MS Windows
briani 27239
Mystisk problem efter geninstallation af X~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 03:13

Jeg har netop geninstalleret Windows XP, men der er opstået et
mærkeligt problem...

Jeg kan ikke starte programmer ved at dobbeltklikke, jeg får sådan en
fejlmelding:

|Windows kan ikke finde 'C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE'. Kontorller, at
|du skrev navnet korrekt, og forsøg derefter igen. Hvis du vil søge
|efter en fil, skal du klikke på knappen Start og derefter klikke på
|Søg.

Filen ligger hvor den skal, den kan blot ikke køres ved at
dobbeltklikke. Jeg kan se den i stifinder, men får alligevel denne
fejlbesked!

Jeg har to muligheder for at åbne programmerne...

1)
Jeg kan dobbeltklikke på en fil der er tilknyttet det program jeg vil
starte. Fx kan jeg starte Internet Explorer ved at dobbeltklikke på en
..htm-fil.

2)
Jeg kan køre command.com (via "Kør"), finde det rette bibliotek, og
herefter skrive fx. IEXPLORE.EXE for at starte Internet Explorer.

Nogen der har forslag til hvordan jeg fikser dette problem? Det er
mildest talt frygteligt irriterende!

Godnat,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- nu også Siemens MC60 og C60 (samt M55, C55 og S55)

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 06:16

> Nogen der har forslag til hvordan jeg fikser dette problem? Det er
> mildest talt frygteligt irriterende!

Funktioner - indstillinger - vis / fjern øverste "v"
Hklik på drevet programmet ligger på , egenskaber - sikkerhed - avanceret.
Fjern "v" i arv tilladelser, tilføj din egen konto, og giv den fuld adgang.
Vælg ejer, overtag ejerskabet af disken..........

Det burde kunne gøre det.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 11:03

Jens skrev:

>Funktioner - indstillinger - vis / fjern øverste "v"

Funktioner, hvor?

>Hklik på drevet programmet ligger på , egenskaber - sikkerhed - avanceret.

Jeg har umiddelbart ikke noget faneblad der hedder "avanceret", kun
disse:
Generelt, Funktioner, Hardware, Deling, Kvota.

>Fjern "v" i arv tilladelser, tilføj din egen konto, og giv den fuld adgang.
>Vælg ejer, overtag ejerskabet af disken..........

Det er slet ikke noget jeg kan nikke genkendende til?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 12:19

> Funktioner, hvor?

Åben "dennecomputer", øverst er der en "funktioner"- indstillinger -vis
/fjern øverste "v".

> Jeg har umiddelbart ikke noget faneblad der hedder "avanceret", kun
> disse:
> Generelt, Funktioner, Hardware, Deling, Kvota.

Ja, men efter ovenstående øvelse får du en fane ved navn "sikkerhed".

Det kommer lige om lidt ... : O)
(Ellers prøver vi bare igen)

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 13:53

Jens skrev:

>Åben "dennecomputer", øverst er der en "funktioner"- indstillinger -vis
>/fjern øverste "v".

Fundet!

>Ja, men efter ovenstående øvelse får du en fane ved navn "sikkerhed".

Fundet!

>Det kommer lige om lidt ... : O)
>(Ellers prøver vi bare igen)

Jeg har disse konti:

Administratorer (LAXXE\Administrator)
Alle
CREATOR OWNER
SYSTEM

Den øverste og nederst har alle rettigheder, de andre har ingen (ud
over "specielle tilladelser").

Nuværende ejer er Administratorer (LAXXE\Administrator), jeg prøvede
at ændre det til laxxe (LAXXE\laxxe), men så kunne fx Agent ikke
skrive til disken, og jeg kunne stadig ikke starte programmer.

Jeg kender slet ikke denne del af Windows, så jeg er lidt på herrens
mark. Tak for din hjælp indtil videre, håber du kan hjælpe mig med at
få skidtet op at køre igen!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 13:57

> [...]
>
> Jeg kender slet ikke denne del af Windows, så jeg er lidt på herrens
> mark. Tak for din hjælp indtil videre, håber du kan hjælpe mig med at

Det er ret nemt, tryk på tilføj - avanceret - søg nu / vælg din egen konto
og tryk ok.
Marker den til fuld adgang, + OK, vælg fanen "ejer" , tryk overtag
ejerskabet......

Det burde kunne gøre det.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 14:11

Jens skrev:

>Det er ret nemt, tryk på tilføj - avanceret - søg nu / vælg din egen konto
>og tryk ok.

Done. Kontoen hedder laxxe.

>Marker den til fuld adgang, + OK, vælg fanen "ejer" , tryk overtag
>ejerskabet......

Done. Også "erstat ejer af underbeholder og objekter", idet det ikke
virkede uden. Nu står den og tygger og tygger, så må vi se om det
virker...

>Det burde kunne gøre det.

Jeg krydser fingre!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 14:16

Jens skrev:

>Det burde kunne gøre det.

Desværre ikke...

Hvorfor er det overhovedet sket. Jeg har da før geninstalleret WinXP
(altså på en eksisterende installation, som nu), uden at dette problem
dukkede op.

Hvorfor siger Windows at filen ikke kan findes, burde den ikke sige,
at der ikke var adgang til filen - hvis det er det problem du
beskriver?

Lige nu er jeg logget ind som laxxe, og laxxe står til at have fuld
kontrol og ejer "elementet".

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 19:22

> Hvorfor er det overhovedet sket. Jeg har da før geninstalleret WinXP
> (altså på en eksisterende installation, som nu), uden at dette problem
> dukkede op.

Fordi du enten har installeret oven på en install uden pass på adminkontoen,
eller ikke lavet password på adminkontoen ved denne install.

Det bedste når det nu er en ny installation, er at starte forfra, og så gøre
det rigtigt.

Dvs, fjern C partition under install, og opret den igen, med efterfølgende
formatering af C, helst med ntfs.
Når den når så langt skal der password på administrator kontoen, og helst et
med mindst et stort bogstav, og et tal, og samlet på mindst 6 tegn.
(Ellers betragter Bill Gates passwordet for useriøst)

Du kan kun fjerne c partitionen og formatere c drevet hvsi du booter fra
cdèn og installerer........

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 20:57

Jens skrev:

>Fordi du enten har installeret oven på en install uden pass på adminkontoen,
>eller ikke lavet password på adminkontoen ved denne install.

Hmm, det mener jeg slet ikke jeg er blevet spurgt om på noget
tidspunkt...

>Det bedste når det nu er en ny installation, er at starte forfra, og så gøre
>det rigtigt.

Det er en geninstallation på en eksisterende installation, bl.a.
grundet ustabilitet.

>Dvs, fjern C partition under install, og opret den igen, med efterfølgende
>formatering af C, helst med ntfs.

Det er en meget stor opgave at skulle formatere (da der skal gemmes
mange data), det er ikke et hit lige nu - så andre løsningsforslag
modtages meget gerne.

>Du kan kun fjerne c partitionen og formatere c drevet hvsi du booter fra
>cdèn og installerer........

Yup, det var også sådan jeg geninstallerede XP i aftes. Er der ikke en
anden løsning på mit problem? Jeg er ikke blevet bedt om noget
password under denne installation. Min admin-konto har et password,
det har kontoen "laxxe" ikke.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 21:29

> Hmm, det mener jeg slet ikke jeg er blevet spurgt om på noget
> tidspunkt...

Det betyder så at den gamle installation var uden password på adminkontoen.
Sikkerheden kan slækkes, ikke strammes, din gamle installation kan gendannes
med lidt tålmodighed.....

> Det er en meget stor opgave at skulle formatere (da der skal gemmes
> mange data), det er ikke et hit lige nu - så andre løsningsforslag
> modtages meget gerne.

Hvor sdr en disk er der i maskinen, og hvor mange partitioner er den delt op
i ?

> [...]
> anden løsning på mit problem? Jeg er ikke blevet bedt om noget
> password under denne installation. Min admin-konto har et password,

Adminkontoen password er uden betydning når der er installeret uden
formatering.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 21:44

Jens skrev:

>Det betyder så at den gamle installation var uden password på adminkontoen.

Hmm, inden reinstallation startede jeg op i fejlsikret tilstand og
loggede på som admin, og blev bedt om passwordet til denne konto?

>Hvor sdr en disk er der i maskinen, og hvor mange partitioner er den delt op
>i ?

Sdr?

Lige nu er der en harddisk i maskinen, og kun en partition.

>Adminkontoen password er uden betydning når der er installeret uden
>formatering.

Hmm, så er det jo (heller) ikke det, der er problemet?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 22:39

> Hmm, inden reinstallation startede jeg op i fejlsikret tilstand og
> loggede på som admin, og blev bedt om passwordet til denne konto?

Så installerer du inde fra windows, det er endnu værre.

> Sdr?

jeg skrev "stor", aner ikke hvor det der kommer fra

> Lige nu er der en harddisk i maskinen, og kun en partition.

> Hmm, så er det jo (heller) ikke det, der er problemet?

Jo, du har jo repareret en gammel installation, ikke installeret en ny
en.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 22:42

Jens skrev:

>Så installerer du inde fra windows, det er endnu værre.

Nej, jeg bootede fra XP-CDen, da jeg geninstallerede. Jeg prøvede blot
at få nogle ting til at fungere fra fejlsikret tilstan

>op

>jeg skrev "stor", aner ikke hvor det der kommer fra

80GB.

>Jo, du har jo repareret en gammel installation, ikke installeret en ny
>en.

Jeg kan ikke helt følge med. Jeg har problemet, og du siger, det kan
skyldes at jeg ikke indtastede admin-kodeordet under installation. Jeg
blev ikke spurgt om dette password. Måske snakker vi forbi hinanden,
men hvad kan problemet være? Jeg synes jeg har prøvet de forslag du
har skrevet...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 23:35

Jens skrev:

>Jo, du har jo repareret en gammel installation, ikke installeret en ny
>en.

Hvad svarer du jo til? At det ER problemet?

Du skriver først, at passwordet er lige gyldigt, fordi det er en
installation på en eksisterende installation (og det er vel derfor, at
der ikke er blevet spurgt efter passwordet). Bagefter skriver du, at
det ER problemet?

Jeg er frisk på en geninstallation igen - men ikke på en formateret
disk. Det skal være på den nuværende installation - kan jeg fikse
problemet den vej?

Tak for din hjælp indtil videre, håber det ender med at skidtet virker

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 09-10-03 11:28

> Hvad svarer du jo til? At det ER problemet?

At du har repareret den gamle installation.

> [...]
> installation på en eksisterende installation (og det er vel derfor, at
> der ikke er blevet spurgt efter passwordet). Bagefter skriver du, at

Fordi oplysningerne kommer i bidder.

> Jeg er frisk på en geninstallation igen - men ikke på en formateret
> disk. Det skal være på den nuværende installation - kan jeg fikse
> problemet den vej?

Ikke med et godt resultat formodentligt.
Du har allerede rod i brugernavne og pass på adminkontoen jo.
Passwordet på adminkontoen er vigtig, indtil man ødelægger xp`s godkendelse
af "gyldigheden", derefter er den ret ligegyldig, uanset hvad man gør.
Jeg har endnu ikke fået xp til at sluge en reinstall uden foramtering med et
ordentligt resultat.
(Og tro mig.... jeg har forsøgt _mange_ gange)

> Tak for din hjælp indtil videre, håber det ender med at skidtet virker

Også jeg

Hvis jeg var dig......

Ville jeg brænde det der skal gemmes på en eller flere cdèr som backup.
Boote på xp`cden og installere fra bunden på en nyopdelt disk, med
formatering.
Disken ville jeg dele i et c drev med 20gb, formateret med ntfs, og resten
partitioneret inde i xp efter installation, og formateret med ntfs.

Eller

Jeg ville med Partition magic dele c drevet i 2, en del c drev på 20gb, og
en del d på resten.
Formatere D med fat32, og flytte det der skal gemmes til den.

Boote på `cdèn, og installere en ny xp med fjernelse og oprettelse af c
drevet, og formatering af c drevet.
(fat32 for at kunne kende dem fra hinanden med mere end drevbogstavet under
den operation)

Efter installation har du alle data på d drevet, som kan konverters til ntfs
med xp eller PMagic.
Men jeg ville beholde dokumenter, mails og alt andet der en anden gang skal
"reddes" på d, og flytte xp`s lagringsmappe dertil.
(Så er det nemmere næste gang)

Cdrevet bliver så udelukkende et sytemdrev, med xp og prgrammer som
alligevel skal reinstalleres, d kan ndeholde filer og programmer som ikke
kræver reinstall.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 08-10-03 13:57

Nu du er derinde, så fjern lige "alle" fra listen.

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 14:34

Jeg kan godt flytte og omdøbe filer osv., men når jeg prøver at
eksekvere dem, så får jeg den besked om - at filen ikke findes!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Leo.E

Dato : 08-10-03 19:30

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote in message news:<ng48ovsvpqg2j37vmk54o7io5ni3l6qcd6@news.tele.dk>...
> Jeg kan godt flytte og omdøbe filer osv., men når jeg prøver at
> eksekvere dem, så får jeg den besked om - at filen ikke findes!
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard
Det kunne godt lyde lidt som-Loveletter, tag en scanning herfra:
http://housecall.trendmicro.com/
Leo

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-10-03 22:35

Leo.E skrev:

>Det kunne godt lyde lidt som-Loveletter

Jeg tog for en sikkerheds skyld et tjek af hele maskinen (med en
opdateret scanner) - ingen virus.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-10-03 01:01

Jens (eller andre), du har ikke flere forslag?

Jeg har oprettet .bat-filer der starter de mest nødvendige programmer,
men jeg er ved at blive tosset...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 10-10-03 06:25

> Jens (eller andre), du har ikke flere forslag?

Jeg ser ingen komentar til mit sidste forslag.

> Jeg har oprettet .bat-filer der starter de mest nødvendige programmer,
> men jeg er ved at blive tosset...

Det er jo ikke holdbart i længden.........

Mvh Jens

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-10-03 10:38

Jens skrev:

>Jeg ser ingen komentar til mit sidste forslag.

Hvilket? Hos mig ser det ud til, at jeg har svaret på alt hvad du har
skrevet.

>Det er jo ikke holdbart i længden.........

Absolut ikke! Lige pt. har jeg desværre ikke tid til at gøre så meget,
så jeg sætter stor pris på dine hurtige forslag.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jens

Dato : 10-10-03 15:57

> Hvilket? Hos mig ser det ud til, at jeg har svaret på alt hvad du har
> skrevet.

dette : news:bm3d4v$qln$1@news.net.uni-c.dk

Mvh Jens