3 spm: 2*links og tekstformattering ...
Fra : rasmus

Dato : 31-10-03 21:41

Hejsa,

Jeg skal lave en side med madopskrifter - vha. php og mysql. Jeg har godt
styr på html og css og jeg har fået færten af php og mysql. Nuvel - jeg har
lige et par spørgsmål:

Spørgsmål 1- tekstformattering:
Et felt i tabellen med opskrifter hedder intro. Der er en tekst på en
håndfuld linjer. Hvis noget af den teks skal formatteres med f.eks lidt fed
tekst ... hvordan gør man så det? Skal jeg skrive teksten i f.eks word eller
wordpad og så importere den? Beholdes formatteringen så når jeg henter
teksten ud af tabellen?

Spørgsmål 1a - mere tekstformattering:
Der er også et felt med navnet Indgredienser; der kunne jo stå: "1 citron, 2
laksebøffer, lidt olie, forårsløg, ½ aubergine". Når indholdet af det felt
skrives ud skal det jo nok ske i en liste-opstilling. Hvordan klarer man
det? Hvordan skal jeg sepererer de forskellige indgredienser? Dels for
udskriftens skyld - dels mht. til søgning i tabellen?

Spørgsmål 2 - links:
På forsiden er det blandt andet to links - det ene hedder "fisk" og det
andet "salat". "Fisk" linker til siden fisk.php og denne side har cirka
dette indhold: Hvis alle poster i tabellen hvor der står Fisk i feltet
"kategori". Dette giver så en liste ... så langt så godt. Denne liste kunne
bestå af: Laksebøffer i ovnen, tun på panden, salat med røget hellefisk.
Disse linjer skal jo så fungere som et link, der linger til en side, der
f.eks har følgende indhold: Vis alt hvad der står i posten "salat med
hellefisk". Hvordan gør man egentlig det i praksis? Jeg kan godt finde ud at
få udskrevet listen og alle posterne ... men så heller ikke mere. Og så et
tillægsspørgsmål: "salat med røget hellefisk" kunne jo også rubriceres under
"salat" - kan jeg bare skrive både Fisk og Salat i mit kategirifelt?

Spørgsmål 3 - avancerede links:
Det kunne jo tænkes, at der til opskriften Laksebøffer i ovnen skal laves en
sovs - den sovs findes allerede i tabellen - hvordan linker man til den så
den vises sammen med opsrkiften på Laksebøffer? Er der en anelse for
avanceret - og bør jeg derfor lave "komplette opskrifter" med både sovs,
tilbehør og så videre ..?

Ja det var en lang sag - håber på overbærenhed og pædagogisk tålmodighed .

ras

Fra : Lars Olesen

Dato : 31-10-03 22:42

> [...]
> wordpad og så importere den? Beholdes formatteringen så når jeg henter

Du formaterer da bare teksten med de rigtige html-tags - strong.

> [...]
> det? Hvordan skal jeg sepererer de forskellige indgredienser? Dels for
> udskriftens skyld - dels mht. til søgning i tabellen?

Det vil nok være en god ide! Brug tre tabeller.

1: opskriftoplysninger
id, navn
2: opskriftoplysninger x ingrediens
id, opskrift_id, ingrediens_id, antal/vægt
3: ingredienser
id, ingrediens

> [...]
> tillægsspørgsmål: "salat med røget hellefisk" kunne jo også rubriceres under
> "salat" - kan jeg bare skrive både Fisk og Salat i mit kategirifelt?

Man sætter et id på linket og så laver man en ny forespørgsel i
databasen med dette id. Så returneres kun oplysningerne om posten med
det pågældende id.

> [...]
> den vises sammen med opsrkiften på Laksebøffer? Er der en anelse for
> avanceret - og bør jeg derfor lave "komplette opskrifter" med både sovs,

Lav en tabel mere, hvor du skriver relaterede opskrifter:

4: relaterede opskrifter
id, opskrift_id, relateret_opskrift_id

Du slipper nok ikke uden om at bruge nogle INNER JOINS - se i
mysql.com-manualen.

/lars

Fra : rasmus

Dato : 31-10-03 23:03

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du formaterer da bare teksten med de rigtige html-tags - strong.

- jo men hvor? Bare i den tekst, der skrives ind i tabellen? Jeg kan vel
godt benytte css-klasser hvis jeg får behov for det ikke sandt?

> Det vil nok være en god ide! Brug tre tabeller.
>
> 1: opskriftoplysninger
> id, navn

- id og navn er jeg med på (navn kunne jo så være "Laksebøffer i ovn) ...
(og tabellen hedder så "opskriftoplysninger)

> 2: opskriftoplysninger x ingrediens, id, opskrift_id, ingrediens_id,
antal/vægt

- ikke helt forstået ... id giver sig selv, men er opskrift_id så lig med id
i tabel 1?. (og hvordan gøres det i praksis). Hvordan kædes antal/vægt
sammen med selve råvaren? (og tabellen hedder så "opskriftoplysninger x
ingrediens")

> 3: ingredienser
> id, ingrediens

- nu er jeg helt forvirret. Den 3. tabel hedder så ingredienser - men skal
den ikke også have et id, der knytter den sammen med de øvrige?

> Man sætter et id på linket og så laver man en ny forespørgsel i
> databasen med dette id. Så returneres kun oplysningerne om posten med
> det pågældende id.

- det id skal vel så svare til postens id i tabellen ikke sandt? Jeg skal
altså ud over "vis poster med "Fisk" også have den til at skrive noget i
retning af; ... og skriv også lige postens id til mig ... Men hvordan i
praksis?

> Lav en tabel mere, hvor du skriver relaterede opskrifter:
>
> 4: relaterede opskrifter
> id, opskrift_id, relateret_opskrift_id

- ok, jeg tror jeg er med. Men hvordan holder man styr på hvilke relaterede
opskrifter, der hører sammen med hvad?

> Du slipper nok ikke uden om at bruge nogle INNER JOINS - se i
> mysql.com-manualen.

- det bliver vist lidt kompliceret ... måske skulle jeg til en start droppe
den del af skidtet og bare bide i det sure æble og lave noget EGA (ensidigt,
gentaget arbejde). Men heldigvis er det ikke så mange gengangere ...

-takker for svaret.

ras

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 31-10-03 23:40

rasmus wrote:

> - jo men hvor? Bare i den tekst, der skrives ind i tabellen? Jeg kan vel
> godt benytte css-klasser hvis jeg får behov for det ikke sandt?

Du kan godt bruge CSS-klasser, ja, og du skal helst have så godt et
udtræk fra databasen så der ikke er grund til at skrive formatering ind
i databasen, dvs så du kan nøjes med at formattere med html og css når
du trækker ud og præsenterer

> - id og navn er jeg med på (navn kunne jo så være "Laksebøffer i ovn) ...
> (og tabellen hedder så "opskriftoplysninger)

jeps - eks:

*opskrifter* (synes jeg er bedre )
| id | navn |
| 1 | Laksebøffer i ovn |
| 2 | Biksemad |
| 3 | Champignonsovs | ..osv..

*ingredienser*
| id | ingrediens |
| 1 | basilikum |
| 2 | mel | osv

*blandinger* (Lars' 2: opskriftoplysninger)
| id | opskrift_id | ingrediens_id | maengde (tidl 'antal/vægt') |
| 1 | 1 | 2 | 400 gr |

> - ikke helt forstået ... id giver sig selv

Det ved jeg nu ikke - de to id-felter danner tilsammen et unikt id, så
der er egl ikke grund til at have det, men det skader ikke væsentligt.

, men er opskrift_id så lig med id
> i tabel 1?. (og hvordan gøres det i praksis). Hvordan kædes antal/vægt
> sammen med selve råvaren? (og tabellen hedder så "opskriftoplysninger x
> ingrediens")

De kædes sammen med SQL'en.

> - nu er jeg helt forvirret. Den 3. tabel hedder så ingredienser - men skal
> den ikke også have et id, der knytter den sammen med de øvrige?

Nej - det er derfor begge id'er er med i *blandinger*

> - ok, jeg tror jeg er med. Men hvordan holder man styr på hvilke relaterede
> opskrifter, der hører sammen med hvad?

Netop ved at der jo så kommer til at stå

*opskriftsrelatering*
| opskrift_id | relateret_opskrift_id | relationsforhold |
| 1 | 3 | sovs |

jeg har tilføjet relationsforholdet, det giver vist sig selv hvorfor

> [...]
> den del af skidtet og bare bide i det sure æble og lave noget EGA (ensidigt,
> gentaget arbejde). Men heldigvis er det ikke så mange gengangere ...

nej nej nej - begynd på w3schools.com med deres SQL-tutorial, så kommer
du hurtigt derudaf

mvh

Jesper Brunholm

Fra : rasmus

Dato : 31-10-03 23:58

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udtræk fra databasen så der ikke er grund til at skrive formatering ind
> i databasen, dvs så du kan nøjes med at formattere med html og css når

- ok. Altså hellere et ekstra felt i tabellen som man kan præsentere som man
lyster end noget html/css formatteret tekst i et felt?

> *opskrifter* (synes jeg er bedre )
> | id | navn |
> | 1 | Laksebøffer i ovn |
> | 2 | Biksemad |

- den er jeg med på! (det kan jeg da vist nemlig finde ud af )

> *ingredienser*
> | id | ingrediens |
> | 1 | basilikum |

- sådan en tror jeg også jeg kan lave ... det er altså en tabel, men alle de
ingredienser jeg kan finde på at bruge

> *blandinger* (Lars' 2: opskriftoplysninger)
> | id | opskrift_id | ingrediens_id | maengde (tidl 'antal/vægt') |
> | 1 | 1 | 2 | 400 gr |

- ok, atlså en tabel med titlerne på opskrifterne og en anden tabel med en
mulliard forskellige indgredienser. Men til laksebøffen skal der jo ikke kun
bruges 400 gram mel. Det skal jo være en håndfuld Ingrediens-id'er. Og
hvordan sidder jeg og finder ud af hvilken id løg har og hvilken id safran
har og hvilken id oksetykkam i tern har osv har?

> [...]
> | 1 | 3 | sovs |
>

> jeg har tilføjet relationsforholdet, det giver vist sig selv hvorfor

- jeg tror jeg forstår, men er også lidt skræmt ...

> nej nej nej - begynd på w3schools.com med deres SQL-tutorial, så kommer
> du hurtigt derudaf

- hehe jeg vil gøre et forsøg ... om end det nok først bliver i morgen.

ras

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 31-10-03 23:14

rasmus wrote:

> Jeg skal lave en side med madopskrifter - vha. php og mysql. Jeg har godt
> styr på html og css og jeg har fået færten af php og mysql.

Tilsyneladende ikke nok - PHP bruges til at generere HTML-sider med, så
du skal bruge PHP til at skrive din HTML med, det bliver bare lettere
end hvis man skal skrive hver side og hvert felt for sig når man kan
lave nogle 'skabeloner' og hælde indhold i.

Det er jo nok i virkeligheden svar på dine formatteringsspørgsmål, og
hvis det ikke er, skal du spørge i html-gruppen i stedet, det er der
html-formattering debatteres . Konkret mener jeg listerne skal lægges
indholdet så en tilbehørsboks altid har noget genkendeligt over sig osv.

> [...]
> tillægsspørgsmål: "salat med røget hellefisk" kunne jo også rubriceres under
> "salat" - kan jeg bare skrive både Fisk og Salat i mit kategirifelt?

Du skal lave en standardside som hedder opskrift.php, som så henter den
opskrift, hvis id du medsender når du linker til siden, fx. <a
href="opskrift.php?opskr=22">Stygstuvet Søtunge</a>

Siden viser så de data som står i databasetabellen opskrifter under id
22, incl overskrift/titel osv. Den skal nok hente ingredienser fra en
anden tabel, tilknyttet med relationer. Det lyder som om du ikke har
styr på den ende af programmeringen endnu - hvis jeg læser rigtigt hvad
det angår så prøv at kode dig igennem en tutorial om bogsamlinger eller
videobånd (de er std), det giver altså lidt rutine og overblik som er
ret lækkert at have når man skal til sit eget projekt

Med lidt god programmering og en stak if-sætninger skulle du let kunne
trække alle typer opskrifter ind på samme side uden at det kommer til at
virke forkert.

> [...]
> sovs - den sovs findes allerede i tabellen - hvordan linker man til den så
> den vises sammen med opsrkiften på Laksebøffer?

Ved at man laver en relationstabel som hedder tilbehør. Her sætter man
så relationen at id 22 skal have vist id 45 i boksen 'sovse', under
'tilbehør' eller lignende...

> Er der en anelse for
> avanceret - og bør jeg derfor lave "komplette opskrifter" med både sovs,
> tilbehør og så videre ..?

Nej - det er kompliceret, men det er den helt rigtige måde at tænke det
på, så knokl på! . Det er klogt at sætte sig ned med papir og blyant
og lave diagrammer over tabellerne og deres kolonner så man kan lave
streger på hvilke nøgler der skal sørge for at få hvad ud af de
forskellige tabeller. Der er godt nok en række programmer der kan gøre
dette, bla. 'dia' men det bliver ikke lettere af at skulle til et
program mere lige nu

mvh og pøj pøj

Jesper Brunholm

Fra : rasmus

Dato : 31-10-03 23:46

> [...]

> end hvis man skal skrive hver side og hvert felt for sig når man kan
> lave nogle 'skabeloner' og hælde indhold i.

- hehe ... du har vel lidt ret. Men jeg er med så langt - det jeg ikke
vidste var, at jeg bare kunne skrive teksten med htmlformattering i tabellen

> [...]
> html-formattering debatteres . Konkret mener jeg listerne skal lægges
> indholdet så en tilbehørsboks altid har noget genkendeligt over sig osv.

- jo, men: hvis der står en række ord i et felt og disse ord ikke skal
skrives på en linje - men i en liste med en eller anden slags bullet-points

> Du skal lave en standardside som hedder opskrift.php, som så henter den
> opskrift, hvis id du medsender når du linker til siden, fx. <a
> href="opskrift.php?opskr=22">Stygstuvet Søtunge</a>

- ok, det lysner lidt. Siden opskrift.php er jo bare en kopi af min
index.php med diverse menuer og logo mv ... men med noget standard for
tabeludtrækket??? Så der linkes altså først til feks. fisk.php. Der hentes
så alle poster fra tabellen (altså den ene af dem - den der har et id og et
overskriftsfelt (navn)).
Denne stump php sættes så ind i et link nogenlunde således:

skriv overskrift fra tabelposten]</a><br>

> Siden viser så de data som står i databasetabellen opskrifter under id
> 22, incl overskrift/titel osv. Den skal nok hente ingredienser fra en
> anden tabel, tilknyttet med relationer.

- yes ... og det er så en anden tabel, hvor posterne ud over sit eget id,
får et (f.esk) ekstra_id / overskrift_id, som jeg så kalder på siden sammen
med indholdet af de øvrige tabeller? Altså - siden opskrift.php har så
nogenlunde dette indhold:

php-kode: Skriv indhold af "overskrift" fra id=x (det indsættes vel fra
linket eller hvad) <br>
php-kode: Skriv indhold af "introduktion" fra id=x <br>
php-kode: Skriv i en liste indhold af alle ord i "ingredienser" fra tabel_2
hvor overskrift_id=id i tabel_1 <br>
php-kode: Skriv inhold af "fremgangsmåde" fra tabel_2 hvor overskrift_id=id
fra tabel_1 <br>

> [...]
> videobånd (de er std), det giver altså lidt rutine og overblik som er
> ret lækkert at have når man skal til sit eget projekt

- hehe, du har helt ret. Jeg har tygget igennem diverse turtorials og jeg
har skam også fået en lille gæstebog til at virke. Det er jo nok en god ide
at gennemskrive et eksempel, der virker - men o´mvendt er det sjovere at
kaste sig ud i eget projet (om end det går lidt hårt ud over folkene i
nyhedsgruppen)

> Med lidt god programmering og en stak if-sætninger skulle du let kunne
> trække alle typer opskrifter ind på samme side uden at det kommer til at
> virke forkert.

- ikke forstået ...

> Ved at man laver en relationstabel som hedder tilbehør. Her sætter man
> så relationen at id 22 skal have vist id 45 i boksen 'sovse', under
> 'tilbehør' eller lignende...

- jeg tror jeg er med, men jeg tror også jeg venter med den del. Dels er der
ikke så mange opskrifter, at jeg ikke kan overkomme at skrive HELE
opskriften og dels brækker jeg sikkert nakken på det alligevel. Desuden kan
man vel relativt nemt udbygge på den måde senere hen ikke sandt?

> [...]
> forskellige tabeller. Der er godt nok en række programmer der kan gøre
> dette, bla. 'dia' men det bliver ikke lettere af at skulle til et

- jeg tror dig gerne! Jeg har tænkt mig at tegne og fortælle på et stykke
papir.

> mvh og pøj pøj

- jo tak, det får jeg brug for! Tak for opmuntring og svar.

ras

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-11-03 11:32

(vi har fået lavet en mærkelig dobbelttråd, jeg prøver lige at føre den
sammen igen)

rasmus wrote:

> - jo, men: hvis der står en række ord i et felt og disse ord ikke
> skal skrives på en linje - men i en liste med en eller anden slags
> bullet-points

Sagen er at de ikke skal stå i et felt - hvis det skal være helt
rigtigt. Når det så er sagt så kan du selvfølgelig godt - om ikke andet
som en start ind til du kan overskue at udbygge - lægge alt fra
ingrediensliste til sidste punktum i forklaringen i et langt tekstfeldt
i databasen, og så skal du selvfølgelig have html-formatteringen ind
undervejs.

Altså: et system hvor man har hvert ord der skal ind i en specifik
formattering (fx <li></li>) i en tabelcelle for sig selv i databasen, er
_stærkt_ fordi man ikke vil skulle ændre på de store mængder *indhold* i
databasen bare fordi man vil ændre lidt på *præsentationen*.
Det betyder også at du kan ændre præsentation for mange sider 1 sted
(endnu mere radikalt end med CSS )
Det er ydermere stærkt fordi det er data-logisk stringent, det sparer
plads fordi man ikke skal skrive det samme mange gange, og det kører
stærkt i afvikling hvis det er lavet ordentligt.

MEN det kræver indsigt og planlægningsarbejde, og lige her i oprettelsen
kræver det mere arbejde. Lige så snart du har 50 opskrifter inde (min
nuværende samling tæller vist et par tusinde, men det er altså ikke i et
online-system ), har du for længst sparet den tid som du må bruge
ekstra her i starten, og når du når til næste projekt som skal bruge
database...

Det fik jeg ikke svaret på sidste gang. Der er to muligheder i db'en: du
kan lave det med en SET (lidt i stil med ENUM, men kan have flere værdier)
*opskrifter*
|id|navn|kategori|
|1 |Helleflyndersalat|salat, fiskeret|

eller du kan lave det med en separat tabel til kategorier

*opskrifter*
|id|navn|
|1 |Helleflyndersalat|

*opskriftskategorier*
|id|kategori|
|1 |fiskeret|
|2 |salat|

*opskrift_kategori* (relationstabel som bruges til at finde kategori ud
fra id)
|opskriftId|kategoriId|
|1|1|
|1|2|

- jeg har ikke sat et id for denne tabel, det udgør de to tilsammen.

Fidusen ved den sidste løsning er at det er lettere at ændre på
kategorier (både navn og at tilføje). Ulempen er at man skal spørge
efter endnu en relation når man skruer sin SQL sammen.

> - ok, det lysner lidt. Siden opskrift.php er jo bare en kopi af min
> index.php med diverse menuer og logo mv ... men med noget standard
> for tabeludtrækket???

Her kan jeg ikke helt følge dig

> Så der linkes altså først til feks. fisk.php.

Ja - afhængigt af hvad den side er for en - du kan også bare have en
side der hedder oversigt.php eller opskriftskategorier.php, hvorpå der
så fremkommer lister af opskrifter afhængigt af hvad brugeren trykker
for nogle valg ind.

Det er mere automatiseret, men giver mindre kønne URL'er (fordi der
kommer en masse parametre op i url'en). Det er pænere, som du foreslår,
at lave en side som henter listen af fiskeopskrifter, en anden som
henter listen af salater osv. De to siders kodeindhold vil ligne
hinanden meget, men der kan du bare lave genbrug af funktioner til at
hante en opskriftsliste ud osv.

> [...]
> så ind i et link nogenlunde således:

> tabelposten]>[php-kode: skriv overskrift fra tabelposten]</a><br>

jeps

Jeps

> - yes ... og det er så en anden tabel, hvor posterne ud over sit eget
> id, får et (f.esk) ekstra_id / overskrift_id, som jeg så kalder på
> siden sammen med indholdet af de øvrige tabeller?

Det forstod jeg ikke hvad du vil bruge til?

Altså - siden
> opskrift.php har så nogenlunde dette indhold:
>
> php-kode: Skriv indhold af "overskrift" fra id=x (det indsættes vel
> fra linket eller hvad)

ja

> fra id=x <br> php-kode: Skriv i en liste indhold af alle ord i
> "ingredienser" fra tabel_2 hvor overskrift_id=id i tabel_1 <br>

Hvorfor laver du det på overskrifts-id - opskriften har jo et glimrende
id som snildt kan bruges her?

> [...]
> en god ide at gennemskrive et eksempel, der virker - men o´mvendt er
> det sjovere at kaste sig ud i eget projet (om end det går lidt hårt

Det er rigtigt og rigtigt - sagen er bare at selv om vi bruger _timer_
på at hjælpe dig så vil der være ting som du først får _godt_ med noget
erfaring. Hvis du drager den erfaring, og gør de fejl, på et
øve-projekt, så slipper du for at se på den halvskidte kode mange gange
i dine projekter. Du kan sikkert ikke komme udenom at lave halvskidte
løsninger, men du kan komme langt af vejen uden om

> - ikke forstået ...

Det gik ud på at jeg forestiller mig at der er elementer af siden
opskrift.php - såsom 'sovs' som hører til i nogle opskrifter, men ikke i
alle. Du skal så have siden til ikke at vise boksen 'sovs' hvis det er
en salat-side (og i praksis er det nok let gjort ved at sige at den boks
kun skal vises hvis der er en sovs at skrive om i den )

> [...]
> HELE opskriften og dels brækker jeg sikkert nakken på det alligevel.
> Desuden kan man vel relativt nemt udbygge på den måde senere hen ikke

jo - det er ca lige så let at udbygge og ændre som det er at gøre det
fra starten, så hvis du har travlt kan du godt sørge for at få noget op
at køre, og så modellere. Dog under forbehold af at det, der er lavet,
er lavet godt og stringent, og helst med udbyggelsesmulighederne i
tankerne. Dvs: hellere tegne hele databasen op som den skal se ud i den
perfekte version, og så evt 'misbruge' nogle felter og tabeller og lade
andre stå tomme lige nu. Derved risikerer du nemlig ikke at du pludselig
skal lave tabellernes struktur om og lægge data ind forfra.

> - ok. Altså hellere et ekstra felt i tabellen som man kan præsentere
som man
> lyster end noget html/css formatteret tekst i et felt?

ja - fordi det sandsynligvis gør at det felt bliver formatteret ens hver
gang. Det kan du også ordne med CSS, men hvis du nu skal ændre
klassenavnet er det en fordel ikke at skulle søg-og-erstatte dig igennem
hele db-indholdet.

> - den er jeg med på! (det kan jeg da vist nemlig finde ud af )

Eksempler er ofte godt

> - sådan en tror jeg også jeg kan lave ... det er altså en tabel, men
alle de
> ingredienser jeg kan finde på at bruge

nemlig

> [...]
safran
> har og hvilken id oksetykkam i tern har osv har?

I første omgang vælger du selv. Dernæst gør du det ved at lave et
interface til at skrive opskrifter ind, som skriver til databasen. Der
kan du så vælge en opskrift, og tilføje ingredienser fra en
dropdownliste (eller flere) som har hentet alle mulige ingredienser ud,
og som sætter id når den skriver til databasen selv om det du ser i dit
interface bare er navne for ingredienserne.

Jeg vil dog være oprigtig nok til at indvende at det næsten er et
projekt i sig selv at lave det interface som du skal skrive det hele ind
i. Du kan overveje at gemme det (til du bliver frusteret nok over at
finde ingrediens-id'er ). Du kan også overveje at finde et
opensource-opskriftssystem (det må findes) som du kigger dybt i så du
ikke skal lære hver teknisk funktionalitet ved inddateringssystemet
forfra . Der er et par her:
<http://www.hotscripts.com/cgi-bin/search.cgi?bool=AND&query=recipes&catid=2>
og den nederste ser umiddelbart brugbar ud :)

> - jeg tror jeg forstår, men er også lidt skræmt ...

Ja - det kan blive grumt hvis du skal have 1 SQL sætning til at hive
opskrift + ingredienser + tilbehørsopskrifter og deres ingredienser * op
til (sovs + salat + brød + grønsager = 4) 4 tilbehørsopskrifter... :-/

Det kan dog til gengæld let løses ved at liste tilbehørsopskrifterne og
så blot trække dem ud som opskrifter længere nede på samme opskriftsside

> - hehe jeg vil gøre et forsøg ... om end det nok først bliver i morgen.

fair nok

mvh

Jesper Brunholm