medfølgende S55 software til PC.

> Kan man ikke vedhæfte et billede i en e-mail, og så gemme det når man
> modtager mail´en på telefonen ??
> Hvis jo, så hvordan ??

Godt spørgsmål, det må jeg lige prøve. Hvis der ikke er nogen som svarer på
dette spørgsmål skal jeg nok prøve, men det bliver tidligst næste weekend,
da jeg ikke er hjemme hele ugen.
Bare lige så jeg forstår helt ret - Email med billede (vedhæftet) modtaget
på tlf og du ønsker at gemme billede?

> Sidst (og nok også mindst), kan man ikke bruge java-spil osv. fra eks. en
> Nokia i en Siemens, er det fabrikat bestemt ??
>(jeg troede umidelbart at java var java, når det galdt biltelefoner....)

Jeg har prøvet et par Nokia spil på min S55 uden positivt resultat, men min
kollega har prøvet hvor det har virket. Jeg tror personligt at det kommer an
på hvilket spil det drejer sig om, da de typisk er lavet til pågældende tlf.
og så kan man sige java er java men det skal der nok en meget klogere
teknisk udredning til for at forklare. Den må du hellere få af en mere
kompetent person end mig

Hilsen

Claus

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 18-10-03 21:12

Hej.
Tak for info.....

> Bare lige så jeg forstår helt ret - Email med billede (vedhæftet) modtaget
> på tlf og du ønsker at gemme billede?

Ja, jeg sender eks. en e-mail fra min hjemme-pc til mobilen, med et billede
vedhæftet, kan det ikke gemmes/sendes med til biltelefonen ??
(Biltelefonen viser nemlig ikke det billede der var vedhæftet i mail´en)

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO

Fra : Claus Andersen

Dato : 18-10-03 21:34

Højst sansynligt ikke et jpg eller bmp format.

Hilsen
Claus

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 19-10-03 12:39

Hej, igen tak for info.....

> Højst sansynligt ikke et jpg eller bmp format.

Jo det var et jpg, men det var åbenbart komprimeret så meget (eller forkert)
at telefonen ikke ville acceptere det.....
Nu har jeg sendt nogle andre .jpg´ere som fungere.....

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO

Fra : Claus Andersen

Dato : 19-10-03 12:42

Tja der er vist også noget om at det ikke må fylde mere end ca. 30 KB eller
noget i den stil.

Hilsen
Claus

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 19-10-03 17:24

Hej.

> Tja der er vist også noget om at det ikke må fylde mere end ca. 30 KB
eller
> noget i den stil.

Det er nu nok den anden vej der var problemet.... Filen var åbenbart for
lille ?!?
Den var lavet som 101x80 (hvilket er ok) og komprimeret i PaintShopPro så
den i stedet for ca. 9kb fyldte ca. 2kb......

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO

Fra : Allan E

Dato : 18-10-03 23:10

On Fri, 17 Oct 2003 19:36:25 +0200, "Peter @ Team-PsHdO"
<nokia9902@spamfilter-get2net.dk> wrote:
>Sidst (og nok også mindst), kan man ikke bruge java-spil osv. fra eks. en
>Nokia i en Siemens, er det fabrikat bestemt ??
>(jeg troede umidelbart at java var java, når det galdt biltelefoner....)

Java er i princippet java, ja. Problemet er at den specifikation af
java til mobiltelefoner, som de fleste mobiler benytter sig af i
dag(MIDP 1) er meget begrænset i forhold til at styre telefonen.
Derfor har Nokia lavet nogle extra funktioner på deres telefoner, som
udviklere kan benytte sig af, fx som at få lov til at bruge hele
skærmen, vibrere, styre baggrundslyset osv.
Det betyder så til gengæld at programmer/spil som bruger disse
funktioner, naturligvis ikke kan køre på andre telefoner. Hvis
programmerne/spillene hold sig 100% til MIDP 1 funktionerne, ville de
kunne køre på alle java telefoner

Mvh Allan E
- Java programmør

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 19-10-03 08:31

Hej.

Tusind tak for info, det forklare jo en hel del.......

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO