/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
XP og 180 GB
Fra : Edmund


Dato : 12-10-03 08:44


Kan man installere XP på en 180 GB harddisk,
og så efterfølgende installere SP1, for at aktivere 48-bit LBA support

eller skal man installere med en XP CD hvor SP1 er integreret.

Hvis man installerer med en CD uden SP1, kunne det f.eks ikke give
problemer med MFT tabellen, hvis XP først kan se 137 GB af disken, og så
senere kan se hele disken.


Og så et par mindre vigtige spørgsmål:

I følge
http://support.microsoft.com/?kbid=303013
skal man have Atapi.sys i version 5.1.2600.1135

Bliver denne version kun installeret hvis man har en disk der er større
end 137 GB, for i min XP med SP1a på en 20GB disk er det kun version
5.1.2600.1106

Hvordan finder jeg ud af om min bios har 48 bit LBA support, uden at
skulle købe en disk for at teste det.
Der står intet om 48 bit LBA i bundkort vejledning, kan det hedde noget
andet.
Jeg har prøvet i dk.edb.hardware.bundkort
--
Mvh Edmund
email virker


 
 
Jesper G. Poulsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-10-03 12:18

In article <bmb0o3$k4vdd$1@ID-157131.news.uni-berlin.de>,
nospam@surfpost.dk says...

> Kan man installere XP på en 180 GB harddisk,
> og så efterfølgende installere SP1, for at aktivere 48-bit LBA support

Nej.

> eller skal man installere med en XP CD hvor SP1 er integreret.

Ja. Findes de?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jens Peter Karlsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 12-10-03 13:39

Ja. Med mindre forhandleren har den originale version på lager vil det
være en sådan du får stukket i hånden hvis du går ned og køber en WIN
XP.
Man kan også selv lave en hvis man "kun" har den originale version og
SP1 downloaded. Microsoft har en vejledning om hvordan man gør.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 12 Oct 2003 13:18:05 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>> eller skal man installere med en XP CD hvor SP1 er integreret.
>
>Ja. Findes de?
>


Jesper G. Poulsen (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-10-03 16:34

In article <eihiov0mvdotur2plusm2cou60c99oat77@4ax.com>,
jpkarlsen@mvps.org says...
> Man kan også selv lave en hvis man "kun" har den originale version og
> SP1 downloaded. Microsoft har en vejledning om hvordan man gør.

Okay, men bliver "48 bit LBA"-supporten så implementeret tidligt nok i
installationen?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jens Peter Karlsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 13-10-03 01:43

Det går jeg ud fra. Har ikke haft problemer.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 12 Oct 2003 17:33:42 +0200, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Okay, men bliver "48 bit LBA"-supporten så implementeret tidligt nok i
>installationen?


Edmund (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 12-10-03 19:42

Jens Peter Karlsen skrev:

> Ja. Med mindre forhandleren har den originale version på lager vil det
> være en sådan du får stukket i hånden hvis du går ned og køber en WIN
> XP.


Er du sikker,. en orginal XP cd med SP1 ?
Står det så på pakken, jeg synes ikke de har skrevet noget om det på de
forskellige online butikker, når jeg har været inde og checke priser.
--
Mvh Edmund


Jens Peter Karlsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 13-10-03 02:01

Ja, det vil stå på CD'en noget lignende "With SP1 integrated". Dette
er hvad min MSDN version siger.
Husker ikke hvad der står på en Dansk retail/oem version.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 12 Oct 2003 20:41:52 +0200, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Er du sikker,. en orginal XP cd med SP1 ?
>Står det så på pakken, jeg synes ikke de har skrevet noget om det på de
>forskellige online butikker, når jeg har været inde og checke priser.


Edmund (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 13-10-03 18:38

Jens Peter Karlsen skrev:

> Ja, det vil stå på CD'en noget lignende "With SP1 integrated". Dette
> er hvad min MSDN version siger.
> Husker ikke hvad der står på en Dansk retail/oem version.

Ok tak, så skal jeg vist have ringet til en, og sige at det ikke er
nødvendigt at opdate til SP1

Underligt at det ikke har været nævnt her gruppen
--
Mvh Edmund


XoDeus [DK] (13-10-2003)
Kommentar
Fra : XoDeus [DK]


Dato : 13-10-03 12:51


> Ja. Findes de?
Ja alle dem du køber nu i butikkerne og OEM versionerne er SP1 integreret

//XoDeus



Edmund (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 15-10-03 14:51

Jesper G. Poulsen skrev:

>> Kan man installere XP på en 180 GB harddisk,
>> og så efterfølgende installere SP1, for at aktivere 48-bit LBA
>> support
>
> Nej.

Er der andre der er enige i den påstand.
--
Mvh Edmund


Ukendt (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-10-03 13:39



>Jesper G. Poulsen skrev:
>
>>> Kan man installere XP på en 180 GB harddisk,
>>> og så efterfølgende installere SP1, for at aktivere 48-bit LBA
>>> support
>>
>> Nej.
>
>Er der andre der er enige i den påstand.
Det lyder rigtigt, for man kan vel ikke installerer XP på en HD som
XP cd'en ikke kan se, grundet den manglende SP1. Medmindre man
kan bruge den udviede XP cd med indbygget SP1, som skulle findes.
Men jeg kan jo tage helt fejl...

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Edmund (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 16-10-03 15:02

Thf skrev:

> Det lyder rigtigt, for man kan vel ikke installerer XP på en HD som
> XP cd'en ikke kan se, grundet den manglende SP1.

Det kunne jo være at XP så de 137 GB i første omgang.
Jeg mener jeg har læst et indlæg hvor det var sådan i forbindelse med
installl af Win2000, derfor var det jeg tænkte at det måske også var
muligt i XP.


--
Mvh Edmund


Jesper G. Poulsen (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 16-10-03 16:47

In article <bmm8d6$o6t35$1@ID-157131.news.uni-berlin.de>,
nospam@surfpost.dk says...
> Det kunne jo være at XP så de 137 GB i første omgang.

Ja, og så smadrer du det hele ved 48 bit LBA.

I gamle dage da LBA blev indført, der måtte man ikke slå LBA til midt i
det hele, for så var løbet kørt og dataene tabt.

LBA er jo en anden sektor-allokerings-tabel og ændrer du på den midt i
det hele, så er alt væk.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Ukendt (16-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-10-03 18:06



>In article <bmm8d6$o6t35$1@ID-157131.news.uni-berlin.de>,
>nospam@surfpost.dk says...
>> Det kunne jo være at XP så de 137 GB i første omgang.
>
>LBA er jo en anden sektor-allokerings-tabel og ændrer du på den midt i
>det hele, så er alt væk.
>
Det var også lige min tanke.


THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Karsten Jensen (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 24-10-03 22:17

On Sun, 12 Oct 2003 09:44:00 +0200, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>
>Kan man installere XP på en 180 GB harddisk,

Kan XP ikke håndtere så store diske?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Knud Gert Ellentoft (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 24-10-03 22:33

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev :

>Kan XP ikke håndtere så store diske?

Kun, hvis man har opdateret med sp 1.
--
Knud

Karsten Jensen (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 25-10-03 12:01

On Fri, 24 Oct 2003 23:33:03 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:


>Kun, hvis man har opdateret med sp 1.

ok - men hvad gør man så? Jeg påtænker at skifte disk og købe end stor
disk og har kun XP Pro US, og SP1 på en efterfølgende CD, der
installeres senere.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Knud Gert Ellentoft (25-10-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 25-10-03 12:17

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev :

>ok - men hvad gør man så? Jeg påtænker at skifte disk og købe end stor
>disk og har kun XP Pro US, og SP1 på en efterfølgende CD, der
>installeres senere.

Har du en brænder, så kan du lave en bootbar cd med sp1
integreret.

http://www.wintip.dk/xp/guides/spcd/ref.htm
--
Knud

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste