Sejler knob
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 31-10-03 17:04

Hej

Jeg leder efter en side til at printe ud og laminere.
Siden skal være over de vigtigste knob, dvs. Dobbelt halvstik,
Pælestik, Ankerknude og til klamperne.

Jeg har søgt på Google og fundet et par stykker som:
www.blacklakeny.com/boatknots.html ,
http://www.onwater.com/knots.html ,
http://www.marinews.com/bk_knots.htm
(duer ikke, da hvert knob er på en side for sig selv)
Og en på dansk.... http://www.vestdyk.dk/knob/knob.html

Men da arket er til ungerne så de har noget at øve sig på i vinter,
skal det være på dansk. Det må højst fylde to A4 sider,
så det kan printes på begge sider af papiret og lamineres.

Bortset fra at den er på engelsk og at der mangler et enkelt
billede, er den første link ovenfor ret god.......

--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org

Fra : EA 2730

Dato : 31-10-03 19:59

Morten Hansen, IVAO <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:

> Jeg leder efter en side til at printe ud og laminere.
> Siden skal være over de vigtigste knob, dvs. Dobbelt halvstik,
> Pælestik, Ankerknude og til klamperne.

Hej Morten

Knuder og knob er ikke noget man skal læse sig til, når man skal bruge
dem.

De skal ligge på ryggraden og kunne bindes i søvne og med begge hænder
på ryggen.

I øvrigt, så er det noget du lærer, på tovværkskursus, om vinteren, i
din sejlklub.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-10-03 20:02

Et lidt helligt svar ??

Manden skriver jo "Men da arket er til ungerne så de har noget at øve sig på
i vinter,..."

Lad os håbe der er en der kan hjælpe.

/Bjarke

CUT

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 31-10-03 20:26

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message

[Klip]
> I øvrigt, så er det noget du lærer, på tovværkskursus,

Hvem snakkede om, at jeg skulle lære noget som helst ??
Læste du indlæget ?? Ellers skal jeg da gerne, for dig,
gentage at det var til ungerne, så de - også - kan lære
at binde de vigtigste knob

Fra : EA 2730

Dato : 31-10-03 23:34

Hej Morten Hansen,
IVAO <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fa2b763$0$94866$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Læste du indlæg(g)et ?? Ellers skal jeg da gerne, for dig,
> gentage at det var til ungerne, så de - også - kan lære
> at binde de vigtigste knob.

En rigtig god ide.

Ja! sikke en nød.
Jeg skulle naturligvis have læst _hele_ dit indlæg, inden jeg svarede,
hvilket jeg ikke gjorde, det må du undskylde.
Men held og lykke med undervisningen af ungerne.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 31-10-03 23:58

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> wrote in message

[Klip]
> Ja! sikke en nød.

Hehe

> Jeg skulle naturligvis have læst _hele_ dit indlæg, inden jeg svarede,
> hvilket jeg ikke gjorde, det må du undskylde.

Alt forladt - vi kan alle fejle - men ikke alle indrømme det

> Men held og lykke med undervisningen af ungerne.

Takker - den ene kan allerede de to af fem jeg gerne så de kunne.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-11-03 14:42

Der er et ordsprog der siger:

"Stor er den, der indrømmer sine fejl"

/Bjarke

Fra : EA 2730

Dato : 01-11-03 23:21

Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bo0d6r$22h3$1@news.cybercity.dk...
> Der er et ordsprog der siger:
>
> "Stor er den, der indrømmer sine fejl"

Mange tak

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-11-03 08:40

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse news:3fa2b111$0$45342

> [...]
> på ryggen.
> I øvrigt, så er det noget du lærer, på tovværkskursus, om vinteren, i

Læs dog hvad han skriver, han skriver højt og tydeligt, at det er til hans
*unger*, så de kan øve sig i vinter!

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 01-11-03 23:29

Claus Tersgov <xxtc342@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:

> Læs dog hvad han skriver, han skriver højt og tydeligt, at det er til
hans
> *unger*, så de kan øve sig i vinter!

Selv om vi alle har set det, for længe siden, skal du naturligvis være
med.
Hvad er et indlæg uden dit besyv.
Har du ikke andet, at tage dig til.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-11-03 08:44

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

> Jeg leder efter en side til at printe ud og laminere.
> Siden skal være over de vigtigste knob, dvs. Dobbelt halvstik,
> Pælestik, Ankerknude og til klamperne.

Hvis du sender mig en liste over de knob, du vil have - evt. med nogle link,
så kan jeg sagtens lave en side til dig. Det kan blive i løbet af
søndagen/mandagen.

Format: word, pdf eller Micrografx Designer

Claus

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 01-11-03 11:21

"Claus Tersgov" <xxtc342@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> så kan jeg sagtens lave en side til dig. Det kan blive i løbet af
> søndagen/mandagen.
>
> Format: word, pdf eller Micrografx Designer

Hej Claus

Jeg takker for den pæne tanke, men der er vel ingen grund til at
"opfinde den dybe tallerken to gange" - Det er vel formentligt
lavet........
Men de knob de skal kunne er:
Dobbelt halvstik
Pælestik
Ankerknude
Fastgørelse af fortøjningerne til klamperne

Er der nogle jeg har glemt ??

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-11-03 17:58

> Jeg takker for den pæne tanke, men der er vel ingen grund til at
> "opfinde den dybe tallerken to gange" - Det er vel formentligt
> lavet........

Jeg lavede en side til en kammerat, ganske vist med tacklinger i stedet.
Problemt var, at billederne på html sider var så små og dårlige, at det var
svært at se, når de blev skrevet ud. Generelt er det de færreste hjemmesider,
som egner sig til udskrivning.

Claus

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 01-11-03 18:55

> [...]
var
> svært at se, når de blev skrevet ud. Generelt er det de færreste

Det er jeg helt enig i.
Bortset fra at der manglede et enkelt billede og teksten var engelsk
(men det kan man jo bare oversætte) så tror jeg at jeg
bruger denne:
http://www.blacklakeny.com/boatknots.html

Fra : EA 2730

Dato : 01-11-03 23:42

Morten Hansen, IVAO <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:>
> Er der nogle jeg har glemt ??

Flagknob
Ottetalstik
slipstik
Det ville heller ikke være dårligt, hvis de kunne slå en takling og lave
en øjesplejsning på et treslået tovværk. De kunne jo komme til at møde
en rigtig sejler, der var med den gang man brugte tjæret tovværk.
I øvrigt kommer det an på, hvad slags skib der sejles med, men det kan
jo blive en lang historie.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : EA 2730

Dato : 01-11-03 23:48

EA 2730 <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fa43749$0$45344$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Morten Hansen, IVAO <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:>
>
> Flagknob
> Ottetalstik
(Jeg har lige erfaret, at det også hedder et flamsk knob)

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-11-03 00:00

> [...]
> en rigtig sejler, der var med den gang man brugte tjæret tovværk.
> I øvrigt kommer det an på, hvad slags skib der sejles med, men det kan

Jep
Men det er nu "bare" til en uge på de hollandske kanaler
til næste sommer, så det er nok rigeligt med de 4 tidligere nævnte.

Fra : EA 2730

Dato : 02-11-03 00:09

Morten Hansen, IVAO <Morten.Hansen@ivao.org> skrev

> Jep
> Men det er nu "bare" til en uge på de hollandske kanaler
> til næste sommer, så det er nok rigeligt med de 4 tidligere nævnte.

På længere sigt, håber jeg, at der bliver nogle rigtige sejler af dine
unger.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Jørgen

Dato : 01-11-03 13:27

Hej Morten

Her er et link, du måske kan bruge. Det opfylder i hvert tilfælde kravet om,
at det skal være på dansk og kunne printes ud på to A4-sider.
http://marintimt.wayfarer3353.dk/Knob/Knob.html

mvh
Jørgen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 01-11-03 14:01

"Jørgen" <joergen.b@ofir.dk> wrote in message
> [...]
om,
> at det skal være på dansk og kunne printes ud på to A4-sider.

Hej Jørgen

Ja der er i hvert fald mange knob.
Men det var mest en over de 4-5 vigtigste - med beskrivelse.
Det kan være man skulle lytte til Claus' forslag og selv
lave en side........

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-11-03 12:28

> [...]
> Pælestik, Ankerknude og til klamperne.
>
> Jeg har søgt på Google og fundet et par stykker som:

Er der i øvrigt ikke en der kan fortælle mig hved det første knob
på ovenstående side hedder på dansk.

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 02-11-03 12:31

> Er der i øvrigt ikke en der kan fortælle mig hved det første knob
> på ovenstående side hedder på dansk.
>

> --
> Morten Hansen
> Virtual Aviation - www.ivao.org

så hvidt jeg kan se er det et "Dobbelt halvstik om egen part."

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 02-11-03 12:53

"Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> wrote in message

> så hvidt jeg kan se er det et "Dobbelt halvstik om egen part."

Det tror jeg du har ret i - takker.

Fra : Claus Bjerre

Dato : 04-11-03 18:06

> [...]
>
> Jeg leder efter en side til at printe ud og laminere.
> Siden skal være over de vigtigste knob, dvs. Dobbelt halvstik,

Mon ikk edu kan finde noget her
http://www.earlham.edu/~peters/knotlink.htm

Claus Bjerre>

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 04-11-03 18:46

"Claus Bjerre" <Claus.Bjerre@adslhome.dk> wrote in message

> "Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

> Mon ikk edu kan finde noget her
> http://www.earlham.edu/~peters/knotlink.htm

Det er der helt sikkert !
Jeg takker iøvrigt alle for hjælpen.
Alle tre drenge kan nu pælestik, dobbelthalvstik
(også med rundtørn) samt kastelinestik - så vi er ved at være der