MS Windows
briani 27239
[XP] Password beskytte mappe og fjerne sky~
Fra : Thomas²°°³

Dato : 03-10-03 08:55

To hurtige spøgrsmål omkring Windows XP:

1. Kan jeg password beskytte en mappe, og i så fald hvordan?

2. På mit skrivebord er min baggrund hvid, teksten under ikonerne er hvid og
der er en sort skygge under teksten. Jeg vil gerne have denne tekst lavet
sort uden skygge. Jeg synes jeg har ledt alt igennem, i udseende og
deromkring.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Thomas Madsen

Dato : 03-10-03 22:06

Thomas²°°³ skrev:

> 1. Kan jeg password beskytte en mappe, og i så fald hvordan?

Du kan sørge for at der kun er adgang til en bestemt mappe fra
en bestemt konto og så lave kodeord på den konto, men bliver du
sparket af stolen imens du sidder og er logget ind på den konto
så kan vedkommende som overtager stolen jo altså komme ind i
mappen medmindre at du når at logge af inden du får sparket.
Se evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=307874>.

En anden løsning kunne være at give f.eks. administratorkontoen
adgang til en mappe, men den konto som du selv bruger i det daglige
har ikke adgang til mappen. Det vil betyde at du ikke kan komme ind
i den mappe som kun administratoren har adgang til medmindre at du
kender administratorkodeordet. For at kunne lave sådan noget skal
du køre NTFS på drevet hvor mappen befinder sig og simpel fildeling
skal være slået fra. Hvordan du gør det er beskrevet på ovenstående
link.

> [...]
> er hvid og der er en sort skygge under teksten. Jeg vil gerne have
> denne tekst lavet sort uden skygge. Jeg synes jeg har ledt alt

Jeg ved ikke om du kan lave teksten sort, men du må kunne fjerne
skyggen inde i Control Panel > System > Advanced > Settings ud
for Performance og så punktet 'Use drop shadows for icons on the
desktop'(?).

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 00:47

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du køre NTFS på drevet hvor mappen befinder sig og simpel fildeling
> skal være slået fra. Hvordan du gør det er beskrevet på ovenstående

Dur ikke, xp husker passwords for brugeren, eller jo, men det giver samme
resultat sm det med stolen efter et par dage.

Egenskaber for skærm - udseende - avanceret / vælg "valgte ellementer" -
skrift type - farve.

Mvh Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 01:20

Jens skrev:

> Dur ikke, xp husker passwords for brugeren, eller jo, men det
> giver samme resultat sm det med stolen efter et par dage.

Det troede jeg egentlig ikke at WinXP huskede for en. Gør den det
som standard? Da jeg kørte med det i en kortere periode skulle jeg
indtaste administratorkodeordet hver gang for at komme ind i mappen.
Hvis jeg ikke kendte det kodeord så kom jeg ikke ind.

> Egenskaber for skærm - udseende - avanceret / vælg "valgte
> ellementer" - skrift type - farve.

Valgte elementer er når man markerer noget. Som jeg forstår det så
vil Thomas have at teksten under ikonerne på skrivebordet skal være
sorte i stedet for hvide og også når de ikke er markerede/valgte.

Madsen.

Fra : Kispus

Dato : 04-10-03 07:01

> Valgte elementer er når man markerer noget. Som jeg forstår det så
> vil Thomas have at teksten under ikonerne på skrivebordet skal være
> sorte i stedet for hvide og også når de ikke er markerede/valgte.

Ja, og når dette er gjordt så er det:
System=>Avanceret=>Indstillig af visuelle efekter (5 menu fra oven,
brug skygge under ikoner)

Hilsen John

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 08:46

> [...]

> indtaste administratorkodeordet hver gang for at komme ind i mappen.
> Hvis jeg ikke kendte det kodeord så kom jeg ikke ind.

Det afhænger af hvor mange servicer man manuelt lukker ned efter en standard
installation.
Jeg vil tro du har kvalt "Alternativt logon" ?

> Valgte elementer er når man markerer noget. Som jeg forstår det så
> vil Thomas have at teksten under ikonerne på skrivebordet skal være
> sorte i stedet for hvide og også når de ikke er markerede/valgte.

Den skal nok være i listen, men hvad har Bill kaldt den mon ?

Mvh Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 11:51

Jens skrev:

> Jeg vil tro du har kvalt "Alternativt logon" ?

Mon det er det som hedder Secondary Logon i den engelske udgave?
Hvis det er så har den ikke været kvalt for uden den virker
'Run As:'-funktionen ikke og det var den jeg brugte for at køre
programmer som ikke kunne køre under en almindelig brugerkonto.

> Den skal nok være i listen, men hvad har Bill kaldt den mon ?

Der hvor man kan vælge font og fontstørrelse på teksten under ikonerne
kan man ikke få lov til at vælge farven på teksten. Jeg kan dog se at
teksten under ikonerne selv skifter til sort hvis man ændrer farven
på skrivebordet til en meget lys farve som f.eks. hvid eller lysegrå,
så det må jo næsten kunne styres et eller andet sted fra.

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 13:03

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> 'Run As:'-funktionen ikke og det var den jeg brugte for at køre
> programmer som ikke kunne køre under en almindelig brugerkonto.

Der er forskel på at låse en mappe og et program, din opsætning forhindrer
ikke at andre kan se hvad der er i mappen, jeg forstod det sådan at det var
formålet.....

> [...]
> på skrivebordet til en meget lys farve som f.eks. hvid eller lysegrå,
> så det må jo næsten kunne styres et eller andet sted fra.

Man kan vælge mange ting, det gjorde jeg så, men det er ret uforudsigeligt
hvad der sker med udseendet af diverse menuer og programmer.

Teksten i OE 6 er lige nu ca dobbelt størelse, og FED og kursiv, det var kun
"ikon" jeg ændrede i........

Og, alle fulgte tråde er ikke længere markeret som læst på de indlæg jeg
_har_ set......

Det er muligvis et af de stedder TweakUI kan komme på tale............

Mvh Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 13:51

Jens skrev:

> Der er forskel på at låse en mappe og et program, din opsætning
> forhindrer ikke at andre kan se hvad der er i mappen, jeg forstod
> det sådan at det var formålet.....

Sådan forstod jeg det også og hvis der kun er adgang til en given
mappe for administratoren, så vil en person logget ind på en anden
konto end adminstratorkontoen vel ikke kunne få adgang til mappen.

Jeg har dog lige opdaget at jeg husker forkert, for som jeg i første
omgang huskede det så fik jeg en dialogboks op med et spørgsmål om
adgangskode til mappen hvis jeg forsøgte at gå ind i den når jeg ikke
var logget ind på administratorkontoen, men det var forkert husket
for jeg fik blot at vide at der ikke var adgang til mappen.
Hvis jeg ville have adgang til den fra brugerkontoen så kunne jeg
højreklikke på genvejen til Windows Update og vælge 'Run As...:'
hvorefter jeg så kunne indtaste kodeordet til administratorkontoen.
Derefter kunne jeg få adgang til mappen via adressefeltet i
browservinduet. (Det virkede af en eller anden grund ikke hvis jeg
kørte 'Run As...:' på Stifinderen).

> Teksten i OE 6 er lige nu ca dobbelt størelse, og FED og kursiv,
> det var kun "ikon" jeg ændrede i........

Ja, det virker ulogisk at den indstilling har noget med OE at gøre,
men det har den også her. Hvis jeg ændrer skriftstørrelsen på 'ikon'
fra 8 til 9 pkt. så bliver teksten i mappelisten i OE også større
så teksten i mappelisten i OE må åbenbart betegnes som ikon-tekst.

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 14:45

> Sådan forstod jeg det også og hvis der kun er adgang til en given
> mappe for administratoren, så vil en person logget ind på en anden
> konto end adminstratorkontoen vel ikke kunne få adgang til mappen.

Næ, men det kan den på min maskine.... , den spørger om den skal gemme
login til denne mappe, og hvad tro du jeg vælger 3. gang ?

(Det skyldes så min eksperimenteren med forskelligt i xp og w2k server
jo....., så det er nok kun her

> [...]
> Derefter kunne jeg få adgang til mappen via adressefeltet i
> browservinduet. (Det virkede af en eller anden grund ikke hvis jeg

Hmm. interessant, men det er jo også 2 forskelige programmer du åbner med,
"Explode" og "Iexplode".

> [...]
> fra 8 til 9 pkt. så bliver teksten i mappelisten i OE også større
> så teksten i mappelisten i OE må åbenbart betegnes som ikon-tekst.

Men gad vide hvordan den fordeler farven på teksten så ?
På bordet er den jo hvid, og OE sort ....??

Jeg har et andet akut problem.
Windows mediaplayer 8 er associeret med *.exe filer....... crash.....

Hvor hulen er den indstilling gemt ?

Mvh Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 15:35

Jens skrev:

> Næ, men det kan den på min maskine.... , den spørger om den
> skal gemme login til denne mappe, og hvad tro du jeg vælger 3.
> gang ?

Mærkeligt. Det er jeg aldrig blevet spurgt om.

> (Det skyldes så min eksperimenteren med forskelligt i xp og w2k
> server jo....., så det er nok kun her

Ja, eller også er det hos mig at det opfører sig anderledes fordi
at jeg kører FAT32 på systempartitionen. :}

> Hmm. interessant, men det er jo også 2 forskelige programmer du
> åbner med, "Explode" og "Iexplode".

Det er det ja, men det undrer mig alligevel hvorfor de ikke har
lavet en funktion som tillader Explorer.exe at køre med admin-
rettigheder på en brugerkonto når man kan få Iexplorer.exe til
det. Det virker umiddelbart halvfærdigt og ugennemtænkt.
(Gad vide om man vil kunne få andre filhåndteringsprogrammer til
at køre med administratorrettigheder på en brugerkonto. Det har
jeg ikke forsøgt).

> Men gad vide hvordan den fordeler farven på teksten så ?
> På bordet er den jo hvid, og OE sort ....??

Man kan så vidt jeg ved ikke ændre baggrundsfarven i OE til andet
end hvid, så jeg tror ikke at man kan få andet end sort tekst i det
program medmindre at man bruger noget tredjepartssoftware, men det
er muligt at jeg tager fejl.

> Jeg har et andet akut problem.
> Windows mediaplayer 8 er associeret med *.exe filer.......
> crash.....
>
> Hvor hulen er den indstilling gemt ?

Det lyder godt nok sært. Tror du ikke næsten at det er nemmere at
kvæle kontoen og derefter oprette den igen?

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 16:31

> Mærkeligt. Det er jeg aldrig blevet spurgt om.

> Ja, eller også er det hos mig at det opfører sig anderledes fordi
> at jeg kører FAT32 på systempartitionen. :}

Der kan være noget, jeg bruger altid Ntfs.

> [...]
> (Gad vide om man vil kunne få andre filhåndteringsprogrammer til
> at køre med administratorrettigheder på en brugerkonto. Det har

Det kan jo slyldes at Iexplore har egne rettigheds indstillinger i
"inetindstillinger - sikkerhed" ?

[....................]

> Det lyder godt nok sært. Tror du ikke næsten at det er nemmere at
> kvæle kontoen og derefter oprette den igen?

Njoe, men det bliver så nødvendigt med en reinstall af office hvis den skal
vise de rigtige ikoner i start - programmer for office programmerne.

Mvh Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 22:27

Jens skrev:

> Det kan jo slyldes at Iexplore har egne rettigheds indstillinger i
> "inetindstillinger - sikkerhed" ?

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad det skulle være for en indstilling,
men det er muligt.

> Njoe, men det bliver så nødvendigt med en reinstall af office hvis
> den skal vise de rigtige ikoner i start - programmer for office
> programmerne.

Der er da heller ikke andet end bøvl med det skidt. :)

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 22:43

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da heller ikke andet end bøvl med det skidt. :)

Nej.
Jeg savner også min VIC20............

Mvh Jens

Fra : Thomas Madsen

Dato : 04-10-03 22:48

Jens skrev:

> Jeg savner også min VIC20............

Tja. Det sker faktisk også at jeg savner at sidde og nulre
gummiknapperne på min gamle ZX Spectrum. ;)

Madsen.

Fra : Rookie All Stars

Dato : 03-10-03 22:14

> 1. Kan jeg password beskytte en mappe, og i så fald hvordan?
- Brug f.eks. Hide Folders XP .. det vil godt nok gemme mappen, men det er
måske også oki.

> [...]
> hvid og der er en sort skygge under teksten. Jeg vil gerne have denne
> tekst lavet sort uden skygge. Jeg synes jeg har ledt alt igennem, i
- Brug TransText (kan downloades ..). Her kan du selv designe dine farver

Fra : Jens

Dato : 04-10-03 00:40

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> To hurtige spøgrsmål omkring Windows XP:

Home eller pro ?

Mvh Jens