MS Windows
briani 27239
Boot af maskine
Fra : Morten Jensen

Dato : 23-10-03 08:11

Hej

I et tilfælde af momentan sindsyge skulle jeg installere XP på en maskine.

Problemet er at jeg har installeret systemet på en frisk HD (D:) - da jeg
installerede havde jeg en anden disk i systemet (C:). Installationen har
således foretaget installationen på D:, men lagt nogen filer på C:.

Nu er spørgsmålet - hvilke filer? Jeg har ikke specielt meget lyst til at
foretage endnu en installation så hvis man kunne isolere hvilke filer der
mangler for at kunne foretage en boot ville det være herligt.

MVH
Morten Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-10-03 11:09

"Morten Jensen" <morten@morkaj.pl> skrev :

>Problemet er at jeg har installeret systemet på en frisk HD (D:) - da jeg
>installerede havde jeg en anden disk i systemet (C:). Installationen har
>således foretaget installationen på D:, men lagt nogen filer på C:.

Du kan ikke undgå at XP lægger nogle filer på c-drevet, det er
alle bootfiler, der skal ligge der.

Er det andre filer end bootfiler, det drejer sig om?
--
Knud

Fra : Morten Jensen

Dato : 23-10-03 14:51

Nja... Jeg har kopieret bootfilerne over til "det nye" c, men tilsyneladende
er der noget i boot.ini jeg ikke helt forstår. Nogen forklarende links til
dette?

MVH
Morten Jensen

Fra : Edmund

Dato : 23-10-03 16:25

Morten Jensen skrev:

> Nja... Jeg har kopieret bootfilerne over til "det nye" c, men
> tilsyneladende er der noget i boot.ini jeg ikke helt forstår. Nogen
> forklarende links til dette?

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect

Men det er ikke nok at kopiere boot.ini og ntldr og ntdetect.com over på D.
Du skal også have lavet en MBR på den nye disk.
Det gøres ved at boote på din XP cd og gå ind i genoprettelseskonsol.
Du skal indtaste adgangskode osv.
Skriv FIXBOOT for at lave en ny MBR

Skriv exit for at komme ud igen.

Du skal også sørge for at din nye disk er aktiv. f.eks med FDISK

Når du så har fået XP til at boote, vil drevet stadigvæk hedde D,
selv om du har fjernet den anden disk.
Det er for så vidt godt nok, for ellers vil der gå kludder i Reg. databasen.

Din stifinder vil også blive grå i venstre side, ved denne operation.

Hvis du på et senere tidspunkt, vil have flyttet dit system over på en anden disk,
skal du ikke regne med at det virker, jeg kan i hvert fald ikke få det til at funke.

--
Mvh Edmund