Samlet oversigt over filer/ trojanske hest~
Fra : Jørgen Hedetoft

Dato : 13-04-01 09:59

Jeg har netop installeret Sygate Personal Firewall, jeg får når jeg bruger
de forskellige programmer herunder også spil, alarmer over forskellige *.exe
"der forsøger at komme ud" - ofte exefiler der ikke siger mig noget.
F.eks. WINMGMT.EXE og ICSMGR.EXE.
Ja jeg ved godt at jeg kan søge efter pågældende filer og derved finde ud af
i hvilket katalog de ligger, eller ligefrem eksekvere dem, Men findes der
ikke et centralt sted på nettet hvor man kan slå sådanne filer op ?

Venligst

Jørgen Hedetoft

Fra : Alex Holst

Dato : 13-04-01 13:43

Jørgen Hedetoft <j.hedetoft@mail.dk> wrote:
> [...]
>i hvilket katalog de ligger, eller ligefrem eksekvere dem, Men findes der
>ikke et centralt sted på nettet hvor man kan slå sådanne filer op ?

Det lyder mere som et spoergsmaal om hvordan du kan komme til at kende dit
OS. Jeg ved der er en knowledge base paa Microsoft's web site, men om den
indeholder beskrivelser af hver eneste fil ved jeg ikke.

Der er en liste over trojanske heste og andet paa sans.org, men den er vist
fokuseret paa port numre og ikke filnavne.

Sig mig, hvordan skulle en trojansk hest vaere kommet ind paa dit system? Du
koerer vel ikke software du ikke stoler paa?

Fra : Jørgen Hedetoft

Dato : 13-04-01 17:05

Jeg bruger Internettet flittigt, der spilles på min computer, både af mig
selv og mine børn. Til tider bliver der downloaded demoprogrammer.
Undertiden har mine børn lektier med på en diskette som har været i skolens
computer og hos venner og veninder.
Jeg ved også godt at lige de 2 filer jeg angav som eksempel høre til i OS.
men som jeg også skrev var det blot som eksempel.
Det kan godt være at det i din verden Alex, blot er et spørgsmål om at kende
sit operativ system godt nok. Men i min verden er det betydeligt mere
komplekst. Hos mig er computeren til for at blive brugt, gerne af alle i
familien. Men samtidigt vil jeg også gerne bære mig nogenlunde fornuftigt
ad, så jeg nedsætter risikoen for at få mine data ødelagt.
Så med al respekt tror jeg ikke at det kan gøre det med at kende sit
operativsystem til bunds.

Med venlig hilsen

Jørgen Hedetoft

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 14-04-01 10:35

> Det lyder mere som et spoergsmaal om hvordan du kan komme til at kende dit
> OS. Jeg ved der er en knowledge base paa Microsoft's web site, men om den
> indeholder beskrivelser af hver eneste fil ved jeg ikke.

- Njaaee... Nogle trojanere o.l. "udskifter" vel nogle gange systemfiler
i Win kataloget. Så hvis man VED at filen skal være i Windows, skal man
vel ikke bare godtage at den skal have adgang til nettet.
Så om man kender sit OS eller ej er vel ligemeget?!

- Hvis mine applikationer virker på nettet som de skal er der ingen grund til
at give diverse exe filer lov til at snakke over portene. Skal en pågældende
exe-fil som er en del af OS have adgang til net skal den pågældene applikation
vel nok brokke sig, når det ikke lykkedes. Herefter kan man undersøge om der
er en sammenhæng imellem den pågældene fil som er i "karantæne" og den
applikation der ikke kan komme på nettet.

Princippet i en firewall er vel at lukke alle porte og så åbne dem stille og
roligt som man får brug for det. Og så er man vel sårbar igen. Et porstscan
fortæller jo bare hackeren hvilke "soldater/services" han skal lukke ind i
hesten når angrebet forberedes.

Fra : Basyrinus

Dato : 14-04-01 14:43

"Alex Holst" skrev ..........

> [...]
>
> Sig mig, hvordan skulle en trojansk hest vaere kommet ind paa dit system? Du
> koerer vel ikke software du ikke stoler paa?

Hvis du absolut vil have en trojan liste så besøg:
http://www.symantec.com/avcenter/vinfodb.html
og søg på "trojan"

--
Basyrinus --- www.dumbass.dk
Dette indlæg er krydret med diverse stevefegl