MS Windows
briani 27239
98 til XP / FAT32 til NFTS
Fra : Zalza

Dato : 26-10-03 14:21

.... NFTS (eller hvad det hedder) ;)

Jeg har en maskine med 98se som jeg vil have XP på
Den har 1 harddisk som er delt i 2
det ene er backup drev d:

Det ville nok være smart at lave den ene del c: om til NFTS .. men hvad med
den anden del af harddisken d: ?

Vil data blive slettet ved konventering fra fat32 til nfts ?
*hvis*
Vil det være dårligt at beholde den ene partiton på fat32 ? (vil det give
problemer?)

/Z

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-10-03 14:27

Zalza wrote:
> ... NFTS (eller hvad det hedder) ;)

NTFS! New Technology File System

> Vil data blive slettet ved konventering fra fat32 til nfts ?

Nej... du benytter blot convert kommandoen...

> Vil det være dårligt at beholde den ene partiton på fat32 ? (vil det
> give problemer?)

Næ det vil jeg ikke sige. Jeg kører selv med mit systemdrev som FAT32, mens
resten er NTFS. Det er pga. at jeg gerne vil have mulgiheden for at kaste en
gammel dosbootdisk i den, og rede den på den måde hvis det nu skulle gå helt
galt...

--
Martin K

Fra : Zalza

Dato : 26-10-03 17:10

> NTFS! New Technology File System

Nårh ja - det var da der hen ad

> Nej... du benytter blot convert kommandoen...

Er det under installationen eller ?

> [...]
en
> gammel dosbootdisk i den, og rede den på den måde hvis det nu skulle gå

Okey det ved jeg så ik noget om - er max noob i dette fag
Tror jeg vil prøve at lave begge drev/partitoner til NTFS - og så håbe på at
indholdet på backup partitionen overlever.
Er det ik noget med at xp laver *endnu* en partition til øhh system-recovery
eller noget? synes jeg at have set hos en ven.

Er stadig ikke helt tryk ved det ;) - så hvis nogen har en kommentar eller
tip, sig til ! :D

/Z
www.Yoo.dk

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-10-03 17:33

Zalza wrote:

> Er det under installationen eller ?

Du kan sagtens gøre det mens det er installeret....

> Er stadig ikke helt tryk ved det ;) - så hvis nogen har en kommentar
> eller tip, sig til ! :D

Start en kommando prompt (Start > kør > skriv: cmd)
Nu kan du skrive convert /? og der kommer en hjælpetext frem...

Syntaksen er som følger (stadig i kommandoprompten, og hvis det er C: der
skal konverteres):

Convert C: /FS:NTFS

Hvis det er systemdrevet kan den ikke gøre det med det samme, og det sker så
ved først kommende reboot, hvor den konverterer drevet lige inden den går
ind i Windows. Ellers bliver det udført med det samme. Jeg har snart gjor
det ca. 30-40 gange (både på arbejde og hjemme), og det er aldrig fejlet -
så du kan roligt gå i gang

--
Martin K

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-10-03 23:24

> Zalza wrote:

Du mangler at give en begrundelse for, at du vil lave om til ntfs, når nu du
er så nervøs over det.
Der findes enkelte fordele ved det, men de fleste private har ingen fordel
ud af det og opdager i øvrigt aldrig, hvad de evt. kunne bruge ntfs til.
Så hvis ikke du har et specifikt behov, så behold dog dine fat32 partitioner
i stedet for.

Kurt

Fra : Zalza

Dato : 27-10-03 00:43

> Du mangler at give en begrundelse for, at du vil lave om til ntfs, når nu
du
> er så nervøs over det.

Okey ?.. men ... ja, jeg ved intet om det.. så hvad bruger man ntfs til ?
jeg trode xp kørte generelt bedere med det

/Z

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-10-03 12:57

Hej Zalza, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Okey ?.. men ... ja, jeg ved intet om det.. så hvad bruger man
> ntfs til ? jeg trode xp kørte generelt bedere med det

Du kan evt. tage en kigger på fx
<http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/columns/russel/october01.asp>.

Nederst på siden er der nogle links om samme emne.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-10-03 16:19

In article <3f9c496c$0$9805$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
kurtnospam@portalen.no says...
> Der findes enkelte fordele ved det, men de fleste private har ingen fordel
> ud af det og opdager i øvrigt aldrig, hvad de evt. kunne bruge ntfs til.

Nej, for ingen gider fortælle dem om fordelene.

> Så hvis ikke du har et specifikt behov, så behold dog dine fat32 partitioner
> i stedet for.

Prøv med noget konstruktivt istedet for bare at lire noget af... Zalza
bliver jo ikke en sk*d klogere af dit indlæg.

http://www.digit-life.com/articles/ntfs/

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen