MS Windows
briani 27239
Mirror i Windows 2000 Pro
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-10-03 10:31

Hej NG!

Jeg sidder i den situation, at jeg gerne vil tilføje et "mirror" på min
Windows 2000 install.

Jeg kan se muligheden, men jeg kan ikke vælge den. Begge diske jeg vil bruge
til mit "mirror" er Dynamic, og der er rigeligt med tom plads på den der
skal fungere som spejl.

Er der nogen der har forslag til, hvad jeg kan forsøge at gøre for at løse
dette problem.

Tak på forhånd.

Mvh
Henrik Pedersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-10-03 12:26

Henrik Pedersen skrev :
> [...]
> skal fungere som spejl.
>
> Er der nogen der har forslag til, hvad jeg kan forsøge at gøre for at løse

Disken der skal indeholde spejlet skal have noget upartioneret plads i en
passende størrelse (større end disken der skal spejles).
Så går du i diskmanageren og højreklikker på det volume (den partion) der
skal spejles og en vil foreslå det upartioneret volume og du siger ja.

Hvis du bruger IDE diske er det en meget stor fordel at de to diske sidder
på hver sit kabel, da du ellers kan miste meget i hastighed.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-10-03 12:32

Michael Lund Sørensen skrev :

> Disken der skal indeholde spejlet skal have noget upartioneret plads i en
> passende størrelse (større end disken der skal spejles).
Større eller lig, forstås.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-10-03 13:46

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis du bruger IDE diske er det en meget stor fordel at de to diske sidder
> på hver sit kabel, da du ellers kan miste meget i hastighed.

Hej,
disken som skal indeholde spejlet er 160 GB (alle GB ses i Windows). Disken
hvorfra dataen skal kommer er "kun" på 80 GB, så der er altså plads nok på
"spejl-disken". De sidder også begge 2 på hver sit kabel. "Spejl-disken"
sidder tilmed på en Promise IDE controller. Jeg tænkte det måske have noget
med det at gøre, så jeg flyttede den ned på bundkortets IDE-ctrl., men
heller ikke dette hjalp.

Så altså...alle forudsætninger for at lave et spejl burde være
tilstede....jeg kan bare ikke vælge "Add mirror" under egenskaber for den
disk jeg vil spejle.

Idé-forslag er velkommen.

Mvh
Henrik Pedersen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-10-03 15:12

Henrik Pedersen skrev :
> [...]
>
> Så altså...alle forudsætninger for at lave et spejl burde være
> tilstede....jeg kan bare ikke vælge "Add mirror" under egenskaber for den

Men er 160 GB disken formateret ? Det må den faktisk ikke være! Eller
rettere der må ikke være en partition der hvor du vil lægge spejlet.

Men jeg er faktisk lidt i tvivl om Pro kan lave Raid 1 eller om du skal op
på en Server for at kunne gøre det.

Om det er en eller to controllere eller et eller to kabler har kun betydning
for hastigheden. To diske på samme kabel der skal arbejde samtidigt arbejder
langsomt, da IDE bussen ikke kan klare opgaven og må switche mellem diskene.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd