MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP på hele harddisken ?
Fra : ab

Dato : 29-10-03 14:05

En venlig sjæl søges til besvarelse af følgende:

En bekendt har en harddisk, der er delt op i C: (win-98) og D: (Win-XP).

Nu vil han gerne have fjernet Win-98-delen, så kun XP er tilbage.

Kan det mon lade sig gøre uden at omformatere o.s.v. ?

- Hvad med drevbetegnelsen ? - Han vil jo herne have drevet til at hedde C:
?

ab

(Bær mig over, hvis emnet har været oppe - jeg har kikket tilbage uden
held).

Fra : Ivan G

Dato : 29-10-03 14:13

> Kan det mon lade sig gøre uden at omformatere o.s.v. ?

Jo da! Partition magic kan klare den lille sag uden problemer. Man
sammenføjer bare de to partitioner. Husk for gud skyld at lade den stå og
arbejde! Hvis du slukker den i utide risikerer du at miste begge partioner,
og så er fanden løs i laksegade!

Der findes svjv også et freeware program der kan gøre det, men jeg ved ikke
hvad det hedder...

Ivan G

Fra : Edmund

Dato : 29-10-03 15:55

Ivan G skrev:

> Jo da! Partition magic kan klare den lille sag uden problemer.

Uden problemer siger du, hvordan vil du lave XP delen om til C

--
Mvh Edmund

Fra : ab

Dato : 29-10-03 13:18

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Uden problemer siger du, hvordan vil du lave XP delen om til C

Ja, bidrag modtages med tak. Det er der jeg står nu med den gode nabos PC.

- Men ellers må han lære at sige "D" til sin windows

ab

Fra : Ivan G

Dato : 29-10-03 23:32

> - Men ellers må han lære at sige "D" til sin windows

Problemet er vel ikke at ændr drev-bogstavet, men at alle programmer med
mere i sin tid blev installeret på drev D: og det vil jo nog give ballade
hvis man begynder at pille ved det....

Fra : Jens

Dato : 29-10-03 23:41

"Ivan G" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er vel ikke at ændr drev-bogstavet, men at alle programmer med
> mere i sin tid blev installeret på drev D: og det vil jo nog give ballade
> hvis man begynder at pille ved det....

Man kan skyde en reparatons install efter den og håbe den får alle
programmer med, men det er ret tvivlsomt.

Mvh Jens

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 30-10-03 10:53

Hej
ab <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> scribbled:

> [...]
> nabos PC.
>
> - Men ellers må han lære at sige "D" til sin windows

I PM 8.0 er der en drivemapper den kører du bare efter at have lavet D: om
til C: og beder den ændre alle henvisninger til D: om til C:

--
Mvh.
Torben

Fra : Edmund

Dato : 30-10-03 15:50

Torben (Tilst) skrev:

> I PM 8.0 er der en drivemapper den kører du bare efter at have lavet
> D: om til C: og beder den ændre alle henvisninger til D: om til C:

Går den også ind i reg-databasen i XP og laver om der, eller er det kun
genveje, f.eks i menuen start
--
Mvh Edmund

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 30-10-03 16:31

Edmund <nospam@surfpost.dk> scribbled:

> Går den også ind i reg-databasen i XP og laver om der, eller er det
> kun genveje, f.eks i menuen start

Nu må du ikke hænge mig op på det, men jeg mener at den også ændrer i reg'en

--
Mvh.
Torben

Fra : ASKF

Dato : 02-11-03 07:51

Torben (Tilst) ytrede sig i
<3fa12ec6$0$4368$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> med dette:

>Edmund <nospam@surfpost.dk> scribbled:

>Nu må du ikke hænge mig op på det, men jeg mener at den også ændrer i reg'en

Den går ind i RegDB og laver ændrerne.

Da jeg benyttede drivemapperen, havde jeg kun problemer med de
programmer der har defineret nogle stier internt. Det kunne jeg så løse
i programmerne eller i deres *.ini filer (det er gerne stier til backup
af data, templates, auto-save foldere og lign.).

Andre problemer var med programmer der ikke skal installeres, men de var
også hurtigt fikset.

Alt i alt var jeg positiv overrasket over hvor hurtigt og nemt det gik.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : Edmund

Dato : 30-10-03 15:47

ab skrev:

> Ja, bidrag modtages med tak. Det er der jeg står nu med den gode
> nabos PC.
>
> - Men ellers må han lære at sige "D" til sin windows

Jeg kender ikke Partition Magic, så jeg er nysgerrig.

Alle data på C, de er vel blevet slettet ?
Hvad så med Boot.ini, ntldr og ntdetect.com, har du selv indsat nogle
nye, eller sørger Partition magic for det.

--
Mvh Edmund

Fra : ab

Dato : 29-10-03 12:57

"Ivan G" <nogen@microsoft.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> sammenføjer bare de to partitioner. Husk for gud skyld at lade den stå og
> arbejde! Hvis du slukker den i utide risikerer du at miste begge

Tak, jeg tog springet (8.0) - aldrig prøvet det før, men set ser ud til at
det er gået smertefrit.

- Men hvad med drev-betegnelsen - PM siger at windows muligvis ikke vil køre
?

Er der noget om snakken, eller kan XP selv finde ud af det ?

ab