Hvor følsomt er hardwaren overfor store sp~
Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 13-04-01 16:08

I morges var strømstikket til mit diskettedrev på min anden computer røget
ud, og da jeg satte det i sad det en tak forkert, hvilket resulterede i et
glødende kabel og røg fra computeren. Blæseren kørte også ekstra hurtigt.
Hvad skal jeg regne med er røget sig en tur?? Jeg fik slukket for
stikkontakten efter ca. 5 sek. Det som var at se efterfølgende var at
isoleringen på strønledningen til diskettedrevet var brændt af, og
tilsyneladende ikke andre skader. Men jeg ved ikke om der er gået for høj en
spænding igennem resten af computeren siden blæseren også begyndte at
reagere på det. Det ville jo være ærgeligt om mit nye bundkort SB Live og
GF2 kort var røget.

Jeg ved ikke om nogen har erfaringer med noget lignende, men hvis så giv
endelig jeres besyv med.
På forhånd tak.
Mvh.
Christian Skau Pedersen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 13-04-01 16:48

Klip den ødelagte ledning af (husk at isolere enderne af kablet),
fjern kablet til diskettedervet, smid diskettedrevet med kabel UD NU!
prøv at starte.

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 13-04-01 17:07

Takker for hjælpen, hvordan isolerer jeg den overklippede ledning??
Risikerer jeg ikke at ødelægge mere ved at starte den op igen, hvis der er
gået overgang i den??
Lige for en sikkerheds skyld, er det noget du har erfaring med virker???

Fra : complex@pc.dk

Dato : 13-04-01 17:29

Erfaring ja da, men det er ikke hver dag
kunderne, ødelægger deres computer

Isolering, vikkel tape om enderne til ledningen.
Lars

www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
PC'doktoren, tager på sygebesøg, ingen ventelister.
Når PC'en er død eller data er væk. Gem denne besked,
og håb at du ikke får brug for den.
- - -
Reparation/opdatering/udbygning af din computer.
- - -
Prof. kvalitet, til små penge.
Aut. Compaq, HP, IBM, Digital, OKI, Olivetti, Canon
Microsoft, Lotus, Damgaard, Novell forhandler.

Vi kan det meste - - - - også sige nej tak!

Vore kunder tæller fra:
Den Amerikanske Ambassade, Rigspolitichefen, til Cafe Yrsa

ComPlex data, PC'doctoren - P.O.Box 44, - DK3540 Lynge
Tlf: (+45) 48188551 Fax: (+45) 48188551
Hotline: (+45) 40188551 7oo-22oo
e-mail:complex@pc.dk
og husk! vi giver prisgaranti - - vi garanterer at det
findes billigere et eller andet sted i verden.

Du ærgrer dig over den dårlige kvalitet, du købte billigt,
- længe efter at du har glemt, hvor meget du sparede.

On Fri, 13 Apr 2001 18:06:36 +0200, "Christian Skau Pedersen"

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 13-04-01 17:45

Lige et spørgsmål mere:
Hvor skal jeg klippe strømkablet??
¨Her er forløbet af det:
Strømforsyning til "harddisk strømstik" til andet "Harddisk strømstik" til
diskettedrev strømstik, det er én af de 4 ledninger fra det andet harddisk
strømstik til diskettedrev strømstikket der er røget.
Takker endnu en gang.
Mvh.
Christian Skau Pedersen
<complex@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:daaedt88dqqaqev29e7uujlf54atgsm6hd@4ax.com...

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 13-04-01 17:54

<complex@pc.dk> wrote in >
Erfaring ja da, men det er ikke hver dag
> kunderne, ødelægger deres computer

> Vi kan det meste - - - - også sige nej tak!

snip: en masse reklamebavl.

Men i kan ikke helt styre at holde en gængs signatur....

Go Påske

Kim J.

Fra : complex@pc.dk

Dato : 13-04-01 18:01

Signatur jow men på spørgsmål om
hvem vi er
så:

Med venlig hilsen, Lars Kliim

¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
ComPlex - P.O.Box 44 - DK3540 Lynge - Denmark
Phone (+45) 48188551 Fax (+45) 48188551
Hotline (+45) 40188551 alle dage 7oo-22oo
e-mail complex@pc.dk
¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸
- vi kan det meste, også sige nej tak -

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 13-04-01 18:36

<complex@pc.dk> wrote in message

> Signatur jow men på spørgsmål om
> hvem vi er
> så:

hhmmm, jeg er egentlig ligeglad med hvem i er, så længe i ikke kan overholde
reglerne.

Prøv evt. lige og kigge nærmere her:

Og skal vi så prøve igen med en ny?

Kim J.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-04-01 17:38

Christian Skau Pedersen wrote:

> Takker for hjælpen, hvordan isolerer jeg den overklippede ledning??

Prøv isolerings-bånd/tape (slidstærkt), eller bare noget ganske almindeligt
scotch agtigt tape.

Har du klippet det hele af...så husk at isolere hver leder-ende hver for
sig på strømkablet (Først et stykke der påsættes enden, som en lille hat og
så et par omgange rundtom (så tapen både dækker lederens isolering og den
lille hat)..det er ligeledes nok smartest at tape den alle sammen bagefter,
så er de nemmere at styre og det sidder lidt bedre fast. (en enkeltomgang,
der dækker over bar isolering og lidt af den tape der allerede er påsat...)

Har du kun hevet strømstikket ud så isoler den/de blotlagte leder(e) hver
for sig (evt taper du dem sammen med de andre ledere) og afmærk også
stikket, således at du kan kende det fra de "sunde".

> Risikerer jeg ikke at ødelægge mere ved at starte den op igen, hvis der er
> gået overgang i den??

Er strømkablet isoleret korrekt, er en potentiel læk stoppet..

MHT hvad der kan være skadet, det afhænger af hvorledes stjernerne (Har
selv hevet et NIC ud og sat det i igen...hvorefter jeg til min rædsel
opdagede at maskinen stadig kørte...bundkortet fik af en eller anden
mirakuløs grund ikke men af det og de tre år jeg brugte det var nok de mest
stabile...en anden dag kan maskinen måske ikke lide det blik der bliver
sendt den inde fra stuen af og den begår kollektivt selvmords)
...umiddelbart skulle der ikke være sket noget med bundkortet og
indstikskortene (med mindre stræmforsyningen fik et flip). om de andre
enheder, der sidder i serieforbindeælse med floppydrevet (strømkabelet) har
fået et smæk og om strømforsyningen kunne håndtere det.

Er ikke sikker på hvor paranoid man skal være....

En ting er dog sikkert.....floppydrevet er ikke sundt mere!

--
Live long and prosper...

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 13-04-01 18:07

Tak for hjælpen (indtil videre )
Hvis jeg har forstået det rigtigt så risikerer jeg ikke at futte hele hytten
af hvis jeg tænder den igen når ledningen er isoleret??
Når jeg starter op igen vil det så øge risikoen for at den harddisk der
sidder i seriel forbindelse med strømkablet til floppydrevet bliver
beskadiget ?
Mvh.
Christian

Peter Jespersen <flywheel@zorland.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b7a1u$547$1@news.inet.tele.dk...

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 13-04-01 20:46

> Når jeg starter op igen vil det så øge risikoen for at den harddisk der
> sidder i seriel forbindelse med strømkablet til floppydrevet bliver
> [...]

Alternativt kan man vel købe ekstra strømkabler og sætte på en af de sunde
"hoved" ledninger?
Man kan jo få ekstra strømkabler i mange former.
og lørdag må en eller anden pcbutik nok have åbent?
Hvis du er bange for at teste dit hardware med strømforsyningen med den
defekte ledning og bor i nærheden af valby har jeg en strømforsyning
liggende
du kan låne og teste med (jeg samler stumper til en ekstra pc).
hilsen,
ingeborg

Fra : Torbenth

Dato : 13-04-01 20:58

Christian Skau Pedersen skrev i meddelelsen
<9b7bmu$aq0$1@news.inet.tele.dk>...
>Tak for hjælpen (indtil videre )
klip

Hej.

Jeg plejer at klippe skævt ledningerne over. D.v.s. at når du retter enderne
ud kan de ikke nå sammen. Derefter tape på.

Hygge
Torben

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 13-04-01 20:46

Christian Skau Pedersen <christiansp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9b7857$rc0$1@news.inet.tele.dk...
> Takker for hjælpen, hvordan isolerer jeg den overklippede ledning??

evt. kan du også bruge en lille plastmuffe - kan købes i
isenkramforretninger.

mvh ingeborg

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 13-04-01 22:07

"ingeborg jacobsen" <ijac@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> evt. kan du også bruge en lille plastmuffe - kan købes i
> isenkramforretninger.

Jaaa. Endelig. Jeg var ved at få flip af alt det isolerbånd.
Kronemuffer længe leve.

mvh
Henning

Fra : Gert Møller

Dato : 14-04-01 17:18

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nemlig glem alt om at aflsutte en spændingsførende leder med tape, det er
sjusk/fusk, det har intet at gøre der.
et rent klip og en samlemuffe på enden af lederen.
og er man helt perfektionist, futter man ned til den lokale
elektirker/elektronik forhandler og får noget krympeflex, og sætter på den
enkelte leder i steden for :c)

Med Venlig Hilsen
Gert Møller

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 15-04-01 04:40

"Gert Møller" <locate@worldonline.dk> wrote in message

> "Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor? isoler bånd/tape er 100 % ligeså godt til det formål, hvis det
gøres
korrekt.

Nej det er ikke nødvendigt med krympflex / kronemuffer

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 14-04-01 18:05

Jeg takker foa al hjælpen.
Der var ikke andet der havde taget skade, og ledningerne er midlertidigt
isolerede med tesa tape indtil jeg får fat i en krone/samle muffe.
Mvh.
Christian